کد خبر 9474
۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰

صدور یک میلیون‌ و ۴۰۰ هزار مجوز از طریق درگاه ملی

صدور یک میلیون‌  و ۴۰۰ هزار مجوز از طریق درگاه ملی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: طبق آخرین آمار نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار فعال اقتصادی توانسته‌اند مجوز فعالیت اقتصادی خود را از طریق درگاه ملی مجوزهای کسب و کار و بدون مراجعه به دستگاه‌ها دریافت کنند.

به گزارش آهن‌نیوز؛ احسان خاندوزی-وزیر امور اقتصاد و دارایی- درباره اینکه تاکنون چند درصد از قانون تسهیل صدور مجوزها اجرایی شده و چند درصد به صورت غیرحضوری توانستند ثبت کنند؟ اظهار کرد: به جهت درصد، پاسخ این است که واقعا تمام اجزای قانون غیر از مرحله پایانی که مرحله‌ تبدیل مجوز کاغذی در اقتصاد ایران به مجوزهای الکترونیک و شناسه‌ی یکتا هست  بحمدالله اجرایی شده، البته نقاط ضعفی در هر مرحله وجود دارد، اما مهم این است که تمام زمینه‌هایی که ما سه و چهار سال قبل به عنوان موانع کسب و کار از آنها یاد می‌کردیم وبرای فعالان اقتصادی ممکن بود  موجب تولید پرهزینه، دشوار، آزاردهنده، احیانا با رشوه و فساد و مسائلی از این دست شده باشد، با تاکیدی که رئیس جمهور داشتند و همتی که دولت، مجلس، رسانه ملی چقدر کمک کرد، امروز در بخش مهمی از فرآیندهای صدور کسب و کار ما مسیر بسیار کم هزینه، سهل و روانی را داریم.

وی افزود:  آخرین آمار حدود نزدیک یک میلیون و ۴۰۰ هزار فعال اقتصادی توانستند مجوز فعالیت اقتصادی خودشان را از طریق درگاه ملی دریافت کنند یعنی بدون کاغذ، بدون مراجعه، برخی از دستگاه‌ها البته هنوز دچار مشکلاتی هستند، مثلا آموزش و پرورش یک ماه گذشته درگاهش دچار اختلالی شده بود که مدتی متقاضیان این بخش از مجوزهای کسب و کار دچار آسیب بودند، اما بحمدالله مجموعه‌ مسیر را می‌شود گفت جز مرحله‌ پایانی که تبدیل کاغذ به مجوز الکترونیکی است که انشاالله از اردیبهشت ماه فراگیر در کل کشور در دستور کار قرار می‌گیرد باقی اجزای قانون تا حد خوبی محقق شده است. 

خاندوزی با اشاره به علت اینکه چرا برخی مجوزها از سوی درگاه به درستی صادر نمی شود، گفت: قانون تسهیل صدور مجوزها ۴ مرحله و هدفگذاری داشت، مرحله‌ اول عبارت بود از این که شرایط صدور هر مجوز کاملا برای همه‌ ملت ایران شفاف شود، سلیقه‌ای نباشد، چیزی در داخل کشوهای دستگاه‌ها نباشد که اگر خواستند کسی را اذیت کنند شرایط بیشتر و کمتری بخواهند، این مرحله تقریبا می‌شود گفت ۹۹ درصد در کشور محقق شده است.

بیشتر بخوانید:

دبیرکل اتاق اصناف کشور: اخذ شناسه یکتا برای بازاریان الزامی شد

کارت به کارت هم مشمول مالیات می‌شود

وی درباره برنامه خود برای مجوزهای تأخیرخورده توضیح داد: در مورد صدور خودکار مجوزهایی که، چون بنای قانون این بوده که واقعا فعال اقتصادی وقتی درخواست می‌دهد و همه شرایط را دارد دستگاه اجرایی نباید مردم را معطل کند، اگر شرایطش ناقص است باید سریع اعلام کند که شما شرط مثلا ششم و هشتم را ندارید یا مدارکتان ناقص است مدارک را کامل کنید مجدد این اتفاق برای صدور مجوز بیفتد یا اگر کامل هست، بپذیرد این قصه را، این که بدون پاسخ رها بشود و مردم معطل پیچ و خم‌های اداری، رفت و آمدها در دستگاه‌ها باشند، این دقیقا همان هدفی بوده است که با آن قرار بود مبارزه صورت بگیرد.

خاندوزی تشریح کرد:  از اول آبانماه صدور خودکار مجوزهایی که دستگاه‌ها در آن تاخیر داشتند و پاسخ نداده بودند آغاز شد که گام بسیار مهمی بود، اما یک ماه از اجرای آن که گذشت متوجه شدیم یک نقص فنی در برخی از وزارتخانه‌ها یا دستگاه‌ها و شهرداری‌ها و بخش‌های مختلف وجود دارد که موجب شده اطلاعات نرسد.  خبر خوش هم در ایام دهه فجر این است که ما از چند روز گذشته یعنی دقیقا از ۱۵ بهمن ماه امسال مجددا صدور خودکار مجوزهای بر زمین مانده و بلاتکلیف را از درگاه ملی مجوزها آغاز کردیم و به صورت مستمر ادامه خواهد داشت. هر تعدادی مجوزهای بلاتکلیف وجود داشته باشد، البته ابتدا از خود دستگاه‌ها خواسته می‌شود که در مهلتی تعیین تکلیف کنند، اما اگر آنها خواستند کارآفرینان و فعالان اقتصادی را معطل بگذارند خود درگاه ملی مجوزها با حکمی که مجلس شورای اسلامی داده به صورت خودکار این کار را انجام خواهد داد.  تقریبا تعداد زیادی یعنی اکثر بخش‌هایی که مجوزهای بلاتکلیف داشتند، بیش از صد هزار مجوزی که همچنان بلاتکلیف باقی مانده بود از ۱۵ بهمن ماه در دستور صدور قرار گرفت. 

 خاندوزی با اشاره به احصاء دستگاه هایی که در صدور مجوزها کم کاری کردند درباره اینکه کدام دستگاه تعلل بشتری داشتند گفت: دوستان درگاه ملی باید آخرین وضعیت را اعلام کنند، ما هفته‌ای یک بار تمام فهرست دستگاه‌ها را از بهترین دستگاه‌ها با رنگ سبز تا ضعیف‌ترین دستگاه‌ها با رنگ قرمز احصاء می‌کنیم و دوستان ما در درگاه ملی مجوزها این را به شکل هفتگی حساب می‌کنند، آخرین وضعیت را حتماً اطلاع رسانی خواهند کرد.

خاندوزی درباره برنامه وزارت اقتصاد درباره ایجاد حساب ارزی تشریح کرد: مبنای قانون بودجه در کشور؛ دریافت‌ها و پرداخت‌های ریالی است نه ارزی. اساساً واحد پول ملی ما ریال است، بودجه کشور بر اساس ریال نوشته می‌شود، دریافت‌هایی که خزانه انجام می‌دهد، ریالی دریافت می‌کند، ولو درآمد نفتی ارزی است ولی می‌آید ابتدا در حساب‌های بانک مرکزی تبدیل به ریال می‌شود و ریال آن در اختیار ما در وزارت اقتصاد قرار می‌گیرد که خزانه داری طبق آن پرداخت صورت می‌گیرد. اگر قانون جدیدی مبنی بر این که دریافت‌ها و پرداخت‌های ارزی که الآن متمرکز در حوزه نفتی است، در حوزه بودجه‌ای دولت درآمد نفت است که به صورت ارزی توسط بانک مرکزی تبدیل می‌شود، نیاز به تغییری داشته باشد که تا امروز چنین قانونی ابلاغ نشده حتماً آن قانون را هم دولت اجرا خواهد کرد.  پیشنهادی بوده است که رفته مجلس شورای اسلامی، بعد در فرایند شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته، مجدد ارسال شده، اگر در نهایت مورد تأیید صحن علنی قرار بگیرد، بعد از آن تبدیل به قانون خواهد شد. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره وضعیت اجرای سامانه مودیان اظهار کرد: یکی از اتفاقات انضباط بخش، شفاف سازی که واقعاً فعالان اقتصادی را از این تشخیص‌های سلیقه‌ای رها می‌کند و ما وارد یک نظام سامانه مند می‌شویم، مصوبه‌ای است که در مورد قانون سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی وجود داشته، آخرین اطلاعاتی که همکاران من در اختیار قرار دادند، الان بیش از ٩.٥ میلیون کارپوشه فعال برای مؤدیان مالیاتی کشور ایجاد شده که این یک عدد بی سابقه است در کشور که این قدر انضباط بخشی نسبت به کارپوشه مالیاتی ایجاد شده باشد. همچنین ۹۸۳ میلیون و ۴۰۳ هزار صورت حساب الکترونیکی توسط مؤدیان به این سامانه ارسال شده است.

وی ادامه داد: مطلع هستید زمان اجرایی شدن قانونی این سامانه که از سال گذشته باید آرام آرام شروع به کار می‌کرد یک دی ماه امسال است یعنی از اول دی ماه ۱۴۰۲ الزام شده است که این اتفاق بیفتد. اعدادی که اعلام می‌کنم مربوط است به این، حدود ۴۵ تا ۵۰ روزی که از شروع این موعد قانونی می‌گذرد. تعداد شناسه کالاهایی که در همین ایام صادر شده حدود دو میلیون؛ یک میلیون و ۹۰۰ هزار شناسه اختصاصی کالا صادر شده است. شناسه خدمات عمومی صادر شده، تعداد قابل توجهی از اشخاص حقوقی؛ یعنی شرکت‌های کشور؛ ۹۲ هزار و ۷۳۶ شرکت به عنوان مؤدی حقوقی پیوستند و تعدادی هم از مؤدیان حقیقی که طبق قانون باید بالای ۱۸ میلیارد تومان درآمد داشتند متصل شدند.

منبع: تجارت آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر 9474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =