کد خبر 9616
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴

در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح شد:

مدیرعامل فولاد خوزستان: شمش یک محصول نیمه نهایی است نه مواد خام / تعاریف جهانی را جا به جا نکنید!

مدیرعامل فولاد خوزستان: شمش یک محصول نیمه نهایی است نه مواد خام / تعاریف جهانی را جا به جا نکنید!

به گفته مدیرعامل فولاد خوزستان، میلگرد محصول ارزش افزوده برای کشور نیست چراکه میلگرد ایران در بازارهای جهانی ۴۵۰ دلار و شمش ۵۲۰ دلار است. بنابراین با توجه به ظرفیت‌ زنجیره فولاد کشور، مزیت صادراتی کشور به جز ورق در انتهای زنجیره در محصولات میانی است.

 به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، کارخانه فولاد خوزستان، یک شرکت فولادسازی ایرانی است که در حال حاضر پس از شرکت فولاد مبارکه اصفهان، دومین تولیدکننده فولاد خام در ایران محسوب می‌شود. این کارخانه دارای قدرت تولید قابل توجهی است که در راستای تأمین نیازهای داخلی و صادراتی کشور فعالیت گسترده‌ای دارد.

شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۰ با صادرات دو میلیون تُن فولاد به ۲۱ کشور، یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار معادل ۳ درصد کل ارزآوری کشور را به خود اختصاص داده است.

به گفته معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان، از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تُن تولید امسال در شرکت فولاد خوزستان، نهصد هزار تُن محصول به خارج از کشور صادر شده و طبق پیش‌بینی، صادرات فولاد خوزستان تا پایان سال جاری به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تُن می‌رسد.

فولاد خوزستان با توجه به جایگاه صادراتی‌اش، می‌تواند در تکمیل زنجیره تولید فولاد اقدام به راه اندازی خط نوردی و گشایش دریچه جدیدی برای بازارهای صادراتی در بخش محصولات با ارزش افزوده بالاتر داشته باشد. 

امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان در گفت‌وگو با آهن‌نیوز ضمن اشاره به اینکه برای راه‌اندازی خط نورد برنامه‌ریزی شده است، گفت: راه‌اندازی خط نورد فولاد خوزستان به دلیل پرونده فولاد اکسین و بانک صادرات به تاخیر افتاده و پس از تعیین تکلیف با فولاد اکسین، این طرح در دست اقدام قرار می‌گیرد. 

چرا تولید ورق معطل ماند!

وی ادامه داد: فولاد خوزستان یک مجوز خط نورد دو میلیون تنی را اخذ کرده‌ که تا پایان سال اگر تکلیف‌اش با اکسین مشخص نشود در سال آینده برنامه توسعه‌ای خود را در حوزه ورق راه‌اندازی خواهد کرد.

ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که آیا برای تولید میلگرد هم برنامه وجود دارد، پاسخ داد: میلگرد محصول ارزش افزوده نیست چراکه قیمت میلگرد در حال حاضر در بازارهای جهانی ۴۵۰ دلار و شمش ۵۲۰ دلار است. بنابراین با توجه به ظرفیت‌هایی که در زنجیره دارد، مزیت صادراتی کشور به جز ورق در انتهای زنجیره در محصولات میانی است.

بیشتر بخوانید:

با اجرای پیشنهاد شما چند سال آینده مجددا شاهد واردات محصولات فولادی توسط دلالان هستیم

او با تاکید بر این که شمش یک ماده خام نیست، تصریح کرد: تعریف‌های جهانی را نباید جابه‌جا کرد. طبق تعریف انجمن جهانی فولاد، محصولات میانی با عنوان Semi Finish Product شناخته می‌شود که به معنای محصول نیمه نهایی است نه مواد اولیه یا خام!

تعریف نادرست از شمش فولاد به عنوان مواد اولیه نیمه خام!

او درباره جزئیات این موضوع افزود: در کشور ما این محصولات با تعریف مواد اولیه نیمه خام شناخته شده که تعریف درستی نبوده و با تعریف جهانی آن مغایرت دارد. 

مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه با تاکید مجدد بر این که میلگرد کشور توان ارزآوری لازم را به عنوان محصول نهایی برای کشور ندارد، خاطرنشان شد: تولید میلگرد با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری کمتری را نسبت به مقاطع دارد بنابراین با حجم سرمایه‌گذاری زیادی توسط بخش خصوصی به این حوزه پرداخته شده است و کشورهای همسایه نیز اقدام به افتتاح کارخانجات تولید میلگرد داشته‌اند و مسیر را برای صادرات بسته‌اند.

به گفته این فعال صنعت فولاد هر زمان که دولت سیاست حمایتی روی میلگرد صادر کرده، کشورهای همسایه بلافاصله در حوزه میلگرد آنتی دامپینگ انجام داده‌اند.

او در این رابطه به اعمال تعرفه ۳۰ دلاری عراق برای میلگرد ایران در تابستان امسال اشاره کرد و گفت: در چنین شرایط اتفاقی که رخ می‌دهد این است که از یک سو قیمت شمش ایران با قیمت ۵۲۰ دلار و با یک فاصله مثلا ۱۵-۱۰ دلاری نسبت به CIS (کشورهای مشترک همسود) معامله می‌شود اما قیمت میلگرد ایران نسبت به منطقه CIS با فاصله حدود ۷۰-۶۰ دلاری معامله می‌شود.

طبق گفته ابراهیمی این اختلاف قیمت بین شمش و میلگرد صادراتی در ایران چنین است اما در سایر کشورها میلگرد با قیمت بالاتر نسبت به شمش به فروش می‌رسد.

وی در توضیح این مسئله گفت: در ایران ۷ میلیون تن تولید فولاد به روش القایی تولید می‌شود که حدود صدهزار نیرو شاغل دارد. اگر شمش صادر نشود و با قیمت کمتر به میلگردی‌ها تحویل داده شود، این ۷ میلیون تن از مدار بازار خارج شده و ۱۰۰ هزار نیرو بیکار می‌شوند. بنابراین برای داشتن یک سیاست بردبرد نمی‌توان القایی‌ها را با این حجم از کار تعطیل کرد. این اتفاق به نفع کشور نیست.

ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که در جهت این سیاست بردبرد و برای این که کل زنجیره از سود متعادل بهره‌مند شوند چه باید کرد، پاسخ داد: اصل اول این است که باید بازار برمبنای عرضه و تقاضای واقعی شکل بگیرد.

سپس افزود: سوبسیدهایی که برمبنای طلا به بخشی از زنجیره داده می‌شود، عرضه و تقاضای واقعی نیست بلکه این عرضه و تقاضا باید برمبنای نرخ ارز ایجاد شود. هر زمان که بازار برمبنای عرضه و تقاضای واقعی شکل گرفت، مطمئناً زنجیره به شکل خودکار بالانس خواهد شد و محصولات مازاد نیز صادرات می‌شود. قسمتی هم که کسری خواهد داشت از داخل کشور تأمین شده و در چنین شرایطی سرمایه‌گذاری‌ها هدفمند می‌شوند.

او در راستای سرمایه‌گذاری هدفمند اشاره کرد: اگر عرضه و تقاضا واقعی باشد فولادساز سرمایه خود را، در بخش‌هایی مانند گندله سازی که سرمایه‌گذاری کم شده هدایت می‌کند، نه اینکه با سرمایه کمتر به سراغ کارخانه میلگرد که ظرفیت آن در کشور اشباع شده برود. 

کوره‌های ذوب القایی خاموش شود، 100 هزار نفر بیکار می‌شوند!

ابراهیمی بااشاره به اینکه در حال حاضر درصد زیادی از ظرفیت میلگرد کشور غیرفعال شده، در مورد علت آن گفت: مشکل اصلی کارخانجات نوردی ما مشکل شمش نیست، مشکل بازار است چراکه قیمت‌هایی که فروش دارند برای آن‌ها توجیه اقتصادی ندارد. بنابراین به دنبال کم کردن قیمت شمش هستند که اگر قیمت شمش کم شود از آن طرف ۷ میلیون تن القایی‌ تعطیل می‌شود و در این صورت مزیت رقابتی کشور از بین می‌رود.

او نبود بازار برای محصولات بخش نورد را نه مربوط به مسئله تحریم و نه مشکل کیفیت آن دانست بلکه اصل مشکل را در نبود مصرف داخلی در کشور عنوان کرد و گفت: بخش اصلی مصرف این محصولات در ساخت و ساز است که در رکود عمیق قرار دارد. 

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =