کد خبر 9669
۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷

رئیس اتحادیه آهن آلات قزوین در گفتگو با آهن‌نیوز:

عرضه های اعتباری در بورس کالا، زمینه‌ساز نابودی بازار آهن و فولاد!

عرضه های اعتباری در بورس کالا، زمینه‌ساز نابودی بازار آهن و فولاد!

عرضه های اعتباری یا همان (LC) تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده می‌شود و تعهد می‌شود که میزان پرداختی خریدار به فروشنده به موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید. این نوع از قراردادها، در هفته‌های اخیر باتوجه به نوسانات نرخ ارز، به یک چالش در حوزه صنعت فولاد بدل شده و منجر به تخریب بازار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ عرضه های اعتباری یا همان (LC) تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده می‌شود و تعهد می‌شود که میزان پرداختی خریدار به فروشنده به موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید. این نوع از قراردادها، در هفته‌های اخیر باتوجه به نوسانات نرخ ارز، به یک چالش در حوزه صنعت فولاد بدل شده و منجر به تخریب بازار خواهد شد.

محمد اصفهانی؛ رئیس اتحادیه آهن آلات قزوین، در گفتگو با خبرنگار آهن نیوز با اشاره به موضوع منافع و مضرات عرضه های اعتباری (اLC) در بورس کالا، به بیان آثار این نوع قراردادها در بازار داخلی و در زنجیره تأمین فولاد پرداخت و گفت: از حدود ۷- ۸ ماه پیش، بازار با یک رکود مواجه شده و تقاضای مصرفی کاهش پیدا کرده و این تا حدی است که برای بسیاری از توزیع کنندگان این موضوع آزار دهنده شده است و از آنجایی که حیات کارخانه‌های تولیدی به فروش گره خورده است. تصمیم‌سازان بازار به خاطر کمبود نقدینگی در سطح جامعه، عرضه‌های LC یا اسناد اعتباری را روانه‌ بازار کردند.

وی افزود: عرضه‌های اعتباری در بورس کالا به صورت متداول به صورت ۳ ماهه و ماهیانه با دو و نیم درصد سود بانکی عرضه می شود که این عرضه های اعتباری در بورس کالا دارای یک سری امتیازات و مضراتی است.

اصفهانی با اشاره به امتیازات عرضه اعتباری ( ال سی) گفت: نخست اینکه تولیدکننده با فروش نسیه می تواند مقدار زیادی بار را با قیمت بالا در بورس کالا به فروش برساند و همه‌ ما در این خصوص شاهد یک روند تکراری شده‌ایم. هر هفته روزهای چهارشنبه بارهای اعتباری وارد بورس می شود و بالای هفتاد - هشتاد درصد حجم کالاهای اعتباری به فروش می‌رود و کالاهای نقدی معمولاً خیلی به ندرت عرضه می شود مگر اینکه یک محصول دارای محبوبیت کشوری باشد که تقاضا برای آن کم و بیش وجود دارد، اما غالبا از عرضه های اعتباری استقبال بیشتری می شود. این امتیاز و منافع به تولید کننده و بانک برمی‌گردد، چراکه تولیدکننده به واسطه‌ قرارداد LC که با بانک منعقد می‌کند برای خریدار این فرصت را فراهم می‌کند که به صورت مدت دار، باری را از بورس کالا با پیش پرداخت بسیار جزئی خریداری کند.

مراقب زامبی‌ها باشید!

وی ادامه داد: اما مشکلی که در این بین وجود دارد، این است که به دلیل کاهش نقدینگی در بازار، خریدار و فروشنده تمایل به رقابت در عرضه های اعتباری و LC دارند و متاسفانه با قیمت‌های بسیار بالاتر از قیمت متعارف نقدی بازار برای تصاحب بازار کالایی خاص، خرید می کنند.  دلیل این امر هم وخامت اوضاع برخی از شرکت‌ها در بحث نیاز به نقدینگی است. در جوامع بین‌المللی به این شرکت‌ها، شرکتهای زامبی می گویند! معمولاً زامبی به موجودی گفته می شود که از قبل مرده و دوباره زنده شده، در واقع موجود مرده ای که فقط قدرت حرکت دارد، شرکت های زامبی نیز شرکت‌هایی هستند که عملا ورشکسته هستند و مجبورند با ایجاد بدهی های جدید، معوقات خود را پرداخت کنند و هرچه بیشتر پیش می روند، دامنه بدهی شان بیشتر و اگر ادامه پیدا کند، گستره تخریب این بدهی‌ها، دامنگیر طیف وسیعی از جامعه می شود.

رئیس اتحادیه آهن آلات قزوین تصریح کرد: فرض بفرمایید  قیمت میلگرد در بازار در حال متعارف هر کیلوگرم، ۲۳ هزارتومان است و با ارزش افزوده ۲۴ هزارتومان می شود. همین میلگرد در بورس کالا عرضه می شود و چون به صورت LC سه ماهه عرضه شده، شرکتهایی که تنها فعالیت‌شان خرید LC است، وارد بازار می شوند و با هم رقابت می‌کنند و ممکن است این میلگرد؛ حتی تا ۲۷ یا ۲۸ هزارتومان نیز معامله شود و اگر معامله ابطال نشود و توسط ناظر بورس تایید شود این معامله عملا انجام شده و آثار سوء آن متوجه بازار خواهد شد. در ادامه  کاری که شرکت های زامبی می کنند، این است که بعد از خرید چنین کالایی، چون اساساً به دنبال کاسبی نیستند؛ یعنی دنبال اینکه این میلگرد را در بازار به قیمتی که خرید کردند و یا حتی با سود بخواهند بفروشند، نیستند. چراکه اصلا این عمل شدنی نیست. مضاف بر اینکه علاوه بر اینکه میلگرد را کیلویی سه، چهار هزار تومان بالاتر خریدند. ۲.۵% هم در ماه سود بانکی باید پرداخت کنند، شما ببینید چه رقم بزرگ و چه ضرر  هنگفتی می شود.

اصفهانی با اشاره به روند خرید با ال سی و فروش غیر متعارف آن در بازار افزود: فرض کنید شخصی، میلگردی که در بازار کیلویی ۲۴ هزار تومان است را ۲۸ هزارتومان در بورس خریداری و کیلویی ۲۲ هزارتومان توزیع کند، اتفاق بدی که می افتد این است که میلگرد را کیلویی ۲  هزار تومان زیر قیمت می‌فروشد و این اصلا توجیه منطقی ندارد. بنابراین تخریب بازار و تولید کننده های سالم در اینجا اتفاق می افتد.

گردبادی به نام اعتبار اسنادی!

رئیس اتحادیه آهن آلات قزوین، یکی از تبعات فروش ال سی در بورس کالا را عدم تعهد تولیدکنندگان در ارائه محصول برشمرد و گفت: گاهی برخی از تولیدکنندگان محصول‌شان را به صورت اعتباری در بورس عرضه می کنند آنهم محصولی که ظرفیت تولید ۳ - ۴ ماه یک شرکت تولیدی است و اتفاقا همه محصولاتش مورد تقاضا قرار می گیرد. اینجاست که گاهی تولیدکنندگان فرض می کنند این بار قرار است به تدریج به فروش برسد اما یکجا خریداری می شود. فرض کنید ۵ هزار تن، یا ده هزار تن میلگرد در مدت کوتاهی، آنهم ۲ هزار تومان زیر قیمت عرف بازار بفروش برسد، چه زمانی؟ زمانیکه دلار حدود ۴۷، ۴۸ هزارتومان بوده و یک باره نرخ دلار رسیده به ۵۹ هزارتومان. حالا تولیدکننده با چالش تامین مواد اولیه و انجام تعهدش در یک ماه مواجه خواهد شد. 

وی ادامه داد: موارد مشابه این موارد به کثرت اتفاق افتاده است. و این زمانی است که خریدار معترض، تاجر معترض، فروشنده تحت فشار و شرکت تحت فشار مالی قرار خواهد گرفت و این سلسله اعتراض ها ادامه دارد و کار به مراجع قضایی و غیره می‌کشد. حالا فرض کنید که تولیدکننده هم بتواند در یک ماه به ظرفیت اسمی و حجمی خود برسد اما در این میان گاز یا برق کارخانه قطع شود، دوباره درگیری های جدید و چالش های از راه رسیده گریبان گیر می شود.

بیشتر بخوانید؛ 

پشت پرده خرید شمش اعتباری در بورس کالا توسط شرکتهای بازرگانی

عرضه اعتباری دستچین شده، بستری برای رانت در بورس کالا

کد خبر 9669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =