کد خبر 9682
۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳

بهرام سبحانی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد:

اگر صادرات نداشته باشیم ناچار به کاهش تولید هستیم

اگر صادرات نداشته باشیم ناچار به کاهش تولید هستیم

ویژه نامه عصر فولاد: رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد عنوان کرد: در حال حاضر تولید فولاد ما دو برابر نیازمان است و حتما باید ۵۰ درصد تولید را صادر کنیم. هر نوع ممنوعیت، محدودیت و سنگ اندازی در صادرات یک مشکل برای شرکت‌های صادراتی ایجاد می‌کند.

به گزارش آهن نیوز، بهرام سبحانی؛ رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد؛ با اشاره به ظرفیت تولید فولاد در کشور گفت: در حال حاضر تولید فولاد ما دو برابر نیازمان است و حتما باید ۵۰ درصد تولید را صادر کنیم. هر نوع ممنوعیت، محدودیت و سنگ اندازی در صادرات یک مشکل برای شرکت‌های صادراتی ایجاد می‌کند؛ در چنین شرایطی یا باید تولید را تعطیل و ۵۰ درصد تولیدی را کاهش دهند یا باید تسهیل شوند و بتوانند صادر کنند.  طبیعتا اگر این اتفاق رخ ندهد و امکان صادرات ۵۰ درصد ظرفیت مازاد وجود نداشته باشد باید تولید را کاهش داد.

وی از تبعات چندنرخی شدن ارز در حوزه صادرات گلایه و عنوان کرد: چند نرخی کردن برای صادرات محدودیت ایجاد نمی‌کند ولی باعث بلاتکلیفی می‌شود. به هر حال فرض کنید تولیدکنندگان ما بخش عمده‌ای از نیازشان را از داخل تأمین می‌کنند؛ تأمین داخلی‌شان را فروشنده و یا تأمین کننده با نرخ ارز آزاد حساب می‌کند و به آنها می‌فروشد، در این صورت باید ارز صادرات را با نرخ دیگری تبدیل کند که مابه‌التفاوتی وجود دارد؛ ضمن این که هر زمان قیمت ارز دوگانه، سه گانه و چهارگانه بود سوءاستفاده اتفاق می‌افتد و عده‌ای رانت‌خوار در مسیر وجود دارد. طبیعتا اگر تک نرخی شود، برای همه مطلوب خواهد شد.

سبحانی در پایان تصریح کرد: فولاد مبنای کار عمرانی و ساختمانی است؛ وقتی فولاد مصرف ندارد و یا مصرف آن کاهش پیدا می‌کند یعنی کارهای عمرانی و ساخت و ساز کاهش پیدا کرده است. تا زمانی که آنها رونق پیدا نکنند بازار تقویت نمی‌شود چرا که مثل مواد خوراکی نیست که مصرف خورد و خوراک مردم با بالا پایین شدن قیمت کم و زیاد شود؛ اگر ساختمان سازی و کارها و پروژه‌های عمرانی وجود داشته باشد طبیعتا به فولاد نیاز خواهند داشت.

این گفت و گو در اولین شماره از ویژه نامه عصر فولاد منتشر شده است.

اگر صادرات نداشته باشیم ناچار به کاهش تولید هستیم

بیشتر بخوانید

اولین ویژه نامه عصر فولاد منتشر شد

انتهای پیام/

کد خبر 9682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =