کد خبر 9712
۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰

مدیرعامل مجموعه «سپنتا» در گفتگو با عصر فولاد:

استراتژی ((سپنتا) صادرات به کشورهای همسایه است

استراتژی ((سپنتا) صادرات به کشورهای همسایه است

 شرکت صنعتی سپنتا با هدف تولید و عرضه انواع لوله و پروفیل فولادی و پلیمری با کیفیت برتر و ارائه خدمات فنی و مهندسی در راستای طراحی، توسعه و تکمیل سبد محصولات در صدد است تا به عنوان برترین تولید کننده در سطح کشور و خاورمیانه، در حوزه‌ی تولید و فروش محصولات به جایگاه واقعی خود دست یابد.

به گزارش آهن نیوز، مجموعه سپنتا به عنوان یکی از تأمین کنندگان و همچنین تولیدکنندگان ملی در صنعت لوله و پروفیل فولادی کشور، پس از شصت سال فعالیت مستمر، همواره در خط مقدم صنعت کشور پیشتاز بوده و همچنان با وجود تحریم‌ها در جهت تولید محصولات ملی، از تلاش و کوشش مستمر خود لحظه‌ای دریغ نکرده است. در سال‌های اخیر صنعت لوله و پروفیل فولادی همچون صنایع فلزی دیگر، تحت فشارهای جهانی و افزایش روز افزون بهای فلزات اعم از آهن و فولاد، بیشترین مقاومت را از خود نشان داده است. اما همواره در این راه با سعه‌ صدر و درایت مدیران داخلی از سد مشکلات عبور نموده و در جهت دستیابی به اهداف تولیدی و علمی، لحظه‌ای از تلاش دست بر نخواهد داشت.

عصر فولاد با افشین فرشیدفر، مدیرعامل مجتمع صنعتی سپنتا در خصوص فعالیت‌های این مجموعه به گفتگو نشسته که در ادامه می‌خوانید:

سپنتا در چه سالی  با چه مساحت و امکاناتی تأسیس شده است ؟

شرکت صنعتی سپنتا در سال ۱۳۳۸ تأسیس و کارخانه تولیدی آن در سال ۱۳۴۰ در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار در تهران به بهره برداری رسید. با راه اندازی شرکت نورد و لوله سپنتا اهواز در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار و شرکت نورد و لوله سپنتا مرند در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار توسعه این گروه صنعتی ادامه یافت . این شرکت با در دست داشتن ۳۵ خط تولید لوله فولادی با روش تولید ERW  و ۶ خط گالوانیزه گرم، جزو معتبرترین و بزرگترین شرکت‌های تولید کننده این حوزه در سطح کشور محسوب می‌شود. همچنین خطوط تولید لوله‌های پلیمری (PP , PE) شرکت سپنتا پلیمر موجب تکمیل سبد محصولات این گروه صنعتی شده است.

امکانات متنوع آزمایشگاهی  شامل آزمایشگاه‌های مکانیک، متالورژی و شیمی تحت نظارت اداره استاندارد ملی ایران ( ۱۷۰۲۵ ISO) جزو افتخارات گروه صنعتی سپنتا است. واحدهای  تصفیه، عملیات حرارتی، ماشین سازی، ساخت و تولید روغن‌های حل شونده از دیگر امکانات و خدمات این هلدینگ صنعتی است .

میزان اشتغال زایی سپنتا چقدر است ؟ و آیا این میزان افزایش خواهد یافت ؟

در مجموع تعداد ۸۵۰ نفر پرسنل در سطوح مختلف در این شرکت مشغول به فعالیت هستند که با تکمیل و توسعه خطوط در دست توسعه و بهره برداری از آن در آینده‌ نزدیک از جمله خط تولید ورق گالوانیزه و تولید لوله‌های بدون درز، پیش‌بینی می‌شود حد اقل برای ۷۰ نفر اشتغال ایجاد شود.

عمده ترین محصولات تولیدی سپنتا چیست ؟ چه محصولات جدیدی درآینده تولید خواهد شد؟

انواع لوله‌های فولادی و گالوانیزه از سایز  ۲/۱ الی ۱۸ اینچ  به روش E RW ، انواع لوله و اتصالات پلیمری( PP و PE ) از سایز ۱۶ میلی‌متر الی ۸۵۰ میلی‌متر ، لوله‌های کششی دقیق ( SEMI SEAMLES ) فشار بالا  از سایز ۴/۳ الی ۳ اینچ، انواع قوطی فولادی از سایز ۱۰X۱۰ الی ۱۳۰X۱۳۰ و ۲۰X۱۰ الی  ۱۲۰X۶۰میلی‌متر جزو محصولات تولیدی گروه صنعتی سپنتا بوده و در آینده‌ی نزدیک، تولید لوله‌های بدون درز از سایز ۴ الی ۱۶ اینچ و انواع ورق گالوانیزه در سبد محصولات این شرکت قرار خواهند گرفت.

ظرفیت تولید سپنتا اکنون چقدر است و این محصولات چه کاربرد هایی دارند ؟

ظرفیت اسمی تولید گروه صنعتی سپنتا سالانه بالغ بر ۲۵۰ هزار تن است که در حال حاضر با ۶۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت دارد. عمده‌ی محصولات تولیدی این شرکت در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، آب و فاضلاب، ابنیه، گلخانه‌های صنعتی، صنایع نیروگاهی و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 سطح کیفی محصولات سپنتا چقدر است؟ آیا این محصولات دارای گواهینامه‌های استانداردهای داخلی و بین المللی هستند؟

تمامی محصولات این گروه صنعتی دارای استانداردهای داخلی و بین‌المللی است که از آن جمله می‌توان به استانداردهای زیر اشاره کرد:  

 ISIRI ۳۷۶۵  در سه گروه تولیدات سبک، نیمه سنگین و سنگین و نیز ISIRI ۳۳۶۰  و  ISIRI ۳۵۷۴ در صنایع گازی و استانداردهای  ISIRI ۷۳۳۶   در صنایع پروفیل و  ISIRI ۳۷۶۵در صنایع لوله‌های گالوانیزه اشاره کرد.

همچنین این شرکت توانایی تولید لوله های خاص صنایع نفت و گاز را تحت استاندارد API دارد.

چه میزان از محصولات سپنتا صادر می‌گردد ؟ بازارهای جهانی این شرکت کجاست ؟

به رغم تلاش‌های صورت گرفته در خصوص افزایش حجم صادرات، به دلیل وجود محدودیت‌ها در انتقال ارز و تبادلات بین بانکی ناشی از تحریم‌ها ، متأسفانه حجم صادرات این شرکت طی سال‌های اخیرکاهش یافته است و این در صورتی است که حضور مؤثر در بازارهای کشورهای همسایه و به خصوص بازار مصرف کشورهایی چون عراق، افغانستان، ارمنستان و سوریه جزو استراتژی‌های راهبردی این شرکت محسوب می‌شود.

محصولات سپنتا در مقایسه با مشابه داخلی و خارجی به لحاظ قیمت و مرغوبیت چگونه است؟

 سپنتا برای تولیدات خود از بهترین مواد اولیه داخلی استفاده می‌کند؛ در این راستا می‌توان به تأمین کلیه ورق‌های فولادی این شرکت از فولاد مبارکه اصفهان نام برد. همچنین در طراحی تجهیزات و دستگاه‌های خطوط تولیدی این شرکت که بر پایه طراحی صورت گرفته در کشور آلمان است. توجه و دقت ویژه‌ای به کیفیت تولیدات شده است؛ استفاده از پرسنل با تجربه و متخصص و آزمایشگاه‌های کنترل کیفی مجهز،  کیفیت محصولات سپنتا را از تولیدات سایر شرکت‌های رقیب متمایز کرده است، لذا برند سپنتا در بازار مصرف همواره به عنوان برندی با کیفیت شناخته شده و بارها مورد تقدیر شرکت‌های گاز استانها و سایر مشتریان قرارگرفته است . قیمت فروش محصولات سپنتا رقابتی بوده و در قیمت‌گذاری محصولات این گروه صنعتی رضایت مشتریان و نگرش برنده- برنده مد نظر بوده است .

خط تولید سپنتا به لحاظ تکنولوژی و نو آوری صنعتی و تولیدی در چه سطحی است؟

گروه صنعتی سپنتا از معدود شرکت‌هایی است که توانایی ساخت، تولید و بروز آوری تجهیزات مورد نیاز خطوط تولیدی خود را داراست. این شرکت به پشتوانه استادکاران ماهر و پرسنل با تجربه واحد ماشین‌سازی،  قابلیت طراحی، مهندسی، مهندسی معکوس و دیگر خدمات ماشین سازی را داراست؛ به جرأت می‌توان گفت واحد ماشین سازی سپنتا یکی از مجهزترین واحدهای ماشین سازی در سطح کشور است و به خارج از مجموعه نیز خدمات فنی و مهندسی ارائه می‌کند.

سپنتا برای توسعه سبز و رعایت مسائل زیست محیطی چه اقداماتی تا کنون انجام داده است؟

حفاظت از محیط زیست جزو اولویت‌های سپنتا است و به همین منظور تصفیه خانه‌های تعبیه شده در سطح شرکت، جهت به حداقل رساندن آلایندگی‌های احتمالی پیش بینی شده است. همچنین واحد  HSE گروه صنعتی سپنتا با پایش و اندازه گیری مستمر شاخص‌های آلایندگی مطابق با استانداردهای ملی در این خصوص اهتمام لازم را دارد. همچنین سپنتا در صدد است تا با تولید برق به روش انرژی‌های پاک -پنل‌های خورشیدی- گام مؤثری در حوزه حفاظت از محیط زیست  بردارد.

 سپنتا تا کنون چه افتخارات، نشان، تندیس و تقدیر نامه‌هایی کسب کرده است؟

 گروه صنعتی سپنتا با همت و تلاش مدیران و پرسنل زحمت‌کش آن موفق به اخذ جایزه تعالی براساس مدل ارزیابی EFQM شده است. همچنین این شرکت دارای گواهینامه  ISO ۹۰۰۱-۲۰۱۵از شرکت IM MOODY  است. اخذ گواهینامه  ISO/TS ۲۹۰۰۱:۲۰۱۰  و  ISO ۱۴۰۰۱:۲۰۱۵ از دیگر افتخارات گروه صنعتی سپنتا است. تقدیر نامه‌های اعطاء شده از شرکت‌های گاز استان‌ها، صنایع پتروشیمی مناطق اقتصادی جنوب کشور و مؤسسه استاندارد ملی ایران، برگی از دفتر افتخارات گروه صنعتی سپنتا است.

شرکت سپنتا چه چشم انداز، اهداف استراتژیک و برنامه‌هایی پیش‌رو دارد؟

 شرکت صنعتی سپنتا با هدف تولید و عرضه انواع لوله و پروفیل فولادی و پلیمری با کیفیت برتر و ارائه خدمات فنی و مهندسی در راستای طراحی، توسعه و تکمیل سبد محصولات در صدد است تا به عنوان برترین تولید کننده در سطح کشور و خاورمیانه، در حوزه‌ی تولید و فروش محصولات به جایگاه واقعی خود دست یابد. مشتری مداری، ارائه محصول و خدمات با کیفیت، حفظ منافع ذینفعان، مشارکت سازمانی، چابکی و پویایی سازمانی شعار گروه صنعتی سپنتا در دست یابی به اهداف سازمانی است.

این گفت و گو در اولین شماره ویژه نامه عصر فولاد منتشر شده است.

استراتژی ((سپنتا) صادرات به کشورهای همسایه استاستراتژی ((سپنتا) صادرات به کشورهای همسایه است

بیشتر بخوانید؛ 

اگر صادرات نداشته باشیم ناچار به کاهش تولید هستیم

کاهش حاشیه سود صادرات با سیاست‌گذاری‌های اشتباه

کد خبر 9712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =