کد خبر 9786
۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴

پروژه زمزم 3 امکان صادرات یک میلیون تن آهن اسفنجی را فراهم می‌کند

پروژه زمزم 3 امکان صادرات یک میلیون تن آهن اسفنجی را فراهم می‌کند

به گفته مدیر عامل فولاد خوزستان با تغییر پارامترهای تولیدی، این پروژه قابلیت ارتقا به سوپر مگامدل رو دارد لذا با تغییرات جزئی به ظرفیت‌های بالای ۲ میلیون تن تولید آهن اسفنجی می توانیم برسیم. با تولید این میزان آهن اسفنجی، صادرات این محصول تا یک میلیون تن افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش آهن نیوز پروژه زمزم ۳ مگامدلی است که طبق پیش بینی ها  به بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در ایران و منطقه غرب آسیا تبدیل خواهد شد.

مگامدول یک واحد احیای مستقیم است که برای تولید آهن اسفنجی در مقیاس بزرگ استفاده می شود. این واحد از یک کوره بستر متحرک استفاده می کند که در آن اکسید آهن و گاز احیا کننده (هیدروژن یا منواکسید کربن) در تماس با یکدیگر قرار می گیرند. در نتیجه این واکنش، آهن اسفنجی تولید می شود.

ریفرمر پروژه زمزم ۳ کاملا ایرانی است و توسط مهندسان داخلی طراحی و ایجاد شده است.

ریفرمر چیست؟

حدود ۶۵ درصد آهن اسفنجی تولید شده در جهان به روش میدرکس می باشد.در این روش گندله های اکسیدآهن درون یک کوره عمودی بوسیله گاز احیاکننده که در یک ریفرمر تولید می شود به آهن اسفنجی تبدیل می شوند.

ریفرمر محفظه ای عایق بندی شده واب بند است که در آن گاز طبیعی در مجاورت کاتالیست نیکلی درون لوله هایی توسط واکنش های ریفرمینگ به گاز احیایی شامل H۲ و CO با ترکیب مشخص تبدیل می شود.

پروژه زمزم ۳ در زمینی به مساحت ۲۱ هکتار ایجاد شده است.

پروژه زمزم 3 امکان صادرات یک میلیون تن آهن اسفنجی را فراهم می‌کند

امین ابراهیمی مدیر عامل فولاد خوزستان  درباره هزینه ساخت زمزم ۳ گفت: برای ساخت این کارخانه، ۱۵۰ میلیون یورو سرمایه گذاری شده و در ساخت آن حتی از یک کارشناس خارجی هم کمک گرفته نشده است.

این کارخانه که زیر مجموعه فولاد خوزستان است، زنجیره تولید فولاد در کشور را تکمیل می کند.

آهن اسفنجی ماده اولیه مورد نیاز تولید شمش های فولادی است و تولیدش نتیجه احیای سنگ آهن است.

به گفته مدیر عامل فولاد خوزستان با تغییر پارامترهای تولیدی، این پروژه قابلیت ارتقا به سوپر مگامدل رو دارد لذا با تغییرات جزئی به ظرفیت های بالای ۲ میلیون تن تولید آهن اسفنجی می توانیم برسیم.

با تولید این میزان آهن اسفنجی، صادرات این محصول تا یک میلیون تن افزایش پیدا می کند.

این پروژه در کشور و در منطقه و حتی در دنیا به نوعی منحصر به فرد است.

این کارخانه با روش نوینی که برای احداث مشکلات زیست محیطی را کاهش خواهد داد.

با بهره برداری از این پروژه به میزان ۳۵۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی سالانه صورت می گیرد و آهن اسفنجی مورد نیاز این مجموعه تامین و منجر به تولید پایدار می شود.

زمزم سه فولاد خوزستان، بزرگ‌ترین مدول تولید آهن اسفنجی کشور در آستانه افتتاح رسمی

انتهای پیام/

 
 
 

کد خبر 9786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =