کد خبر 9833
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱

فولاد سبز با کمک دانش‌بنیان‌های واقعی محقق می‌شود نه دانش‌بنیان کاغذی!

فولاد سبز با کمک دانش‌بنیان‌های واقعی محقق می‌شود نه دانش‌بنیان کاغذی!

عضو هیئت رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: فرصتی برای فروش فولاد سبز با قیمت ۳۰ درصد بیشتر تا سال ۲۰۳۵ موجود است و به هیچ وجه نباید این فرصت را از دست بدهیم.

به گزارش آهن‌نیوز به نقل از خبرگزاری آنا، سیدرضا شهرستانی عضو هیئت رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد در پی قرارگرفتن ایران بین ۱۰ کشور برتر از نظر رشد تولید فولاد اظهار کرد: در مقایسه با سال قبل رشد خوبی در حوزه تولید فولاد داشته ایم؛ اما نسبت به چشم انداز ۱۴۰۴ خیلی عقب هستیم.

وی بیان کرد: سال‌های گذشته صنعت فولاد کشورمان تولیدی حدود ۳۰ میلیون تن داشت؛ اما سال گذشته به دلیل کمبود برق و گاز تولید فولاد ما به حدود ۲۷ میلیون تن محدود شد، اکنون این رقم دوباره به محدوده ۳۱ میلیون تن بازگشته است.

شهرستانی ادامه داد: از این جهت گفته می‌شود که صنعت فولاد ما رشد داشته است؛ اما نسبت چشم انداز خود که تولیدی در حدود ۴۵ میلیون تن بوده است بسیار فاصله داریم.

یک ماموریت مهم برای دانش بنیان‌های فولادی

عضو هیئت رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: بسیار از شرکت‌های برای دانش‌بنیانی اقدام کرده‌اند؛ اما نکته حائز اهمیت این است که بدانیم کدام یک از این شرکت‌ها در حقیقت دانش‌بنیان هستند و کدام یک صرفاً به دنبال مدرک و استفاده از تسهیلات این بخش هستند که در کشور ما ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در صنعت فولاد شرکت‌های دانش‌بنیانی بوده‌اند که توانستند با کاهش مصرف انرژی و یا آب و یا تولید فولادهایی با آلیاژ خاص دستاوردهای شگرفی ایجاد کنند و امیدواریم که روند موفقیت‌های چنینی ادامه پیدا کند.

شهرستانی گفت: بسیار مهم است که به سوی تولید فولاد سبز برویم. یعنی با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به تولید فولاد بپردازیم. فرصتی در دنیا ایجاد شده است که شرکت‌هایی که بتوانند فولاد سبز تولید کنند و مستندات آن‌ها از این بابت کامل باشد، می‌توانند محصول خود را به کشورهای توسعه یافته با ۳۰ درصد قیمت بالاتر بفروشند.

عضو هیئت رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد بیان کرد: این موضوع به این دلیل است که شرکت‌های خریدار نیز با خرید این نوع فولاد عوارض و مالیات کمتری در بحث آلودگی هوا می‌پردازند؛ در واقع این یک معامله دور سر برد برای فروشنده و خریدار است؛ اما نکته مهم اینجاست که این مشوق‌ها تا سال ۲۰۳۵ در جریان است.

وی ادامه داد: پس از سال ۲۰۳۵ این مشوق‌ها قطع شده و در جهت عکس آن شرکت‌هایی که فولاد سبز نداشته باشند و از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید فولاد استفاده نکنند، جریمه خواهند شد و فولاد آن‌ها با قیمت بسیار پایین تری خریداری می‌شود. از همین رو این فرصتی است که به هیچ وجه نباید از دست بدهیم و از دانش‌بنیانی‌ها انتظار می رود به سرعت دست به کار شوند.

مالیات و فولادکاران

عضو هیئت رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: مالیات مقوله است که همه بدون هیچ حرف و حدیثی باید پرداخت کنند؛ اما نباید در این زمینه افراط و تفریط کنیم. اکنون با مشکلی روبه‌رو هستیم که اگر فروشنده و خریدار در دو فصل مختلف (مثلا بهار و تابستان) فاکتور خرید و فروش یک محصول را ثبت کنند، آن فاکتور از سوی سازمان امور مالیاتی تایید نمی‌شود.

شهرستانی بیان کرد: این موضوع موجب رد حسابرسی شرکت‌ها در بررسی مالیاتی می‌شود. همچنین خیلیاز شرکت‌ها برای کار با محدودیت حساب بالای یک میلیارد نیز دچار مشکل است.

بیشتر بخوانید؛ 

بومی‌سازی دانش بهره برداری و تعمیرات کوره برای اولین بار در ایران

تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران توسط شرکت سنگ آهن مرکزی بورسیه می شوند

کد خبر 9833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =