کد خبر 9893
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲

توسط سیگماس تحلیل و بررسی شد؛

کاربرد هوش مصنوعی در تولید آهن اسفنجی

کاربرد هوش مصنوعی در تولید آهن اسفنجی

آخرین نشست ماهیانه  موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در سال ۱۴۰۲ با هدف بررسی کاربرد هوش مصنوعی در تولید آهن اسفنجی برگزار شد.

به گزارش آهن نیوز به نقل از روابط عمومی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس)، در آخرین نشست ماهیانه، جلسه‌ای در رابطه با کاربرد هوش مصنوعی در تولید آهن اسفنجی در موسسه سیگماس برگزار شد. تعدادی از متخصصان با سابقه این حوزه به دعوت سیگماس در این جلسه حضور داشتند.

با توجه به اینکه گندله‌ ورودی به کوره‌های احیا مسقیم (میدرکس) ویژگی‌های ثابتی ندارد و به طور کلی، پارامترهای ورودی کوره‌ همیشه یکسان نیستند، درصد متالیزه‌شدن محصول «Metallization» در این کوره، همیشه ثابت نخواهد بود. برای مشخص شدن این درصد، باید پس از سرد شدن خروجی کوره آزمایش را انجام داد؛ کاری که تاخیر در دسترسی به داده‌های سریع و «real time» ایجاد می‌کند اما هوش مصنوعی می‌تواند به کمک ما بیاید. در واقع، به کمک مدل‌های رگرسیونی می‌توان درصد متالیزه‌ شدن را از روی ورودی‌های کوره به شکل آنی پیش‌بینی کرد؛ کاری که البته نیازمند پیش‌پردازش و پاکسازی دقیق داده‌ها و اعمال هوشمندانه‌ی تکنیک‌های داده‌کاوی است.

این پایان کار نیست و پارامترهای کنترل‌ شونده‌ ورودی را می‌توان طوری تنظیم کرد که درصد متالیزه‌ شدن در محدوده‌ قابل قبول قرار گیرد. این کار نیز با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین قابل انجام است و به کمک این ابزارها می‌توان یک سیستم پیشنهادگر «Recommender System» ایجاد نمود کرد.

توجه به این نکته، خالی از لطف نیست که بدون نیاز به تجهیزات پیشرفته و تنها به کمک دانش نرم‌افزاری و هوش مصنوعی، می‌توان از تولید مقدار قابل‌توجهی از محصول غیرقابل قبول «Remet» کوره جلوگیری کرد؛ اتفاقی که ضمن میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی در هزینه‌های کارخانه‌های فولاد در سال، با افزایش بهره‌وری کمی و کیفی به سبزتر کردن تولید نیز کمک شایانی خواهد کرد و باعث جلوگیری از هدررفت انرژی و نتیجتا کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

سیگماس بر آن است تا با کمک فکرهای جدید متخصصان، از این ظرفیت نهفته نهایت استفاده را ببرد تا تولید فولاد هرچه بیشتر در جهت بهینه‌شدن و سبزتر شدن حرکت کند.

بیشتر بخوانید؛ 

چرا ایران زغال سنگ وارد می‌کند؟ بیش از یک میلیارد تن ذخیره قطعی اکتشافی زغال‌سنگ داریم

کنسانتره و آهن اسفنجی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

انتهای پیام/

کد خبر 9893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =