کد خبر 10027
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲

ریزش قیمت شمش در آخرین عرضه سال؛ عرضه اعتباری هم مشتری نداشت

ریزش قیمت شمش در آخرین عرضه سال؛ عرضه اعتباری هم مشتری نداشت

در جریان معاملات امروز شمش بلوم، حدود ۴۳ درصد از حجم عرضه شمش فولادی به صورت اعتباری بود که بر خلاف هفته‌های گذشته، امروز علاوه بر عرضه‌های نقدی برای عرضه‌های اعتباری نیز رقابت چندانی وجود نداشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروز در جریان عرضه‌های محصولات فولادی در بورس کالا ۳۶۰ هزار و ۸۶۳ تن محصول فولادی شامل انواع تختال C و SM، شمش بلوم و ورق سرد B عرضه شد.

در انتهای معاملات با ریزش حدود ۴۰ درصد محصولات، مابقی به حجم ۲۱۷ هزار و ۶۷۰ تن به فروش رفت. در واقع حدود ۶۰ درصد محصولات عرضه شده امروز در بورس کالا مشتری داشت.

عرضه‌ها با استقبال خوبی در حدود ۳۲۲ هزار و ۲۲۰ تن که عمدتا مربوط به شمش، تختال  و آهن اسفنجی اعتباری بود، به طور کامل به فروش رفت.

ریزش قیمت شمش در آخرین عرضه سال؛ عرضه اعتباری هم مشتری نداشت

در ادامه جزئیات آمار معاملات ارائه شده است:

شمش بلوم
حجم عرضه شده شمش: ۱۹۸ هزار و ۸۶۳ تن
نرخ پایه شمش: ۲۰ هزار و ۸۵۷ تومان
حجم معامله شده شمش: ۹۶ هزار و ۶۲۰ تن 
نرخ معامله شده شمش: ۲۰ هزار و ۶۸۰ تومان

نکته قابل توجه در جریان معاملات امروز شمش بلوم، حدود ۴۳ درصد حجم عرضه شمش فولادی به صورت اعتباری بود که بر خلاف هفته‌های گذشته، امروز علاوه بر عرضه‌های نقدی برای عرضه‌های اعتباری نیز رقابت چندانی وجود نداشت و تنها برای عرضه نقدی شمشِ فولاد زرند ایرانیان در اثر رقابت نرخ پایه ۱/۹ درصد بالاتر از نرخ عرضه شده و به قیمت ۱۹ هزار و ۷۴۰ تومان به فروش رفت. 

بر خلاف هفته گذشته که برای شمش بلوم کاوه جنوب کیش بالاترین رقابت ثبت شده و نرخ آن حدود ۱۲ بالاتر نسبت به نرخ پایه و به قیمت حدود ۲۲ هزار و ۵۵۳ تومان، معامله شد اما امروز تمامی عرضه‌های این شرکت بدون رقابت و براساس نرخ پایه به قیمت ۲۱ هزار و ۲۷۵ تومان به فروش رفت. 

در این میان عرضه ۲۰ هزار تن شمش بلوم فولاد خوزستان برای تحویل ۲۰ فروردین با تسویه ۵۰ درصد نقدی و ۵۰ درصد اعتباری با ال‌سی ۹۰ روزه با کارمزد ماهیانه ۲ درصد، با تقاضای اولیه ۲۳ هزار تنی روبرو و معاملات مچ‌شده به میزان ۱۴ هزار تن در قیمت میانگین ۲۱ هزار و ۲۲۵ تومان به ازای هر کیلو (برابر با قیمت پایه) انجام شد.

 قیمت میانگین پیشین محصول این شرکت در بورس کالا ۲۳ هزار ۴۹۳ تومان به ازای هر کیلو بوده است و امروز قیمت آن نسبت به معاملات هفته گذشته، ۲ هزار و ۲۶۸ تومان به ازای هر کیلو معادل ۹.۶ درصد کاهش یافت.

در مجموع در معاملات امروز با ریزش ۵۱/۴ درصد محصولات عرضه شده حجمی به مقدار ۹۶ هزار و ۶۲۰ تن با میزان تقاضای بالا به مقدار ۱۵۷ هزار و ۷۲۰ تن ثبت شد.

اما نکته قابل توجه این بود در معاملات این هفته این بود که عرضه‌های نقدی و اعتباری امروز شمش رقابت بالا و افزایش قیمت خاصی حادث نشده و عمده عرضه‌ها در همان نرخ پایه به فروش رفتند.

طبق آمار، میانگین نرخ معاملاتی امروز شمش به قیمت ۲۰ هزار و ۶۸۰ تومان (که ۰/۸ درصد نیز نسبت به نرخ پایه کاهش داشت) نسبت به نرخ معاملاتی هفته گذشته به مبلغ  ۲۱ هزار و ۱۵۳ تومان، کاهش حدود ۴۷۳ تومانی را نشان می‌دهد. 

کمترین نرخ معامله شده این محصول در جریان معاملات امروز ۱۹ هزار ۷۴۰ تومان مربوط به گرید شمش بلوم طول کوتاه (۵SP(۱۵۰*۱۵۰ متعلق به  فولاد زرند ایرانیان (با عرضه نقدی) و بالاترین نرخ حدود ۲۱ هزار و ۲۷۵ تومان ثبت شد.

تختال C 
حجم عرضه شده تختال: ۸۱ هزار تن
نرخ پایه تختال: ۲۳ هزار و ۱۵۰ تومان
حجم معامله شده تختال:  ۴۷ هزار تن
نرخ معامله شده تختال: ۲۳ هزار و ۶۹۵ تومان

تختال SM
حجم عرضه شده: ۴۰ هزار تن 
نرخ پایه: ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان 
حجم معامله شده: ۴۰ هزار تن 
نرخ معامله شده: ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان 

ورق سرد B
حجم عرضه شده ورق سرد: ۱۱ هزار تن 
نرخ پایه ورق سرد: ۳۹ هزار و ۳۰۲ تومان 
حجم معامله شده ورق سرد: ۴ هزار ۵۰ تن 
نرخ معامله شده ورق سرد: ۳۹ هزار و ۳۰۲ تومان 

آهن اسفنجی
حجم عرضه شده: ۳۰ هزار تن 
نرخ پایه: ۱۲ هزار و ۶۹۳ تومان 
حجم معامله شده: ۳۰ هزار تن 
نرخ معامله شده: ۱۳ هزار و ۴۹۵ تومان 

امرئز همچنین عرضه آهن اسفنجی از سمت سه شرکت غدیر نی‌ریز، شادگان و غدیر ایرانیان با نرخ پایه ۱۲ هزار و ۶۹۳ تومان انجام شد که در انتهای معاملات با میانگین درصد تغییر نرخ ۶/۵ درصد، نرخ پایانی آن با قیمت ۱۳ هزار و ۴۹۴ تومان ثبت شد. 

 عرضه ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی فولاد غدیر نی‌ریز به‌صورت نقدی برای تحویل ۲۷ اسفند با تقاضای ۱۵ هزار و ۱۰۰ تنی روبرو و معاملات در قیمت میانگین ۱۳ هزار و ۷۵۷ تومان به ازای هر کیلو (۸.۴ درصد بالاتر از قیمت پایه) انجام شد.

این آخرین عرضه آهن اسفنجی فولاد غدیر نی‌ریز در سال ۱۴۰۲ بود.


قیمت میانگین پیشین محصول این شرکت در بورس کالا ۱۳ هزار و ۹۰۳ تومان بوده است و امروز قیمت آهن اسفنجی این شرکت نسبت به هفته گذشته ۱۴۶ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱ درصد کاهش یافت. 

انتهای خبر/ ف

کد خبر 10027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =