کد خبر 1003
۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ثبات قیمت روزانه آهن‌آلات

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ثبات قیمت روزانه آهن‌آلات

آغاز شهریورماه با ثبات قیمت روزانه آهن‌آلات همراه بود، به طوری که بازار آهن و فولاد همچنان آرام و ساکت بود و معاملات محدودی که مشاهده شد که معمولا ً هم به صورت توافقی انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، با توجه به رکودی که در چند وقت اخیر در بازار آهن و فولاد حاکم است نرخ آهن‌آلات نیز تغییر چندانی نداشته است آغاز شهریورماه با ثبات قیمت روزانه آهن‌آلات همراه بود، به طوری که بازار آهن و فولاد همچنان آرام و ساکت بود و معاملات محدودی که مشاهده شد، معمولا به صورت توافقی انجام می‌شد.

اخبار ضدونقیض و لحظه‌ای مذاکرات احیای برجام در رکود عمیقی که در بازار شکل گرفته تأثیر چشمگیری داشته است زیرا خریداران منتظر توافقات هستند تا قیمت‌ها کاهش بیشتری بیابد؛ اما با کشدار شدن این روند خرید و فروش قابل ملاحظه‌ای هم انجام نمی‌شود.
 برجام دیگر یک مقوله بین ایران و امریکا نیست بخصوص پس از تهاجم روسیه به اوکراین. آنچه دیده می‌شود اینست که منابع مطلع اخباری نمی‌دهند!! و منابع غیرآگاه انواع و اقسام خبرها را منتقل می‌کنند که چه بسا زمینه‌ای است برای سنجش حساسیت افکار عمومی، یا آماده کردن آنها و یا گمراه کردن آنها. روز پنج شنبه از آقای حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته شد که برجام امضاء شده است !! تکاپوی بانک‌های کشور هم نشان‌دهنده آن است که خودشان را برای تغییر شرایط آماده می‌کنند.  در شرایط فعلی یا وضعیت همین است که منجر به کاهش قیمت میلگرد خواهد شد و تولیدکننده به دلیل عدم فروش و مشکل نقدینگی ذچار ضرر فراوانی خواهد شد یا اینکه برجام به هر شکلی اجرا خواهد شد و بخشی از مطالبات ایران به اقتصاد کشور تزریق می‌گردد. آنچه مسلم است این است که وضعیت کنونی نمی‌تواند ادامه داشته باشد و تاریخ نشان داده است که رکود اقتصادی زمینه‌ساز یک جنگ در یک منطقه ثروتمند می‌تواند باشد.

در ادامه به بررسی بازارهای آهن و فولاد رایج در کشور پرداخته شده است:

بازار آهن

امروز نرخ دلار وارد کانال ۳۰ هزار تومانی شده اما در بازار آهن اکثر محصولات ثبات و یا کاهش قیمت را تجربه می‌کنند.

قیمت روز میلگرد آجدار در اکثر شرکت‌ها ثابت بود و در چند شرکت نیز کاهش ۱۰۰ تومانی داشت. در یک ماه گذشته نرخ میلگرد آجدار سایز ۱۴به طور کلی کاهشی بود و میزان آن حدود هزار و ۲۳ تومان برآورد شد که معادل ۶/۱ درصد است. این محصول از ۱۶ هزار و ۷۵۳ تومان به ۱۵ هزار و ۷۳۰ تومان ریزش کرده است.

امیرکبیر خزر و ظفر بناب دو شرکتی هستند که در بازار میلگرد قیمت‌های خود را کاهش دادند و ۵ شرکت دیگر با ثبات قیمت همراه بودند. در این بین یک شرکت افزایش ۲۵۰ تومانی قیمت را برای محصولات خود اعمال کرد.

به همین ترتیب نرخ نبشی و قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی نیز غالباً ثابت اعلام شد؛ در یک ماه گذشته قیمت روز نبشی نیز کاهش ۹۱۵ تومانی داشته است که رقمی معادل ۵/۳ درصد است. قیمت این محصول از ۱۷ هزار و ۹۴۴ تومان به ۱۷ هزار و ۲۹ تومان ریزش داشته است. امروز نیز تا این لحظه یک شرکت‌ در بازار نبشی و ناودانی اعلام قیمت کرده که با کاهش ۱۰۰ تومانی قیمت همراه است.

قیمت قوطی پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و صنعتی و ... نیز در عمده مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شدند و تنها در دو شرکت کاهش ۳۰۰ تومانی را تجربه کردند، گفتنی است در یک ماه اخیر پروفیل ضخامت ۲ حدود هزار و ۵۹۲ تومان ریزش داشته که رقمی معادل ۷/۹ درصد برآورد شده است. نرخ این محصول در یک گذشته از ۲۱ هزار و ۶۶۳ تومان به ۲۰ هزار و ۷۱ تومان افت کرده است.

تیرآهن نیز مانند سایر محصولات فولادی ثبات قیمت داشت به طوری که در بخش کیلویی هیچ تغییر قیمتی مشاهده نشد و در بخش شاخه فروشی شاهد کاهش ۲۰ الی ۵۰ هزار تومانی در برخی شاخه‌های پرفروش بودیم، گفتنی است قیمت روز آهن 14 نیز به طور کلی سیر کاهشی در یک ماه گذشته را تجربه کرده است اما نرخ این محصول در پایان ماه افزایشی بود و حدود ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رسید. در بخش کیلویی نیز نوسانات مختلف قیمت را تجربه کرده و بازار آرامی را تا به این لحظه ثبت نکرده است.

انواع ورق‌های سرد و گرم نیز به همین منوال بوده و در کنار ریزش قیمت جسته‌گریخته در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام ‌شد.

بازار بورس 

امروز گروه‌های خودرویی، محصولات شیمیایی و فرآورده نفتی به ترتیب توانستند عنوان بیشترین حجم معامله را به نام خود ثبت کنند. همچنین تعداد نمادهای مثبت ۳۰۴ (۴۳ درصد) نماد و تعداد نمادهای منفی ۳۳۰ (۵۷ درصد) اعلام شد و البته معاملات بورس امروز تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد بود. به گونه‌ای که تشدید ابهامات برجامی باعث رشد قیمت دلار شد و به نظر می‌رسد بورس نیز از این تحولات اثر پذیرفته است. همین موضوع شرایط را برای بازار سرمایه فراهم کرد تا معاملات اولین روز هفته مانند اواخر هفته گذشته سبز رنگ به پایان برسد.

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۷ هزار و ۶۷۳ واحد رشد داشت و به یک میلیون و  ۴۵۰ هزار و ۴۶ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۲ هزار و ۷۷ واحد افزایش یافت و در ارتفاع  ۴۱۰ هزار و ۳۲۷ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با رشد ۵۵۳ واحدی، رقم یک میلیون و ۲۱ هزار و ۶۸۸ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «شپدیس»، «کچاد»، «شبندر»، «کگل»، «پارسان»، «شپنا» و «وغدیر» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «وبهمن»، «دسبحا»، «شپدیس»، «غشصفا» و «کالا» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «ونیرو»، «وآذر»، «قصفها»، «بکرمان» و «غاذر» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا امروز شنبه ۵ شهریور ماه ۱۴۰۱، قرار بود یک میلیون و ۵۲۱ هزار و ۹۹۶ تن محصول فولادی مورد معامله قرار گیرد که یک میلیون و ۸۶ هزار و ۹۹۶ تن روی تابلوی معاملات قرارگرفت.

در همین حال ۷۳ هزار و ۹۰۰ تن شمش بلوم با وجود تقاضای ۵۰۰ تنی فقط ۵۰۰ تن آن معامله شد.

همچنین میلگرد کلاف با حجم عرضه  ۵۰۰ تنی روی تابلوی معاملات بورس کالا مواجه شد و نصف این مقطع فولادی معامله شد.

در عین حال با توجه به میزان تقاضای ۱۵۹ هزار و ۵۰۰ تنی آهن اسفنجی فقط ۲۰ هزار تن آن فروخته شد.

همچنین همه گندله سنگ آهن روی تابلوی معاملات بورس کالا قرار گرفت اما در نهایت ۱۴۰ هزار تن این محصول معامله شد.

در همین حال فقط ۷۵ تن از حجم یک هزار و ۱۰۰ تن ناودانی در تابلوی معاملات بورس کالا به فروش رسید.

۳ هزار و ۴۹۶ تن تیرآهن با وجود تقاضای ۳ هزار و ۵۹ تنی در نهایت،  ۲ هزار و ۹۳ تن آن فروخته شد.

بر این اساس ۱۴۹ هزار تن سنگ آهن دانه بندی در پیش گشایش به دلیل کمبود تقاضای لازم از روی تابلوی معاملات بورس کالا حذف شد.

تابلوی معاملات بورس کالا امروز شاهد حجم عرضه ۴۳۵ هزار تنی کنسانتره سنگ آهن بود که فقط ۱۲۰ هزارتن این محصول معامله شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =