کد خبر 10180
۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰

رییس اتحادیه آهن‌فروشان قزوین در گفتگو با آهن نیوز:

«کمبود ورق» مشکل جدی بازار آهن است

«کمبود ورق» مشکل جدی بازار آهن است

به گفته رییس اتحادیه آهن‌فروشان قزوین، مشکل جدی بازار در حال حاضر بازار ورق کلاف گرم نازک بار تولیدِ فولاد مبارکه است که در حال حاضر با قیمت بسیار بالا و کاذب به فروش می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، سال ۱۴۰۲ با دلار ۴۳ هزار تومانی و میلگرد ۲۷ هزار تومان شروع شد و با دلار ۵۹ هزار تومانی و میلگرد ۲۶ هزار تومانی به پایان رسید. 

به گفته اهالی بازار آهن، رکودی که بازار آهن و فولاد ایران در سال جاری با آن مواجه شد در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار کم سابقه بود.


محمد اصفهانی، رئیس اتحادیه آهن‌فروشان قزوین در گفت‌و گویی با خبرنگار آهن‌نیوز گفت: با بیان اینکه بازار فولاد به دو بخش کلی تقسیم می‌شود یکی را بخش محصولات طویل فولادی و دیگری را مقاطع تخت فولادی معرفی کرد. 

او ضعف مدیریت امسال را بیشتر در بخش تامین مقاطع تخت فولاد بیان کرد و افزود: مدیریت امسال بازار فولاد بدین ترتیب بود که در بحث مقاطع فولادی طویل که مواد اولیه آن شمش است، کمبودی در بازار داخلی موجود نبود اما در بخش مقاطع تخت تقریبا به تنش جدی برخورد کرد. 

این فعال بازار ادامه داد:دلیل اصلی کمبود این کالا دو دلیل داشت، اولی ضعف در مدیریت نحوه توزیع کالا از طریق بورس کالا بود. به عبارتی نوع مدیریت  در بورس کالا طوری بود که عرضه‌کننده‌ها در برهه‌ای که خریدار نبود، حجم زیادی عرضه کردند و برعکس در زمان‌هایی که خریدار زیاد شد با بهانه عدم تخصیص سهمیه، عرضه محدود شد.

او مورد دوم در بحث کمبود مقاطع تخت در سال جاری را مربوط به شرایط جوی ذکر کرد و گفت: متاسفانه چندسالی است که محدودیت برق در تابستان و گاز در زمستان باعث افت نرخ تولید شده است. 

اصفهانی در سال ۱۴۰۲ بدترین و پرمخاطره‌ترین بازار را بازار ورق کلاف گرم معرفی کرد و تشریح کرد: این کمبود باعث شد در ماه‌های اخیر، محصولی که از ورق گرم تولید می‌شود را با دلار ۶۰ هزار تومان خریداری کنند، هر چند احتمال دارد این مشکل در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه داشته باشد.

به گفته این فعال بازار آهن، به عبارتی در کنار کمبود ورق، تحریم و اختلاف ارز نیمایی و بازار آزاد باعث شد که قیمت ورق کلاف گرم در بازار داخلی به شدت کاذب شود.

او تنها مشکل جدی بازار در حال حاضر بازار ورق کلاف گرم نازک بار تولیدِ فولاد مبارکه دانست که در حال حاضر با قیمت بسیار بالا و کاذب به فروش می‌رسد.

اصفهانی در این باره افزود: اگر دو کارخانه دیگر مانند فولاد مبارکه در کشور داشته باشیم کمبود این محصول برطرف شده و قیمت به این شدت با نوسان شدید روبه رو نمی‌شود.

به گفته این فعال بازار آهن، شدت جهش قیمت فولاد در دوماه اخیر نسبت به باقی سال با شدت بیشتری همراه بود و حدودا به طور متوسط در هر کیلو ۴ هزار تومان گران شد.

او درباره دلایل این جهش بیان کرد: یکی بحث افزایش نرخ شدید دلار تا کانال ۶۰ هزار تومان است که تاثیر روانی بر بازار دارد و باعث می‌شود تولیدکننده‌های بخش خصوصی شروع به افزایش قیمت کنند. مورد دوم نیز قطعی گاز در فصل سرد سال است. 

به گفته او بازار فولاد در دو ماه اخیر از دو طرف با بدشانسی مواجه شد: از یک طرف با قطعی گار، تولید مواد اولیه محدود شد و از طرف دیگر دلار به شدت رشد کرد. در نتیجه از دو طرف دچار فشار روانی و فیزیکی شد و بازاریان برای حفظ ارزش پول خود با رشد تقاضای سرمایه به بازار هجوم بردند.

اصفهانی در این رابطه بیان کرد: طی همین دو ماه، قیمت شمش از کیلویی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان به کیلویی بالای ۲۴ هزار تومان رسیدو این برای مصرف کننده داخلی نگران کننده است. 

این کارشناس بازار آهن در پیش‌بینی روند بازار در سال جدید بیان کرد: صرفه نظر اینکه چقدر بی نظمی و التهاب بازار کنونی ادامه داشته باشد در شروع سال جدید مانند هر سال با تشدید ارگان‌های نظارتی، حل شدن محدودیت انرژی و برطرف شدن مشکل عرضه، یک اصلاح قیمتی را از سقف خواهیم داشت. به عنوان مثال درحال حاضر که در روزهای آخر سال کف قیمت میلگرد حول و حوش ۲۷ هزار تومان است، بسته به اینکه تا چه حد موارد نظارتی و محدودیت عرضه حل شده باشد قیمت تا حدودی سرشکن خواهد شد. 

او در پایان بیان کرد: برای مدیریت هرچه بهتر بازار در سال جدید باید توافقی بین دولت و تولیدکننده‌ها روی نرخ دلار ثابت صورت گیرد چراکه تا زمانی که این نرخ به ثبات نرسد و توافقی صورت نگیرد تنش بین تولیدکننده و بازارساز ادامه خواهد داشت. 

بیشتر بخوانید:

چرا ورق های وارداتی در بورس کالا عرضه نمی شود؟

انتهای خبر/ ف

کد خبر 10180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =