کد خبر 10244
۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶

گزارش اختصاصی آهن‌نیوز از بازار آهن:

بازار کم‌رونق مقاطع فولادی در روزهای ابتدایی سال/ کاهش قیمت تیرآهن

بازار کم‌رونق مقاطع فولادی در روزهای ابتدایی سال/ کاهش قیمت تیرآهن

بارار مقاطع فولادی اولین هفته سال را با بی‌رونقی به سر بر، هرچند دلیل عدم این امر را می توان به شرایط نیمه‌تعطیل بازار آهن نسبت داد که به نظر می‌رسد تا هفته آینده و تعطیلات پیش‌رو ادامه داشته باشد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، نرخ دلار در هشتمین روز سال ۱۴۰۳ در نوسان بلاتکلیفی بین کانال ۶۰ تا ۶۲ هزار تومان است، امروز نیز نرخ این ارز باافت جزئی با قیمت ۶۱ هزار تومان در حال معامله است.

در این میان نرخ دلار فردایی تهران ۶۱ هزار و ۱۵۰ تومان در بازار معامله شد. 

از تاثیر نوسانات این روزهای دلار در بازار آهن چنین برداشت می‌شود هیجان‌های دلاری فعلا در این بازار کارساز نشده است.

هرچند دلیل عدم این بی‌تاثیری را می توان به شرایط نیمه‌تعطیل بازار آهن نسبت داد که به نظر می‌رسد تا هفته آینده و تعطیلات پیش‌رو ادامه داشته باشد. 

نتیجه معاملات دیروز شمش بلوم در بورس کالا که هنوز روی عرضه‌های اعتباری آن رقابت بالاست طوریکه شمش اعتباری فولاد خوزستان در کانال ۲۳ هزار تومان معامله شد، نشان می‌دهد قیمت‌سازی های ساختگی روی شاخص‌سازی ها در بورس کالا بر اساس معاملات اعتباری شمش در نیمه تاریک بازار است که هیچ سنخیتی با واقعیت کف بازار نداشته و باعث تعمیق رکود در بازار خواهد شد.

میانگین نرخ پایانی شمش در معاملات دیروز با قیمت ۲۱ هزار و ۱۴۷ تومان بسته شد که ۵۴ درصد حجم عرضه شده معامله شد.

امروز نیز عرضه‌های تیرآهن و میلگرد در بورس کالا صورت گرفت که با استقبال چندانی روبه رو نشد و عرضه مهندسی شده میلگرد نیز نتوانست خیلی جوی به بازار القا کند و از طرفی عدم عرضه اکثر کارخانجات تولیدی مسبب این بی حالی  بازار است که به احتمال زیاد از هفته آینده این اتفاق رقم خواهد خورد.

بدین ترتیب در جریان معاملات امروز، ۱۰ هزار و ۹۰۶ تن میلگرد؛ با میانگین موزون نرخ پایانی ۲۴ هزار و ۲۶۳ تومان یا حدود ۲۶ هزار و ۶۸۹ تومان به اضافه ارزش افزوده و تقریبا ۶۳ تومان بالاتر از نرخ پایانی آخرین عرضه در ۱۴۰۲ (۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان) بر روی سایت بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

پایین‌ترین قیمت معامله شده این محصول ۲۳ هزار و ۷۵۰ تومان و بیشترین قیمت ۲۵ هزار و ۵۳۰ تومان است.

همچنین تیرآهن عرضه شده در بورس کالای امروز با ریزش بیش از ۹۸ درصد نسبت به اطلاعیه عرضه،  به مقدار ۱۸۲ تن معامله شد. گفتنی است تمامی عرضه‌های امروز به صورت تسویه نقدی بود. میانگین قیمت معامله شده تیرآهن ۱۴ به مبلغ ۲۵ هزار و ۲۴۶ تومان و تیرآهن ۱۸ با قیمت ۲۵ هزار و ۲۷۸ تومان بدون احتساب ارزش افزوده به فروش رفت.

وضعیت معاملات مقاطع فولادی در بازار آزاد
در بازار آزاد نیز امروز قیمت اعلامی کارخانه‌های تولیدی خصوصا در بخش میلگرد و ورق اکثرا ثابت اعلام شد. فقط در بخش فروش میلگرد تنها نرخ اعلامی فولاد سیرجان حدید با ۲۰۰ تومان افزایش همراه بود.

اما نرخ اعلامی برای تیرآهن عرضه ذوب آهن اصفهان از برخی مبادی فروش با کاهش ۳۰۰ الی ۹۰۰ تومانی همراه بود. لیست قیمت انواع سایزهای تیرآهن در بخش کیلویی به شرح زیر در معاملات امروز بود:

سایز ۱۴      ⬅️    ۳۳۷۰۰   تومان
سایز ۱۶      ⬅️    ۳۰۹۰۰   تومان
سایز ۱۸      ⬅️    ۳۰۷۰۰   تومان
سایز ۲۰      ⬅️    ۳۶۹۰۰   تومان
سایز ۲۲      ⬅️    ۳۵۸۰۰   تومان
سایز ۲۴      ⬅️    ۳۰۸۰۰   تومان
سایز ۲۷      ⬅️    ۳۰۰۰۰   تومان
سایز ۳۰      ⬅️    ۳۲۱۰۰   تومان

بدین ترتیب به نظر می‌رسد تقاضای روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۳ در هیجان سازی‌های دو ماه آخر سال پیشخور شد و بازار ضعیف تقاضا در حال حاضر در وضعیت اشباع خرید قرار گرفته است. از طرفی با توجه به تعطیلات پیش رو انتظار تغییر روندی در بازار نمی‌رود.

بیشتر بخوانید:

رکود بازار آهن در سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت؟

انتهای خبر/ف 

کد خبر 10244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =