کد خبر 1123
۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ معاملات جسته و گریخته در بازار

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ معاملات جسته و گریخته در بازار

 به عقیده کارشناسان اوضاع بازار آهن تا پایان تابستان به همین منوال خواهد بود؛ همچنین عنوان شده که رکودی که از ابتدای سال در بازار آهن و فولاد حاکم شده در ۳۰ سال اخیر سابقه نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، روز گذشته عمده مبادی فروش فعالیت خود را با ثبات نسبی قیمت روز آهن‌آلات شروع کردند، اگرچه در برخی حوزه‌ها از جمله در بازار میلگرد شاهد برخی نوسانات افزایشی بودیم که غالباً برای تحریک تقاضا بود.

امروز نیز طبق گزارش‌های میدانی از بازار آهن، هیچ خبری در بازار آهن نیست و معامله چندانی هم مشاهده نمی‌شود و این نوسان افزایشی جزئی برای تحریک متقاضی مردد است، اگر خریدی هم انجام شود معمولاً به صورت توافقی است و فعلاً توپ در زمین خریدار است.

 به عقیده کارشناسان اوضاع بازار آهن تا پایان تابستان به همین منوال خواهد بود؛ همچنین عنوان شده که رکودی که از ابتدای سال در بازار آهن و فولاد حاکم شده در ۳۰ سال اخیر سابقه نداشته است.

در ادامه به بررسی روز بازارهای فعال در زمینه آهن و فولاد پرداخته می‌شود:

بازار آهن

امروز با کمی عقب نشینی به ۲۹ هزار ۸۰۰ تومان رسید در بازار آهن تعداد قابل توجهی از مبادی فروش نرخ محصولاتشان را افزایش دادند.

تا این لحظه سه شرکت میلگرد ۵۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش قیمت دارند و شرکت امیر کبیر خزر نرخ محصولاتش را ۲۰۰ تومان کاهش داد، مابقی مبادی فروش میلگرد تغییر قیمت نداشتند.

 نرخ روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز عمدتاً ثابت اعلام شد اما در کارخانه نسبتاً کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت. همچنین شرکت نیکان نرخ محصولات نبشی خود را ۵۰۰ تومان کاهش داد و در شرکت‌های دیگر هیچ تغییر قیمتی دیده نمی‌شود.

قیمت تیرآهن کیلویی در شرکت ظفربناب ثابت است، در شرکت ذوب آهن شاهد افزایش قیمت کیلویی ۵۰ تا ۳۰۰ تومان و افزایش قیمت اکثر شاخه‌ها تا ۲۰ هزار تومان هستیم.

شرکت آدنیس شمال در بازار پروفیل ۲۵۰ تومان کاهش قیمت داشت و دو شرکت تهران شرق و صدرا پروفیل تهران تغییر قیمت نداشتند.

قیمت پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی و ... نیز غالبا تغییر قیمت نداشتند و تنها در چند کارخانه کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی مشاهده شد.

انواع ورق‌ها نیز به تبعیت از سایر محصولات عمدتا ثابت بودند به این صورت که قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی تغییر قیمت نداشتند اما قیمت ورق سیاه و انواع آن با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود و تنها کارخانه ورق سیاه گیلان با کاهش ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت شد.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۱۲۷ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۷۸۱ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات یک هزار و ۴۴۹ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۱۰ هزار و ۳۷۵ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با کاهش ۳۶۶ واحدی، رقم ۹۷۷ هزار و ۸ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «اخابر»، «شپدیس»، «کگل»، «فارس»، «کچاد»، «ومعادن» و «همراه» بیشترین تاثیر را در روند تقریباً نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «اخابر»، «شپاکسا»، «کسرا»، «وملی» و «فمراد» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «ساربیل»، «حپترو»، «تکشا»، «خپویش» و «غدشت» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

براساس پایان معاملات امروز دوشنبه ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۱، قرار بود  ۳۲۲ هزار و ۱۸۵ تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا مورد معامله قرار گیرد که از این حجم ۲۶۷ هزار و ۶۰۰ تن روی تابلوی معاملات قرارگرفت.

در همین حال، شمش بلوم با کاهش حجم عرضه روبرو شد و ۱۸۸ هزار و ۶۰۰ تن آن روی تابلوی معاملات قرار گرفت. ضمن اینکه میزان حجم معامله شده این محصول ۱۳۹ هزار و ۶۰۰ تن است.

همچنین، ورق رنگی نیز با حجم عرضه ۹ هزار تنی و با تقاضای ۴ هزار و ۵۵۰ تن مواجه شد و فقط ۴ هزار و ۴۵۰ تن از این مقطع فولادی معامله شد.

علاوه بر این، با توجه به میزان تقاضای ۵ هزار و ۹۰۰ تنی تختال sm، سی هزار تن روی تابلو مورد معامله قرار گرفت که این مقدار ۵۰ هزار تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز کمتر است.

بر این اساس، از ۴۰ هزار تن تختال c روی تابلوی معاملات فقط ۲۲ هزار تن این محصول به فروش رسید.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =