کد خبر 11284
۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت و گو با آهن‌نیوز:

تداوم سیاست‌های ارزی، توجیه اقتصادی برای تولیدکنندگان فولاد ندارد

تداوم سیاست‌های ارزی، توجیه اقتصادی برای تولیدکنندگان فولاد ندارد

رییس انجمن تولید کنندگان فولاد از پیشنهاد رییس کل بانک مرکزی برای تعیین قیمتی مابین نرخ نیما و بازار آزاد برای ارز حاصل از صادرات محصولات فولادی خبرداد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ بهرام سبحانی در گفتگو با آهن‌نیوز اظهار کرد: بخش عمده‌ای از ارز وارداتی به کشور توسط صادرکنندگان محصولات فولادی و پتروشیمی‌ها تامین می‌شود درحالیکه سیاست‌های پیاپی از سوی نهادهای تصمیم‌گیر، به دست‌اندازی برای این صادرکنندگان تبدیل شده است.

وی افزود: تولید فولاد در کشور مازاد بر نیاز بازار داخلی است و پنجاه درصد از محصولات تولیدی باید صادر شود اما اجبار صادرکنندگان به ارایه ارز صادراتی در سامانه نیما مانع از ادامه روند مناسب صادراتی می‌شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: اگر سیاست‌های ارزی ادامه پیدا کند، تولیدکنندگان نیز برای جلوگیری از ضرر فعالیت خود را قطع خواهند کرد زیرا ارز مورد نیاز خود برای تامین مواد اولیه یا تامین و نوسازی خط تولید را به نرخ بازار آزاد تهیه می‌کنند و ادامه این شرایط توجیه اقتصادی ندارد.

سبحانی ادامه داد: کاهش میزان تولید زنجیره فولاد در سطح اقتصاد کلان کشور مخرب است اگر تولیدکننده از تولید خود بکاهد اثر منفی بر میزان تولید ناخالص داخلی داشته و تبعات منفی در اقتصاد کشور دارد.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان با برنامه و اهداف تعیین شده در میزان ظرفیت تولید سرمایه گذاری کرده‌اند و اگر کاهش تولید دهند متضرر خواهند شد اما ادامه سیاست های نادرست ارزی، تغییرات پیاپی و قیمت حامل های انرژی دو مشکلی اصلی در صنعت فولاد کشور است.

به گزارش آهن‌نیوز، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تمامی صادرکنندگان از محصولات زنجیره فولاد ناگزیر به عرضه ارز خود در سامانه نیما شده‌اند ولی از آنجا که تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه این محصولات در بورس کالا باید بهایی به قیمت بالاتر از نرخ ارز نیما پرداخت کنند، دیگر صادرات را توجیه‌پذیر نمی‌دانند. همچنین صادرکنندگان معتقدند با ادامه این بخشنامه روند صادرات محصولات فولادی کاهشی و قطع خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

تبعیض در ارائه ارز صادراتی در سامانه نیما درست نبود/ گندله و میلگرد نورچشمی نیستند!

انتهای پیام/ م

کد خبر 11284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =