کد خبر 1144
۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ رکود گسترده، حاکم بر بازار آهن

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ رکود گسترده، حاکم بر بازار آهن

بازار داخلی فولاد همواره از عدم‌ثبات اقتصادی تأثیر گرفته است و به همین دلیل وضعیت اقتصاد کشور می‌تواند تأثیر مستقیمی در قیمت محصولات فولادی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، آنچه از اوضاع بازار آهن و فولاد برآورد می‌شود عملا معامله‌ای صورت نمی‌گیرد درحالی که قیمت مقاطع فولادی میانی و نهایی داخلی تحت تأثیر نرخ جهانی و ضعف تقاضا کاهش چشمگیری داشته است اما با وجود این باز هم مصرف‌کننده‌ای مشاهده نمی‌شود به طوری که براساس شنیده‌ها این شرایط به نارضایتی و نگرانی فروشندگان منجر شده است.

در این راستا حسین بختیاری، معاون فروش فولاد خراسان بیان کرد: بازار داخلی فولاد همواره از عدم ثبات اقتصادی تأثیر گرفته است و به همین دلیل وضعیت اقتصاد کشور می‌تواند تأثیر مستقیمی در قیمت محصولات فولادی داشته باشد. بر همین اساس یکی از پارامترهایی که ثبات بازار را از بین می‌برد، نرخ ارز و نوسانات فعلی آن است.

در ادامه به بررسی بازارهای فعال آهن و فولاد پرداخته می‌شود.

بازار آهن

امروز قیمت دلار تغییر نکرد و با نرخ ۲۹ هزار ۸۰۰ تومان به فروش رسید، در بازار آهن نیز اکثر قیمت‌ها ثابت است و شاهد برخی نوسانات جزئی هستیم.

قیمت میلگرد در اغلب مبادی فروش ثابت است و در دو شرکت نوسان قیمت ۱۰۰ تومانی دیده می‌شود. نرخ میلگرد آجدار نیز در عمده شرکت‌ها ثبات داشت اگرچه افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی هم در شماری از مبادی فروش مشاهده شد.

در شرکت ناب تبریز قیمت اکثر محصولات نبشی و ناودانی ۱۰۰ تا ۶۰۰ تومان کاهش یافت و دو شرکت دیگر ثبات قیمت داشتند. همچنین قیمت انواع ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم تغییر نداشت و تنها قیمت ورق رنگی کارخانه هفت الماس کاهش ۵۰۰ تومانی داشت اما نرخ ورق سیاه و انواع آن با کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام قیمت شد و کارخانه ورق سیاه گیلان با ثبات قیمت همراه بود.

قیمت تیرآهن کیلویی در شرکت ظفربناب ۱۰۰ تومان افزایش پیدا کرد، در شرکت ذوب آهن نرخ اکثر محصولات کیلویی ثابت است و فقط سایز ۱۸ این محصول است که با القای کمبود مصنوعی روزانه درحال افزایش قیمت ۳۰ الی ۵۰ هزار تومانی است.

در بازار پروفیل تا این لحظه دو شرکت بدون تغییر نرخ محصولاتشان را عرضه کردند. همچنین قیمت قوطی و قیمت لوله گازی، داربستی و انواع آن نیز عمدتا ثابت اعلام شدند و پروفیل نیکان در برخی سایزها ۱۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. براساس شنیده‌ها نرخ پروفیل ضخامت ۲ با ورق اهواز روز گذشته حدود ۱۸ هزار و ۲۰۰ الی ۱۸ هزار و ۵۰۰ اعلام شد و پروفیل با ورق فولادی ۱۸ هزار و ۸۰۰ الی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان بود. ممکن است با عرضه ورق در بورس کالا نرخ پروفیل با ورق فولادی تا ۱۸ هزار الی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان ریزش کند.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۵ هزار و ۹۴۶ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۴۲۰ هزار و ۸۳۳ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۳۹۹ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۱۰ هزار و ۷۷۴ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با کاهش ۵ هزار و ۱۸۱ واحدی، رقم ۹۹۱ هزار و ۸۲۷ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فارس»، «فملی»، «شستا»، «شپدیس»، «شبندر»، «حکشتی» و «شپنا» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «شگل»، «وتوصا»، «وملی»، «خرینگ» و «فمراد» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «سشمال»، «کفپارس»، «فپنتا»، «سفاین» و «فسازان» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

گزارش‌ها از بازار آهن حاکی است که با نزدیک شدن به پایان فصل گرما سهمیه برق صنایع فولادی نیز افزایش یافته است به هین جهت شاهد افزایش حجم عرضه محصولات فولادی در بورس کالا هستیم، به طوری که روز گذشته حدود ۱۹۳ هزار تن شمش در بورس عرضه شده بود، همچنین عرضه‌های روز گذشته افزایش تقاضا نیز داشت.

به این صورت که به طور کلی محصولات عرضه شده افزایش ۲۵ درصدی تقاضا داشت که معادل ۳۴۱ هزار تن محصول فولادی است که از این میزان حدود ۱۳۹ هزار تن به شمش اختصاص داشت که حدود ۷۲ درصد کل عرضه است.

مطابق هر سال با آغاز فصل سرما تقاضا نیز کاهش چشمگیر پیدا می‌کند اما براساس معاملات دیروز، گویا نوردکاران روند دیگری درپیش گرفته‌اند. افزایش تقاضایی که روز گذشته در بورس کالا ثبت شد در اثر کاهش معاملات عرضه‌های دو هفته اخیر بود. خرید در نرخ پایه بسیاری از خریداران را به خرید شمش ترغیب کرده است. اگرچه برخی از تجار نیز در انتظار تعیین فرمول قیمتگذاری محصولات اولیه در بورس، تمایلی به خرید نشان ندادند.

جزئیات معاملات امروز بورس کالا (۱۵ شهریور ماه) نشان می‌دهد که از ۲۸ هزار و ۱۰۰ تن محصول فولادی ۲۱ هزار و ۸۰۰ تن معادل ۷۷٫۵ درصد در تابلوی معاملات بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

در همین حال امروز ۱۳ هزار تن ورق گالوانیزه در بورس کالا با قیمت پایه ۲۳۳ هزار و ۷۰۱ ریال عرضه شد که از این میزان ۳ هزار و ۸۵۰ تن با قیمت ۲۴۸ هزار و ۱۸۹ ریال به دست مصرف کنندگان رسید. به عبارت دیگر ۱۹٫۹ درصد از ورق گالوانیزه عرضه شده در معاملات امروز بورس کالا به فروش رفت.

همچنین، ۱۰ در صد از یک هزار تن ورق گرم در تابلوی معاملاتی امروز بورس کالا با قیمت پایانی ۱۴۶ هزار و ۷۴۵ ریال مورد معامله قرار گرفت.

بر این اساس ۲ هزار تن ورق رنگی با قیمت پایه ۲۸۳ هزار و ۶۷۲ ریال عرضه شد اما در نهایت فقط ۴۰۰ تن از حجم ورق رنگی فروخته شد.

علاوه براین ۵ هزار تن ورق سرد در تابلوی معاملاتی امروز بورس کالا با رقابت ۱۶٫۷ درصد به میزان ۵ هزار تن معامله شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =