کد خبر 1163
۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ مقاومت به افزایش قیمت

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ مقاومت به افزایش قیمت

امروز بازار شاهد ثبات قیمت آهن‌آلات در غالب حوزه‌ها بود و حتی برخی مبادی که نوسانات افزایشی جزئی داشتند، روندی معکوس در پیش گرفته و کاهشی شدند.

 با نزدیک شدن به پایان هفته شاهد گسترده‌تر شدن رکود حاکم بر بازار آهن و فولاد و ثبات قیمت آهن‌آلات در غالب حوزه‌ها بودیم و حتی برخی مبادی که نوسانات افزایشی جزئی داشتند، روندی معکوس در پیش گرفته و کاهشی شدند.

طبق پیش‌بینی‌ها با رفع محدودیت‌های برق تولید داخلی بیشتر می‌شود؛ اما کماکان تنها هنر بازارساز فروش گران‌تر محصولات فولادی از قیمت‌های جهانی است؛ یعنی ریسک از دست رفتن بازارهای صادراتی به مصرف‌کننده منتقل شده؛ در عین حال با این وضع رکود مسکن و کاهش ۶۵ درصد اعتبار طرح‌های عمرانی هم خبری از مصرف داخلی نیست و این گران فروشی هم دوام نخواهد آورد؛ راه‌حل اصلی افزایش بهره‌وری؛ قیمت‌گذاری شفاف و دوری از سیاسی‌کاری در صنعت خصولتی فولاد است.

در ادامه به بررسی بازارهای فعال در زمینه آهن و فولاد پرداخت می‌شود:

بازار آهن

امروز قیمت دلار با افزایش ۲۰۰ تومانی با نرخ۳۰ هزار تومان به فروش رسید، در بازار آهن نیز اکثر قیمت‌ها ثابت است.

متوسط قیمت میلگرد روز گذشته حدود ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان برآورد شد، اما امروز قیمت میلگرد ثابت بوده و فقط در یک شرکت ۵۰ تومان کاهش داشته است. قیمت میلگرد آجدار نیز اگرچه در اکثر مبادی فروش ثابت بود اما روند افزایشی این محصول در برخی از شرکت‌ها معکوس شد و حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش یافت.

قیمت‌ها در محصولات نبشی و ناودانی عمدتاً ثبات خود را حفظ کرده‌اند، اما در مواردی قیمت روز ناودانی ایرانی و اروپایی و قیمت نبشی کاهشی بود اما کارخانه ناب تبریز محصولات خود را با ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش عرضه کرد.

قیمت تیرآهن در یک شرکت ثابت و مابقی شرکت‌ها تا این لحظه اعلام قیمت نکردند. در بخش کیلوفروشی و شاخه‌فروشی هم در اغلب مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود اما همچنان برخی شاخه‌های پرفروش تیرآهن ذوب آهن اصفهان کماکان با ۱۰ الی ۳۰ هزار تومان افزایش قیمت عرضه شد. عمده افزایش قیمت این محصول ناشی از عدم آزادسازی محصول توسط عرضه‌کننده و حرکت هماهنگ و افزایشی صاحبان کالا با این معضل است.

در بازار پروفیل تا این لحظه یک شرکت بدون تغییر نرخ محصولاتشان را عرضه کردند.

انواع ورق‌ها نیز مانند سایر محصولات فولادی در عمده بخش‌ها ثابت بود به طوری که قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی در غالب شرکت‌ها ثابت بود اما قیمت روز ورق سیاه با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام شد و تنها قیمت ورق سیاه گیلان بدون تغییر قیمت بود.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۷ هزار و ۹۷۶ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۴۱۲ هزار و ۸۵۷ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۴۴۹ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۴۱۰ هزار و ۳۲۵ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با افت ۵ هزار و ۸۲۷ واحدی، رقم ۹۸۵ هزار و ۹۹۹ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «کچاد»، «فملی»، «فارس»، «شبندر»، «شستا»، «نوری» و «شبریز» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «دکوثر»، «غشاذر»، «خچرخش»، «حپترو» و «حفارس» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «ثفارس»، «ثاباد»، «ساربیل»، «شپاکسا» و «وتوکا» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

 پس از یک دوره چندماهه، عرضه فولاد در بورس‌کالا افزایش یافته است. همچنین تقاضا نسبت به هفته‌های گذشته روند صعودی دارد. برخی از فعالان معتقدند با کاهش محدودیت و برگشت مصرف برق صنایع به روند قبل، تولید نوردکاران افزایش یافته است. قیمت پایه در عرضه‌های روز گذشته اما نوسان خاصی نداشت و تنها با ۱۰۰ تومان افزایش به محدوده ۱۲‌ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم شمش فولاد رسید. افزایش تقاضا برای فولاد صادراتی نیز موجب شد تا بهای صادراتی آن با افزایش قیمت روبه‌رو شود. همچنین کاهش قیمت پایه در داخل باعث هم‌نوایی بهای داخلی و صادراتی شمش فولاد پس از دوره یک‌ماهه اختلاف فاحش قیمتی شد. 

در تالار صنعتی بورس کالا امروز چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱، ۲۴۰ هزار و ۱۱۱ تن محصول فولادی عرضه شد که این سبد شامل شمش بلوم، میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی بود.

در همین حال، ۱۶۹ هزار و ۲۰۸ تن میلگرد به قیمت پایه ۱۳۸ هزار و ۷۷۰ ریال عرضه شد بررسی‌ها حاکی از آن است که حجم عرضه این محصول نسبت به هفته اخیر کاهش ۵۶٫۸ درصدی نشان می‌دهد.

همچنین، ۳۷ هزار و ۹۴۸ تن تیرآهن با قیمت پایه ۱۵۴ هزار و ۷۲۰ ریال عرضه شد. ضمن اینکه قیمت پایه این محصول ۰٫۳ درصد افزایش یافته است.

در همین حال، برای ۱۵ هزار تن شمش بلوم قیمت پایه ۱۲۵ هزار و ۹۴۶ ریال در نظر گرفته شده است.

بر این اساس، نبشی با حجم عرضه ۱۶ هزار و ۳۵۵ تن و قیمت پایه ۱۴۶ هزار و ۵۳۳ ریال و ناودانی با حجم عرضه یک هزار و ۶۰۰ تن و قیمت پایه ۱۴۸ هزار و ۶۱۴ در بورس کالا عرضه شدند.

پایان پیام/ف

کد خبر 1163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =