کد خبر 1276
۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار مسکن محرک تقاضای فولاد

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار مسکن محرک تقاضای فولاد

داشتن روابط و مناسبات سیاسی-اقتصادی صحیح، می‌تواند باعث رونق مجدد در بازار راکد مسکن شده و در نتیجه میزان تقاضا برای خرید آهن‌آلات بالا رفته و جان تازه‌ای به صنعت تولید فولاد دمیده شود.

 به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، وجود تحریم‌های سیاسی باعث می‌شود تا با کم‌شدن نقدینگی و کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده، از میزان درخواست خرید بازار کاسته شود.

کم‌شدن حجم ساخت‌وساز در سال‌های اخیر، نشان‌دهنده رکود در بازار و بالتبع، کاهش میزان تقاضای کالاهای ساختمانی است. همچنین بروز پاندمی کرونا، باعث کاهش مقدار تولید و خرید در بازارهای جهانی از جمله کشور ما شده‌است.

داشتن روابط و مناسبات سیاسی-اقتصادی صحیح، می‌تواند باعث رونق مجدد در بازار راکد مسکن شده و در نتیجه میزان تقاضا برای خرید آهن‌آلات بالا رفته و جان تازه‌ای به صنعت تولید فولاد دمیده شود. اتخاذ مصوبات مفید دولتی، وضع عوارض صادراتی مناسب و دادن وام‌های بانکی با سود پایین در زمینه مسکن، زمینه‌ساز افزایش تولید و بالا رفتن تقاضای خرید محصولات فولادی در بازار می‌شود.

با کاهش همه‌گیری کرونا و رونق مجدد تولید جهانی فولاد و سیر نزولی ارزش آهن‌آلات، میزان درخواست این محصولات در دنیا افزایش یافته‌است؛ به‌طوری‌که شاهد یک کاهش نسبی قیمت مقاطع فولادی در جهان هستیم.

به‌عنوان‌مثال، قیمت میلگرد که از پرکاربردترین محصولات فولادی در دنیای امروزی است، تحت تأثیر عوامل ذکر شده، دارای نوسانات زیادی بوده‌است. عموماً تقاضا برای خرید میلگردها همیشه بالا بوده که در سال‌های اخیر، عدم ثبات بازار مصنوعات فلزی، صدمات زیادی به تولید و عرضه این محصول وارد کرده‌است.

با نزدیک شدن به پایان هفته و همچنین تعطیلی‌های پیش رو در هفته آتی، احتمال ثبات قیمت آهن آلات محتمل‌ترین گزینه در آغاز فصل پاییز است. در ادامه به تحلیل انواع بازارهای فعال آهن و فولاد پرداخت شده است.

بازار آهن

امروز نرخ دلار با ۴۰۰ تومان افزایش به ۳۱ هزار ۷۰۰ تومان رسید و در بازار آهن نیز اکثر شرکت‌های مقاطع ثبات قیمت داشتند، اما عرضه اعتباری ورق کلاف گرم در بورس کالا و پیش بینی از کمبود این محصول در بازار داخلی قیمت‌ها را در بازار پروفیل شدیداً افزایش داد.

تا این لحظه به جز کاهش قیمت ۱۳۰ تومانی در یک شرکت میلگرد مابقی شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند.

در شرکت ناب تبریز شاهد افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی اکثر محصولات نبشی و ناودانی هستیم و مابقی شرکت‌ها در این حوزه ثبات قیمت داشتند.

قیمت تیرآهن کیلویی در شرکت ظفربناب ثابت است، در شرکت ذوب آهن شاهد کاهش قیمت کیلویی ۱۵۰ تا ۳۵۰ تومان اغلب محصولات هستیم و نرخ اکثر شاخه‌های پرفروش این شرکت ۴۰ تا ۷۰ تومان در مبدا فروش فراطرح کاهش یافت.

قیمت روز قوطی پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی، صنعتی و ... عمدتاً با افزایش قیمت اعلام شدند که به طور میانگین رقمی حدود ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان اعلام شد. همچنین شرکت یاران در بازار پروفیل با هزار تومان افزایش قیمت، نرخ محصول مبارکه خود را به ۲۲ هزار ۲۰۰ تومان رساند و شرکت آدنیس صنعت شمال نیز با ۲۰۰ تومان افزایش قیمت همین نرخ را لمس کرد.

انواع ورق‌ها از جمله نرخ ورق سیاه و انواع آن در اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما ورق سیاه فولاد مبارکه با کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام قیمت کرد. قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز مانند سایر محصولات فولادی در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

 نرخ ورق مبارکه ضخامت ۲ میلیمتر حدود ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان شنیده می‌شود که نسبت به قبل از معاملات ورق کلاف گرم فولاد مبارکه در بورس کالا افزایش ۵۰۰ الی ۸۰۰ تومانی داشته است.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۱۱ هزار و ۸۳۲ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۳۵۵ هزار و ۲۲۸ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۲ هزار و ۲۳۳ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۳۹۵ هزار و ۶۷۶ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با کاهش ۷ هزار و ۳۳۴ واحدی، رقم ۹۶۴ هزار و ۸۸۸ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فارس»، «کگل»، «فولاد»، «تاپیکو»، «کچاد»، «شپنا» و «پارسان» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «ختور»، «ولکار»، «غدشت»، «کسرام» و «خشرق» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «دانا»، «ثامان»، «وآذر»، «فپنتا» و «حفارس» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

براساس آمار و گزارش‌ها از بورس کالا، در شش ماه اول سال حدود ۶/۲ میلیون تن شمش عرضه شده است که از میزان تنها حدود ۲/۸ میلیون تن مورد معامله قرار گرفته است.

به عباتی در ماه حدود یک میلیون تن شمش عرضه شده است که از این میزان حدود ۴۶۰ تن از آن معامله شده است. با این اوصاف می‌توان این نتیجه را گرفت که نیاز بازار کشور به شمش ۴۶۰ هزار تن در ماه است و لزوم عرضه کل شمش تولیدشده در بورس توجیه عقلانی و کارشناسی ندارد.

امروزدر تالار صنعتی بورس کالا، قرار بود ۳۳۸ هزار و ۵۸۰ تن محصول فولادی معامله شود که از این میزان، ۲۴۹ هزار و ۸۶۴ تن به روی تابلو معاملات راه پیدا کرد.

در همین حال، امروز تابلو معاملات بورس کالا شاهد عرضه ۱۲۸ هزار و ۸۰۷ تن میلگرد بود که با وجود تقاضای ۴۳ هزار و ۸۸۴ تنی این محصول، ۱۹ هزار و ۵۵۱ تن آن به فروش رسید.

همچنین از ۲۴ هزار و ۶۰ تن تیرآهن در تابلوی معاملاتی بورس کالا فقط ۱۵ هزار و ۲۰۵ تن فروخته شد.

علاوه بر این، ۲ هزار و ۸۵۰ تن ناودانی روی تابلوی معاملات بورس کالا قرار گرفت که یک هزار و ۶۰ تن آن معامله شد.

در ادامه با وجود تقاضای یک هزار و ۳۹۸ تنی نبشی ۹۴۲ تن این محصول مورد معامله قرار گرفت.

در همین حال، ۴۵ هزار تن ورق سرد خودرو و ۱۵ هزار تن ورق سرد لوازم خانگی  به طور کامل به فروش رسیدند.

همچنین ۳ هزار تن ورق گرم و ۳۰ هزار و ۳۰ تن ورق گرم خودرو به ترتیب به میزان ۸۰۰ تن و ۱۹ هزار و ۶۹۰ تن در تابلو معاملاتی بورس کالا فروخته شدند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =