کد خبر 13
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران:

آهن گران نمی‌شود / توان تولید بر تامین نیازهای داخلی متمرکز شود

آهن گران نمی‌شود / توان تولید بر تامین نیازهای داخلی متمرکز شود

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات استان تهران گفت: با آنکه قیمت انواع فلزات در بازارهای جهانی مدتی است سیر صعودی به خود گرفته است اما نرخ این کالا در کشور متاثر از نرخ جهانی افزایشی نمی‌شود.

حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران طی گفتگو با آهن‌نیوز درباره وضعیت قیمت این کالا در بازار و تاثیرگذاری افزایش بهای فلزات جهانی بر روی نرخ آهن و فلزات داخلی گفت: به دنبال رونق ساخت و ساز، عمران و آبادانی کشور این اتحادیه آمادگی کامل دارد تا با تنظیم بازار، نیازها را از تولید تا مصرف بدون افزایش قیمت تامین کند.

وی به نقش بخش خصوصی در رشد و توسعه اقتصاد کشور به‌خصوص در زمینه تولید و تامین نیازهای عمرانی و ساخت و سازها اشاره کرد و اظهار داشت: از آنجایی که آهن به عنوان کالایی مهم و مورد نیاز در پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور نقش بسزایی دارد، بنابراین این کالا نباید تحت تاثیر قیمت جهانی قرار گیرد چرا که فعالان داخلی این صنعت توان قابل توجهی در تولید آن دارند.

رستگار در پاسخ به اینکه دولت وعده داده است که طی 4 سال، 4 میلیون واحد مسکونی را در کشور می‌سازد، آیا امکان تولید و تامین آهن در کشور متناسب با چنین میزانی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد؟ گفت: طبق برنامه‌ریزی و چشم‌انداز تولید فولاد تا سال 1404 میزان تولید این کالا در کشور باید به 53 تا 54 میلیون تن برسد حال با توجه به ظرفیت توان قابل‌توجه تولید فولاد در کشور بی‌تردید امکان دسترسی به این میزان بعید نیست و به راحتی می‌توان با ساخت انبوه مسکن کمبودی در این بخش احساس نشود.

وی افزود: طبق روال عادی مصرف داخلی فولاد در کشور سالانه 17 تا 18 میلیون تُن است که در ساخت و سازها بکار می‌رود حال اگر دولت شروع تولید سالی یک میلیون واحد مسکونی را بزند هر چند ظرفیت توان تولید فولاد در داخل بالاست اما باید برنامه‌ریزی شود که آیا تولید سالانه این کالا پاسخگو هست یا خیر.

توان تولید باید بر تامین نیازهای داخلی متمرکز شود

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات استان تهران، خاطرنشان کرد: از آنجایی که چشم‌انداز تولید فولاد در کشور صادراتی است، بنابراین تمام توان تولید باید بر تامین نیازهای داخلی متمرکز شود و نباید به فکر صادرات در این بخش بود چرا که اولویت اصلی تامین نیازهای داخل است.

رستگار با بیان اینکه با رونق بخشی ساخت و سازها همچنین توسعه بخش تولید باید تولیدکنندگان فولاد در کشور مورد حمایت قرار گیرند گفت: ایجاد انگیزه با رفع موانع و مشکلات سد راه تولید ضروری است چرا که هر چه میزان تولید افزایش یابد هم امکان تامین نیاز داخل فراهم می‌شود و هم اینکه می‌توان با حرکت در مسیر رونق صادرات ارز آوری قابل‌توجهی را از این بخش کسب کرد.

وی در ادامه افزود: اگرچه قیمت فولاد در بازارهای جهانی به دلیل افزایش هزینه‌های تولید مدتی است افزایش یافته است و از طرفی نیاز به این کالای استراتژیک در دنیا زیاد شده است، بنابراین صنعت فولاد کشور بایستی در مسیر رونق با هدف توسعه صادرات و تامین نیازهای داخل منقلب شود تا بتوان از این محل هم ارزآوری خاصی نصیب کشور شود و هم بتوان نیازهای داخلی را در این بخش به خوبی فراهم کرد.

انتهای پیام/ 

کد خبر 13

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =