کد خبر 136
۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶

علل افزایش قیمت آهن‌آلات

علل افزایش قیمت آهن‌آلات

افزایش نرخ دلار و کاهش حجم محصولات عرضه شده در بورس، از جمله عواملی شد تا روند افزایشی نرخ آهن‌الات تداوم داشته باشد.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، تا پیش از آغاز موج افزایشی که اکنون بازار آهن با آن درگیر است، به علت بالا بودن نرخ محصولات عرضه‌شده در بورس کالا نسبت به محصولات صادراتی، محصولات فولادی بدون استقبال بود و معاملات چندانی رقم نمی‌خورد که همین امر به انباشت محصولات در انبارها منجر شد که این به معنی عدم کمبود آهن‌الات در کشور است.

در این میان نوسانات شاربی (صعود یا نزول) بهای دلار نگرانی‌ تقاضای خاموش سرمایه‌ای را افزایش داد اما با توجه به تأثیر غیرمستقیم نرخ دلار در بازار آهن، اهالی بازار به کم‌اثر شدن این مسئله امیدوار بودند، همچنین از سوی دیگر فرا رسیدن گرم‌ترین ایام سال و اجرایی شدن کاهش مصرف برق در صنایع فولادی، عامل دیگری بود تا عرضه‌کنندگان به کاهش میزان عرضه محصولات خود در بورس کالا اقدام کنند، البته کاهش قیمت محصولات صادراتی نیز در کاهش عرضه‌ها بی‌اثر نبود.

از همین رو افزایش نرخ دلار و کاهش حجم محصولات عرضه شده در بورس، دستاویزی برای افزایش قیمت‌ها شد تا متقاضی سرمایه‌ای به دلیل ترس و نگرانی از افزایش بیشتر قیمت‌ها به خرید آهن روی آورد و به خرید هیجانی محصولات فولادی اقدام کند که همین امر عامل دیگری شد تا روند افزایشی نرخ آهن‌الات تداوم داشته باشد.

 همه این‌ها درحالی روی داده که قیمت‌های جهانی به‌طور روزانه با نزول قیمت همراه است، بر همین اساس ماحصل نوسانات اخیر که طی دو هفته رخ داد، افزایش قیمت یک‌هزار تومانی محصولات فولادی بود.

با این اوصاف مشکل عمده بازار فولاد ایران در این روزها جهش ناگهانی بهای دلار آمریکا، قطعی برق صنایع فولادی و کاهش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا است، با این حساب می‌توان گفت افزایش حجم عرضه محصولات در بورس و عرضه‌ آنها به طور منظم، راهکار مؤثر و مهمی در کنترل هیجانات بازار آهن خواهد بود.

پایان پیام/

کد خبر 136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =