کد خبر 1369
۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴

نبود تقاضا سرعت‌گیرِ رشد مقاطع فولادی

نبود تقاضا سرعت‌گیرِ رشد مقاطع فولادی

در شرایط کنونی نرخ ارز در بازار آزاد به رکورد بی‌سابقه‌ای رسیده و این موضوع زمینه رشد بهای شمش و مقاطع طویل فولادی را فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، صعود نرخ ارز در بازار آزاد کشور ظرف روزهای اخیر به رونق بازارهای مالی و کالایی کشور منجر شده است. رونق ارزی به‌سرعت بر روند معاملات مقاطع طویل فولادی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران نیز اثرگذار شده و به گفته فعالان بازار آزاد به رونق در معاملات این بخش انجامیده است. در شرایطی که تقاضا برای میلگرد مصرفی در بازار داخل با رکود سنگین مصرفی روبه‌روست، فعالان بازار با هدف تبدیل نقدینگی به کالا برای در امان ماندن از کاهش ارزش دارایی نسبت به خرید میلگرد در بازار آزاد اقدام می‌کنند.

اخبار مثبتی از مذاکرات احیای برجام منتشر نمی‌شود؛ در عین حال کشورهای اروپایی و آمریکا درصدد وضع تحریم‌های جدید علیه افراد و موسسات ایرانی هستند. در این شرایط، هر از گاهی اخبار مثبتی از سوی برخی منابع منتشر می‌شود؛ اما فعالان بازار حساسیت خود را به این اخبار از دست داده‌اند، بنابراین، این اخبار حداقل تاثیر را بر روند بازارها می‌گذارند. به این ترتیب، صعود نرخ ارز به کانال قیمتی ۳۳‌ هزارتومانی از روز یکشنبه دهم مهرماه باعث شده است تا اغلب افراد در موقعیت خرید قرار بگیرند.

نوسان مثبت نرخ ارز، پتانسیل افزایش تقاضای سرمایه‌ای و رشد بهای میلگرد در بازار آزاد را دارد؛ اما معامله‌گران این محصول، غیرسرمایه‌ای بودن میلگرد را نیز مدنظر دارند؛ بنابراین در خریدهای خود، به‌خصوص در فصولی که با روزهای سرد سال آغاز می‌شود، همواره جانب احتیاط را در نظر می‌گیرند. در شرایط کنونی نیز نرخ ارز در بازار آزاد به رکورد بی‌سابقه‌ای رسیده و این موضوع زمینه رشد بهای شمش و مقاطع طویل فولادی را فراهم کرده است؛ اما نبود تقاضای مصرفی و شروع فصل سرد سال از هفته‌های آینده، مانع جهش قیمت در بازار مقاطع طویل فولادی شده و درواقع این سیگنال‌های بنیادی سرعت‌گیر رشد نرخ میلگرد در بازار شده‌اند.

با این تفاسیر زمان سنتی رونق بازار آهن و فولاد در کشور رو به پایان است و بازارهای جهانی در رکود به سر می‌برند؛ اما واهمه از جهش قیمتی باعث شده است تا بازار آهن و فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا و بازار آزاد رونق بگیرد. درواقع تبدیل ریال به کالا برای در امان ماندن از تبعات جهش ارزی، مهم‌ترین انگیزه خریداران شمش و میلگرد در بازار داخل است.

 البته همچنان واهمه از تغییر جریان قیمتی در بازار شمش و مقاطع طویل فولادی با سیگنال رکود مصرفی در بازار داخل و جهانی وجود دارد و این موضوع مانع از آن می‌شود که برتری تقاضا نسبت به عرضه به رقابت قیمتی قابل‌ملاحظه‌ای میان خریداران منجر شود. به این ترتیب، اغلب محصولات در نرخی نزدیک به کف قیمت پایه معامله می‌شوند. در شرایطی که جریان نوسان نرخ ارز در بازار داخل سیگنال مثبت و قوی برای افزایش تقاضای سرمایه‌ای در بازار را رقم زده است، شیوه فعلی تعیین قیمت پایه شمش و محصولات فولادی می‌تواند به قیمت‌سازی در بازار و صعود غیرقابل کنترل قیمتی منجر شود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =