کد خبر 1374
۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ التهاب دلار و شوک به بازار

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ التهاب دلار و شوک به بازار

عوامل نگهدارنده و پشتیبان قیمت‌ها در بازار داخلی، یکی حمایت‌های تمام قد بازارساز از تولیدکننده با بازتعریف فرمول‌های تعیین قیمت در بورس کالا و دیگری التهابات دلاری و ادامه کاهش ارزش ریال بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازار مقاطع طویل فولادی، تقریباً و مجدداً پس از یک تلاطم کوتاه مدت اثرات دلاری؛ به یک آرامش و ثبات نسبی رسیده ضمن اینکه همچنان از ضعف مفرط تقاضای مصرفی و واقعی رنج می‌برد و همین نقطه ضعف به همراه سیگنال‌های قوی که از روند کم نوسان و همراه با ثبات نسبی بازارهای جهانی به گوش می‌رسد؛ پتانسیل پذیرش افزایش قیمت در بازار داخلی را از فعالان این بازار گرفته است.

انتظار می‌رفت با توجه به اوضاع نامطلوب اقتصاد کشور، رشد قیمت دلار همچنان ادامه‌دار باشد؛ اما گویا با انتشار خبر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در روزهای آینده، نرخ دلار از حرکت صعودی خود بازایستاد.

به جرات می‌توان گفت که این روزها تنها عواملی که نگهدارنده و پشتیبان قیمت‌ها در بازار داخلی شده، یکی حمایت‌های تمام قد بازارساز از تولیدکننده با بازتعریف فرمول‌های تعیین قیمت در بورس کالا و دیگری التهابات دلاری و ادامه کاهش ارزش ریال بوده است.

به عقیده کارشناسان، زمانی که نرخ ارز در کشور دچار نوسان می‌شود قیمت محصولات تغییر می‌کند و تولیدکنندگان به این رویکرد که هزینه تمام شده محصولاتشان افزایش یافته قیمت محصول نهایی را با نرخ جدید ارز تطبیق می‌دهند، از این رو افزایش ۴ تا ۵ درصدی محصولات فولادی ناشی از نوسانات نرخ ارز است. در ادامه به بررسی انواع بازار فعال در زمینه آهن و فولاد پرداخته می‌شود.

بازار آهن

امروز قیمت اسکناس دلار بدون تغییر ۳۳ هزار تومان ثابت ماند.

قیمت میلگرد در یک مبادی فروش ۵۰ تومان افزایش پیدا کرد و برخی‌ شرکت‌ها نیز ثبات قیمت داشتند.

نرخ اکثر محصولات کیلویی تیرآهن ثابت ماند و اغلب محصولات شاخه‌ای شرکت ذوب آهن نیز تا این لحظه قیمت اعلام نکردند.

نرخ روز پروفیل در تعدادی از مبادی فروش افزایش ۲۰۰ تومانی داشت، تعدادی از کارخانه‌ها کاهش قیمت داشتند و شماری نیز بدون تغییر قیمت عرضه شدند. 

قیمت قوطی آهن ضخامت ۲ میلیمتر روز گذشته در بازه ۲۲ هزار الی ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان برآورد شد.

قیمت روز لوله داربستی، گازی، صنعتی و ... در عمده شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی هم در برخی شرکت‌ها افزایش ۱۰۰ ال ۵۰۰ تومانی داشت. اما در شرکت ناب تبریز ۱۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و قیمت مابقی اکثریت محصولات نبشی و ناودانی ثابت است.

قیمت انواع ورق‌های سرد و گرم نیز نوسانات متعددی داشت به این صورت که قیمت ورق سیاه در چند شرکت افزایش ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومانی داشت و در چند کارخانه از جمله اکسین و گیلان ثبات قیمت داشتند؛ همچنین قیمت ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه هم ثابت بودند.

بازار تیرآهن نیز غالبا افزایشی بود، و در بخش شاخه‌فروشی افزایش ۱۰ الی ۶۰ هزار تومانی مشاهده شد و در عین حال چند شرکت نیز ثبات قیمت داشتند در بخش کیلوفروشی هم حدود ۵۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش قیمت مشاهده شد.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۴ هزار و ۸۷۶ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۳۱۳ هزار و ۸۳۸ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۷۶۶ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۳۸۰ هزار و ۳۴۷ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با کاهش ۱۲ هزار و ۴۱۹ واحدی، رقم ۹۲۰ هزار و ۴۳۴ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «میدکو»، «حکشتی»، «بفجر»، «کچاد»، «شستا»، «وغدیر» و «شپنا» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «ولغدر»، «سصفها»، «فپنتا»، «سقاین» و «سیمرغ» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «بفجر»، «کطبس»، «حکشتی»، «سیلام» و «ثامان» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

امروز در تالار صنعتی بورس کالا، قرار بود ۲۷۷ هزار و ۴۳۳ تن محصول فولادی معامله شود که از این میزان، ۱۵۰ هزار و ۴۴۲ تن به روی تابلوی  معاملات راه یافت.

در همین حال، ۹۴ هزار و ۴۰ تن میلگرد روی تابلو معاملات قرار گرفت که این مقدار، ۱۱۲ هزار و ۳۷۰ تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز صبح بورس کالا کمتر است.

همچنین تیرآهن با حجم عرضه ۲۶ هزار و ۶۵ تن روی تابلو مواجه شد که از این میزان، ۲۴ هزار و ۷۰۰ تن به فروش رسید.

علاوه بر این، ناودانی با کاهش حجم عرضه روبرو شد و فقط ۳ هزار و ۶۰۰ تن روی تابلو معاملات قرار گرفت و در نهایت ۷۰۰ تن آن معامله شد.

در ادامه نبشی با حجم عرضه ۱۳ هزار و ۴۸۷ تنی و با تقاضای ۲ هزار و ۵۲۵  تن مواجه و فقط یک هزار و ۶۰۵ تن از این مقطع فولادی معامله شد.

در همین حال، تابلوی معاملات بورس کالا امروز شاهد حجم عرضه ۶ هزار و ۳۵۰ تنی ورق گالوانیزه  بود که ۴ هزار و ۵۰ تن این محصول فروخته شد.

همچنین از ۹۰۰ تن ورق قلع اندود روی تابلو معاملاتی بورس کالا ۵۰ تن مورد معامله قرار گرفت.

علاوه بر این، ۴ هزار تن ورق سرد با تقاضای ۶ هزارو ۵۰۰ تن روبروشد و به طور کامل به فروش رسید، ضمن اینکه از ۲ هزار تن ورق رنگی روی تابلو معاملاتی بورس کالا فقط ۱۰۰ تن فروخته شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =