کد خبر 1425
۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷

بومی‌سازی فناوری تولید آهن‌اسفنجی

بومی‌سازی فناوری تولید آهن‌اسفنجی

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان با بومی‌سازی فناوری تولید آهن اسفنجی به روش کوره تونلی در تلاشند اولین واحد تولید آهن اسفنجی با فناوری بومی را تا پایان سال به بهره‌برداری برسانند.

به گزارش آهن‌نیوز، مهدی کلبی خانی، مدیرعامل شرکت مهندسی فن آوران رستاپاد خاطرنشان کرد: پیش از این، تمام تجهیزات تولید آهن اسفنجی به روش تونلی توسط یک شرکت چینی تامین می‌شد که با بومی‌سازی بیش از ۹۰ درصد تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز با استفاده از مهندسی معکوس، موفق شدیم از خروج مقادیر هنگفتی ارز از کشور جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: آهن اسفنجی از مواد اولیه ایده‌آل در صنایع فولادی است که به دلیل مرغوبیت بالا در تولید فولادهای ویژه مثل فولاد ضدزنگ، فولاد ابزار، فولاد یاتاقان، فولاد فنر و فولادهای آلیاژی کاربرد دارد.

 وی با اشاره به کمبود قراضه آهن به عنوان ماده اولیه اصلی صنعت فولاد در ایران و بسیاری از کشورها، گفت: این محصول ضمن این که می‌تواند جایگزین قراضه آهن باشد، به دلیل یکپارچگی بیشتر در ترکیب، ماهیت غیرتراکمی و عناصر مضر کمتر، حمل و نقل آسانتر و سازگاری بیشتر با محیط زیست، نسبت به آهن قراضه برتری دارد. در شرایطی که بسیاری از شرکت‌های فولادی که موفق به تامین مواد اولیه نشده‌اند و در معرض تعطیلی هستند، با بهره‌برداری از این واحد جدید آهن اسفنجی با ظرفیت تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن، می‌توان ضمن اشتغالزایی برای ده‌ها نفر از تعطیلی کارگاه‌ها و واحدهای فولادی جلوگیری کرد.

کلبی خانی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود شدید مواد اولیه و اتکای کامل صنایع فولاد در برخی کشورها نظیر ترکیه به واردات قراضه آهن، زمینه خوبی برای صادرات آهن اسفنجی و فناوری تولید این محصول به خارج وجود دارد.

وی در معرفی فناوری کوره تونلی، گفت: روش کوره تونلی در دهه ۱۹۹۰ میلادی توسط یک شرکت سوئدی برای تولید پودر آهن خالص مصرفی در صنایع پودر متالورژی ابداع شد و در ادامه به عنوان فناوری تولید آهن اسفنجی در مقیاس کوچک به خصوص در چین تجاری‌سازی شد. در این روش، مواد اولیه که تنوع و انعطاف‌پذیری بالایی هم در مورد آنها وجود دارد، در کوره‌های افقی (تونلی) در معرض عامل احیا (ذغال حرارتی) قرار می‌گیرند و محصول نهایی به صورت لوله‌هایی به طول ۱۴۰ سانتی‌متر و به قطر ۳۱ سانتی متر از کوره خارج می‌شود. این لوله‌ها در کوره‌های ذوب قابل استفاده بوده یا پس از خردایش تبدیل به بریکت سرد می‌شوند.

کلبی خانی با اشاره به مصرف دورریز واحدهای صنعتی از قبیل پوسته‌های اکسیدی، لجن‌های احیا و مواد بازیافتی صنعت فولاد در کوره‌های تولید آهن اسفنجی، گفت: با توسعه کوره‌های تونلی که در حدود یک سوم روش‌های دیگر تولید آهن اسفنجی آب مصرف می‌کنند، علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست، صرفه‌جویی قابل توجهی در زمینه مصرف آب و منابع معدنی صورت می‌گیرد. پایین بودن هزینه و راه‌اندازی و بازدهی سریع پروژه، عدم نیاز به تجهیزات خارجی، متالیزیشن بالا در فرایند و عدم نیاز به واحد گندله‌سازی از دیگر مزایای این فناوری است.

مدیرعامل این مجموعه دانش بنیان در پایان تصریح کرد: این شرکت همچنین در زمینه انتقال دانش فنی و تولید تجهیزات اکتشاف و حفاری معدن نیز فعالیت دارد و در تلاشیم با انتقال و بومی‌سازی فناوری‌های روز دنیا، ظرفیت استخراج منابع معدنی در کشور را نیز افزایش دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =