کد خبر 1471
۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار همچنان در ثبات

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار همچنان در ثبات

امروز در بازار آهن اکثر محصولات فولادی نرخ‌هایشان ثابت اعلام شده و تنها در برخی بخش‌ها و کارخانه‌ها شاهد کاهش قیمت‌ها بوده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، فضای بازار آهن در این ایام پر از نوسان است و در روز گذشته مدام قیمت‌های محصولات با تایید و قیمت افزایشی دوم و سوم اعلام شد. اما با این‌ حال رشد بیش‌ از اندازه قیمت‌ها در طولانی مدت توجیهی ندارد. 

خبرهای بازار آهن حاکی از ثبات قیمت‌ها از ابتدای روز جاری می باشد. اکثر محصولات فولادی نرخ‌هایشان ثابت اعلام شده و تنها در برخی بخش‌ها و کارخانه‌ها شاهد کاهش قیمت‌ها بوده‌ایم اما هیچگونه افزایش قیمتی در بازار آهن‌الات دیده نمی‌شود.

از طرفی یکی از مهم‌ترین دلایل اصلی عقب ‌نشینی قیمت‌ها در بازارهای صادراتی منطقه، ورود محصولات تحریم زده از روسیه به بازار با پایین‌ترین قیمت ممکن رقابتی با ایران و چیزی شبیه دامپینگ به منظور دور زدن تحریم‌ها بوده وانگهی سقوط ارزش یوان چین (به روایتی شاید عمدی) که منجر به کاهش قیمت قابل توجه سنگ آهن هم می‌تواند از جمله دلایل دیگر این کاهش قابل توجه قیمت‌های صادراتی در منطقه باشد. برای حصول شفافیت بیشتر در روند بازارهای صادراتی، و اطمینان از خرید میلگرد در ماه‌های جاری منتظر شروع فعالیت بازارها و رسانه ‌های بین‌المللی در هفته‌های جدید هستیم.

این روزها بیش از هر زمان دیگری بازار ایران غیرقابل پیش‌بینی گردیده‌، بطوریکه هر گونه گمانه زنی و تحلیل در خصوص آینده این بازار باتوجه به دامنه متغیرهای وسیع و غیرقابل پیش‌بینی که وجود دارد، بی‌فایده جلوه می‌کند.

در ادامه به بررسی بازارهای آهن و فولاد فعال در کشور پرداخت شده است.

بازار آهن

قیمت دلار با نوسانات جزئی همچنان در کانال ۳۲ هزار تومانی معامله می‌شود، به طوری که با کمی افزایش در بازار آزاد حدود ۳۲ هزار و ۸۳۰ تومان معامله شد.

روز گذشته شاهد تثبیت نرخ محصولات فولادی در اکثر حوزه‌ها بودیم، به طوری که قیمت میلگرد آجدار عمدتاً ثابت اعلام شد اما چمند کارخانه از جمله کارخانه‌ ذوب آهن اصفهان، شاهرود، امیرکبیر و ... حدود ۵۰ الی ۱۵۰ تومان کاهش قیمت داشتند. امروز نیز در بین شرکت‌هایی که در بازار میلگرد اعلام قیمت کردند تا این لحظه اکثر قیمت‌ها ثابت بود و فقط یک شرکت قیمت‌های خود را ۱۲۰ تومان کاهش داد.

قیمت قوطی پروفیل و انواع لوله‌ها نیز عمدتا ثابت اعلام شد و تنها کارخانه پروفیل یاران در برخی ضخامت‌ها کاهش ۱۰۰ تومانی داشت.

انواع ورق‌ها نیز مانند ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی تقریبا ثبات قیمت داشتند و تنها ورق سیاه فولاد مبارکه حدود ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.

 در بازار نبشی و ناودانی هم فروشندگان، ثبات قیمت را برای محصولات خود در نظر گرفتند.

قیمت روز تیرآهن علاوه‌بر ثبات در برخی شرکت‌ها، با کاهش ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی در بسیاری از کارخانه‌ها همراه بود. شرکت ظفربناب در بخش کیلویی بازار تیرآهن ثبات قیمت دارد و در بخش شاخه‌ای نیز نرخ اکثر محصولات ۱۰ تا ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت و  شاخه های ۱۶ و ۱۸ به ترتیب با ۴۰  و ۱۶۰ هزار تومان افزایش قیمت به فروش رسیدند.

بورس کالا

گزارش‌ها از بورس کالا از عرضه ۲۷ هزار و ۳۹ تنی میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی حکایت دارد. از این میزان حدود ۵۶ هزار و ۴۸۸ تن به میلگرد اختصاص دارد که قیمت پایه آن ۱۴ هزار و ۴۴۰ تومان در نظر گرفته شده که بیانگر افزایش ۱/۰۳ درصدی نرخ این محصول در مقایسه با آخرین عرضه است.

به طور کلی امروز در تالار صنعتی و حراج باز ۴۴۲ هزار و ۱۸۳ تن محصول فولادی عرضه شد که این سبد شامل میلگرد، تیرآهن، ناودانی و نبشی و تختال SM است.

در همین حال، ۲۹۴ هزار و ۱۶۰ تن میلگرد به قیمت پایه ۱۴۴ هزار و ۳۱۶ ریال عرضه شد بررسی ها حاکی از آن است که حجم عرضه این محصول نسبت به هفته اخیر افزایش ۴۲.۵ درصدی نشان می‌دهد.

همچنین، ۲۴ هزار و ۷۲۴ تن تیرآهن با قیمت پایه ۱۵۹ هزار و ۹۲۵ ریال عرضه شد.ضمن اینکه قیمت پایه این محصول ۱.۱ درصد افزایش یافته است.

بر این اساس، نبشی با حجم عرضه ۱۹ هزار و ۱۴۹ تن و قیمت پایه ۱۵۶ هزار و ۵۹۲ ریال در بورس کالا عرضه شد.

در همین حال، برای ۴ هزار و ۱۵۰ تن ناودانی قیمت پایه ۱۶۱ هزار و ۴۲۸ ریال در نظر گرفته شده است.

همچنین، ۱۰۰ هزار تن تختال به قیمت پایه ۱۲۷ هزار و ۱۲۲ ریال عرضه شد.ضمن اینکه این محصول در تالار حراج باز بورس کالا مورد عرضه قرار می‌گیرد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =