کد خبر 1583
۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ موجِ بی‌تحرکی در بازار

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ موجِ بی‌تحرکی در بازار

در حال حاضر سیر کلی بازار آهن داخلی مشابه روز گذشته همچنان ثابت و بدون تحرک بود.

طبق گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز از بازار آهن و فولاد داخلی، صنایع پایین‌دستی صنعت فولاد، دخالت دستوری دولت را عاملی مخرب، هم برای طرف عرضه‌کننده و هم برای طرف صنایع‌تکمیلی زنجیره می دانند و معتقدند دولت هرگز نمی‌تواند به شیوه بخش‌خصوصی مسایل را تجزیه کرده و معضلات خود را مرتفع سازد. بررسی و تحلیل آنچه این روزها به عنوان دامپینگ فولادی روسیه در بازار ورق مطرح است نشان می دهد که ضرورت دارد سه بازیگر کلیدی، شامل دولت، عرضه‌کننده عمده و فعالان صنایع تکمیلی با تعامل مستمر مشکلات این بخش را مرتفع سازند.

فروش شمش فولاد در رینگ صنعتی بازار داخل بالاتر از قیمت صادراتی، ارتباطی به رونق بازار محصولات نهایی ندارد و نمی‌توان آن را مثبت و منعکس‌کننده رونق در بازار داخل ارزیابی کرد، بلکه این موضوع از سیاستگذاری نادرست در تعیین قیمت پایه و نحوه فروش نشات گرفته و در نهایت دود آن با تشدید رکود در بازار محصولات نهایی به چشم صنایع تکمیلی و مصرف‌کننده نهایی می‌رود.

در حال حاضر امروز نیز سیر کلی بازار آهن داخلی مشابه روز گذشته همچنان ثابت و بدون تحرک بود. در ادامه به بررسی انواع بازار آهن و فولاد فعال در بازار داخلی پرداخته می‌شود.

بازار آهن

امروز در حالی که نرخ دلار با افزایش قیمت به ۳۲ هزار ۹۰۰ تومان رسید، در بازار آهن شاهد ثبات قیمت و نوسانات کاهشی هستیم.

امروز قیمت میلگرد در سه شرکت ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش یافت و مابقی شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند. قیمت میلگرد آجدار نیز در بسیاری از کارخانه‌ها بدون تغییر بود و در چند کارخانه از جمله کارخانه میلگرد سیادن ابهر، کاوه تیکمه داش و ... ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.

قیمت روز ورق سیاه و انواع آن در غالب کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما برخی ضخامت‌ها در کارخانه فولاد مبارکه و اکسین کاهش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی داشت.

ورق گالوانیزه، رنگی و ورق روغنی نیز عمدتا بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

در بازار نبشی و ناودانی شرکت نورد آریان فولاد ۱۰۰ تومان کاهش قیمت دارد و مابقی شرکت‌ها تا این لحظه ثبات قیمت را مد نظر قرار دادند.

 قیمت قوطی آهن در اغلب کارخانه‌ها کاهش چشمگیری داشت به طوری که این ریزش قیمت از ۲۰۰ الی ۷۰۰ تومان برآورد شد. اما روز گذشته شاهد کاهش ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی در بخش شاخه‌فروشی بودیم. تیرآهن ذوبی در برخی بنگاه‌های تهران ثابت و معاملات نیز عمدتا توافقی اعلام شد.

نرخ اکثر محصولات تیرآهن در بازار آزاد ثابت است و در برخی سایزها شاهد اصلاح پراکنده قیمت‌ها هستیم.

شرکت صدرا پروفیل تهران نرخ محصولات پروفیل خود را ثابت نگه داشت و سه شرکت آدنیس صنعت شمال، پروفیل یاران و نورد میلاد یزد به ترتیب ۲۰۰، هزار و ۴۰۰ تومان کاهش قیمت دارند. قوطی و پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر عمدتا ۲۰ هزار و ۸۰۰ الی ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شد و نهایت قیمت آن ۲۲ هزار تومان بود.

قیمت روز لوله داربستی، مانیسمان و سایر لوله‌ها نیز در عمده مبادی فروش ۲۰۰ الی ۷۰۰ تومان ریزش داشتند.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۲ هزار و ۳۹۹ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۱۶۳ واحد رسید. برخلاف آن شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۶۵۰ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۳۷۸ هزار و ۵۹۴ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با کاهش ۲ هزار و ۸۸۵ واحدی، رقم ۹۰۸ هزار و ۳۷۲ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «کچاد»، «فولاد»، «کگل»، «حکشتی»، «شپنا»، «وبانک» و «نوری» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «آسیا»، «وبوعلی»، «وتوکا»، «کسرا» و «دکوثر» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «دیران»، «فنورد»، «سیمرغ»، «ثاباد» و «کگاز» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

در حالی که رکود بلای جان زنجیره آهن و فولاد در دنیا و بازار داخل شده، عرضه اعتباری شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران به رقابت قیمتی در رینگ فولاد منجر شده است که این امر زمینه گرانی شمش و محصولات فولادی در بازار داخل را فراهم می‌کند. به این ترتیب، در شرایطی که بازار صادراتی فولادسازان با فشار جهانی کاهش تقاضا مواجه است، میانگین دلاری نرخ فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف هفته پایانی مهرماه ۵/ ۵‌ درصد بالاتر از نرخ فروش صادراتی فوب خلیج‌فارس قرار گرفت.

طبق گفته برخی فعالان حوزه فولاد، در میان محصولات فولادی، دست کم برای آهن اسفنجی هیچگونه معامله‌ای صوری در این بازار انجام نمی‌شود و همه این خرید و فروش‌ها واقعی است، همچنین برای هرعملیات، فاکتور و حواله فروش نیز صادر می‌شود.

اگر قیمت پایه اعلام شده کمتر یا بیشتر از حد انتظارات باشد، برای آن رقابت صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، این هفته قیمت آهن اسفنجی به حدود ۸ هزار و ۳۰۰ تومان رسید که حاکی از افزایش قیمت‌ این محصول، به علت کاهش عرضه بود.

طبق گزارش آهن‌نیوز امروز در تالار صنعتی بورس کالا قرار بود ۳۷۱ هزار و ۳۶۷ تن محصول فولادی معامله شود که از این حجم ۱۲۷ هزار و ۹۰۷ تن به روی تابلوی معاملات راه یافت.

در همین حال، ۱۰۶ هزار و ۵۲۲ تن میلگرد روی تابلو معاملات قرار گرفت که این مقدار ۲۱۲ هزار و ۹۷۸ تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز صبح کمتر است.

همچنین، تیرآهن با حجم عرضه ۱۶ هزار و ۳۲۷ تن روی تابلو مواجه شد که از این میزان ۱۵ هزار و ۷۱۳ تن به فروش رسید.

علاوه بر این، فقط یک هزار و ۲۵۰ تن ناودانی روی تابلو معاملات قرار گرفت و در نهایت ۶۵۰ تن آن معامله شد.

نبشی، نیز با حجم عرضه یک هزار و ۸۰۸ تنی وبا تقاضای یک هزار و ۹۰۷ تن مواجه شد و  یک هزار و ۵۷ تن از این مقطع فولادی مورد معامله قرار گرفت.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =