کد خبر 1640
۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ثبات حداکثری بازار

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ثبات حداکثری بازار

امروز یکشنبه بازار آهن و فولاد، داخل شاهد ثبات حداکثری قیمت آهن آلات در عمده مبادی فروش بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، یکی از موارد قابل توجهی که در این بازار مشاهده می‌شود اوضاع بازار اهن اسفنجی است، به طوری که این محصول در یک ماه اخیر در شرایط نامساعدی بود و در هر عرضه رقابت ۱۰ درصدی دارد؛ اما مشخص نیست چگونه می‌توان این سطح از رقابت را به بازار رکودی محصولات نهایی ربط داد.

امروز یکشنبه شاهد ثبات حداکثری قیمت آهن آلات در عمده مبادی فروش بودیم اما در عین حال نوسانات پراکنده‌ای نیز مشاهده شد به طوری که برخی محصولات افزایشی و برخی نیز کاهشی بودند. 

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد با کاهش ۱۰۰ تومانی نسبت به روز گذشته، ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله شد.

قیمت میلگرد تا این لحظه در سه شرکت تا سقف ۲۵۰ تومان افزایش پیدا کرد و مابقی شرکت‌ها تا کنون ثبات قیمت داشته‌اند. کف قیمت میلگرد آجدار در برخی مبادی مانند کرمان حدود ۱۵ هزار تومان قابل خریداری بود و به طور کلی پیشنهادات فروش انواع میلگرد آجدار در بازار داخلی بر خریداران بالقوه بازار برتری داشت، به‌طوری که افزایش قدرت خرید در روز گذشته مشهود نشد.

قیمت نبشی و قیمت روز ناودانی ایرانی و اروپایی نیز همچنان در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام می‌شد، اما تا این لحظه در یک شرکت تا ۲۰۰ تومان کاهش پیدا کرده است.

انواع ورق‌های سرد و گرم نوسانات متعددی داشتند به طوری که قیمت ورق سیاه و انواع آن عمدتا با کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بود و برخی ضخامت‌های ورق سیاه اکسین نیز افزایش ۱۰۰ تومانی داشت؛ همچنین قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی مانند اغلب محصولات فولادی ثابت اعلام شدند.

انواع لوله‌ها مانند لوله داربستی، گازی، صنعتی و ... همچنان ثابت اعلام شدند.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است اما نوسان ۱۰۰ تومانی نیز در چند کارخانه مشهود بود. پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر از ۲۱ هزار تا ۲۲ هزار تومان اعلام شد که عمدتا ثبات بودند و در برخی شرکت‌ها نیز ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش داشت.

قیمت تیرآهن در بخشی از بازار ثابت بود اما نوسانات متعددی در برخی سایزها مشاهده شد به طوری که سایزهای ۱۲، ۲۰ و ۲۲ تیرآهن ذوبی افزایش ۱۰ الی ۲۰۰ هزار تومانی داشت اما سایزهای ۱۶، ۱۸ و ۲۴ حدود ۱۰ الی ۵۰ هزار تومان کاهشی بود. شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ۵۰ تومان افزایش داد و در بخش شاخه‌ای تاکنون تا ۲۰ تومان افزایش قیمت اعلام شده است.

بازار بورس

اولین ماه پاییز هم به پایان رسید و در این ماه نیز همانند گذشته بورس تهران توانست وضعیت خوبی داشته باشد. بورس تهران در مهر ماه نزولی شد تا سقوط شاخص پنجمین ماه سال ثبت شود.

کارشناسان روند معاملات و صنایع آماده رشد آبان ماه را معرفی کردند. این کارشناسان عقیده دارند که بورس در آبان ماه روند نسبتا متعادلی خواهد گرفت. یعنی در نیمی از ماه بازار مثبت و نیمه بعدی متعادل خواهد بود.

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۱۲ هزار و ۱۶۶ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۲۹۶ هزار و ۷۹۳ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات یک هزار و ۲۹۸ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۳۷۷ هزار و ۶۹۶ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با افت ۱۳ هزار و ۲۷۸ واحدی، رقم ۸۹۲ هزار و ۷۶۰ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فارس»، «فولاد»، «کگل»، «کچاد»، «فخوز»، «حکشتی» و «نوری» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «غشان»، «ولملت»، «غشصفا»، «وساخت» و «وآذر» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند.

همچنین نمادهای «دکیمی»، «فخوز»، «شفن»، «کطبس» و «ونوین» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

بهای ورق فولادی گرم در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران به کمترین نرخ ظرف دوسال اخیر رسید. افزایش حجم عرضه، مدیریت تقاضا با به‌کارگیری سامانه بهین‌ یاب و سقوط نرخ بهای ورق‌های فولادی در دنیا در شرایطی که چشم‌ انداز مثبتی از بهبود تقاضا و رشد نرخ این محصول در بازارهای جهانی وجود ندارد، دلایل اصلی عقبگرد قیمتی و کف‌ نشینی دوساله نرخ بود. البته در شرایط کنونی ورق نورد گرم در بازار داخلی با نرخی متناسب با قیمت جهانی معامله می‌شود و خبری از ارزان‌فروشی در این بازار نیست و مدیریت موثر عرضه و تقاضا تنها مانع رقابت هیجانی در این بازار شده است.

امروز در تابلوی معاملات بورس کالا، از ۴۲ هزار تن محصول فولادی هیچ محصول فولادی مورد معامله قرار نگرفت.

درهمین حال، امروز ۴۲ هزار تن آهن اسفنجی بریکت در بورس کالا با قیمت پایه ۸۹ هزار و ۳۴۳ ریال عرضه شد که در پیش گشایش تالار صنعتی به دلیل کمبود تقاضای لازم از روی تابلو معاملات بورس کالا حذف شد.

کد خبر 1640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =