کد خبر 174
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴

آثار کاهش قیمت دلار به بازار آهن هم رسید

آثار کاهش قیمت دلار به بازار آهن هم رسید

از جمله دلایل حاکم شدن روند نزولی بر بازار فولاد، روند رو به کاهش قیمت دلار است.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، روند قیمت در بازار آهن و فولاد کشور سیر نزولی پیدا کرده و از این رو تولیدکنندگان فولاد کشور به دنبال راهی برای فروش محصولات با قیمت پایین‌ترند که به دنبال آن بتوانند انبارهای خود را خالی کنند تا بتوانند شروع به تولید محصولات جدید کنند.

اصلاح قیمت‌ها که در دو روز گذشته در بازار آهن و فولاد مشاهده شد در شرایطی است که بخش تقاضا تحرک و رونق چندانی ندارد.

از جمله دلایل حاکم شدن روند نزولی بر بازار فولاد، روند رو به کاهش قیمت دلار است. تا هفته قبل طبق بررسی‌های صورت گرفته از بازار ارز و اثرات آن بر بازار آهن مشخص شد تا زمانی که دلار روند صعودی را طی می‌کرد، تولیدکنندگان مشتاقانه قیمت‌ها را افزایش می‌دادند و از درهم ریختگی این بازار برای کسب سودهای نجومی سوء استفاده می‌کردند اما حال که بنا به پیش‌بینی  برخی کارشناسان سیر نزولی دلار محقق شده است، بازار تا حدودی روند نزولی را طی و اکنون در شرایط ثبات سیر می‌کند.

جدای از بحث دلار، اعلام قیمت پایه در نظرگرفته شده برای شمش به منظور عرضه در بورس کالا باعث شد تا فروشندگان به خصوص در حوزه میلگرد به منظور ایجاد فاصله معقول بین قیمت شمش و میلگرد، قیمت‌ها را کاهش دهند.

البته هنگام نوسان قیمت دلار همه‌ی انواع مقاطع فولادی به یک اندازه نوسانات قیمت را تجربه نمی‌کنند و مثلاً ممکن است میلگرد و ورق نسبت به شمش نوسانات قیمتی بیشتری از خود بروز بدهند.

در بازار روز گذشته مورخ دوشنبه ۳۰ خرداد، قیمت میلگرد کاهش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی داشت.

نبشی و ناودانی در تعدادی از مبادی فروش با کاهش ۱۰۰ تومانی همراه بودند اما در اکثر شرکت‌های تولیدی شاهد ثبات قیمت این محصولات بودیم. البته لازم به ذکر است که نبشی در برخی از شرکت‌ها با افزایش ۲۰۰ تومانی همراه بود.

در شرکت ذوب آهن، تیرآهن به ازای هر کیلو کاهش ۱۵۰ تا ۴۰۰ تومانی داشت و سایر شرکت‌ها که در زمینه فروش این محصول فعالیت داشتند تغییری در قیمت‌هایشان مشاهده نمی‌شد.

 محصولات پرفروش ذوب آهن با ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان کاهش به فروش رسید.

در بازار پروفیل سه تولیدکننده پروفیل ثبات قیمت داشتند و با ۲۰۰ تومان کاهش محصولاتش را به فروش رساند.

مسئله‌ای که در حال حاضر وجود دارد عرضه شمش در پایان خردادماه و عرضه مقاطع فولادی در اول تیرماه است که این اوضاع حجم ورود پول را در این دو روز متفاوت خواهد کرد به این صورت که با افزایش حجم عرضه شمش، ممکن است رقابت چشمگیری برای آن رخ ندهد. با این حساب ممکن است با توجه به نرخ جهانی شمش و نبود تقاضا کمی با کاهش و اصلاح قیمت‌ها مواجه باشیم زیرا همانطور که گفته شد نمی‌توان در طولانی مدت اثرات نرخ فولاد و آهن در بازارهای جهانی را نادیده گرفت.

پایان پیام/ ف

کد خبر 174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =