کد خبر 1753
۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با آهن‌نیوز:

صنایع فولادی در کنترل انرژی مسئولند/ قطعی برق در زمستان نداریم

صنایع فولادی در کنترل انرژی مسئولند/ قطعی برق در زمستان نداریم

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با آهن‌نیوز گفت: دود ناترازی انرژی در ایران بیش از همه در چشم صنایع می‌رود و هر گاه تأمین انرژی با مضیقه مواجه می‌شود، دولت برای اینکه مانع از قطع گاز و برق منازل شهروندان ایرانی شود، ناچار می‌شود که برق و گاز صنایع را جیره‌بندی کند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز،کسری برق و گاز در زمستان پیش‌رو، هشداری است که کمیسیون انرژی مجلس در بهارستان مطرح کرده است. همه توصیه‌ها در زمینه کنترل مصرف انرژی را هم نمی‌توان فقط به گردن مردم داشت بلکه مدیران صنایع و کارخانجات پرمصرف نیز باید در صیانت از انرژی کوشا باشند. احداث کارخانه‌ها و عدم توازن در مصرف برق سبب شده تا بحران قطعی برق از سال‌های گذشته تاکنون گریبان بسیاری از صنایع را بگیرد و گاهی هم به فاجعه تبدیل شود. 

آرمان خالقی، عضو خانه صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار آهن‌نیوز در بررسی شرایط برق صنایع فولادی به ویژه در فصل زمستان و راهکار صیانت از انرژی گفت: صنعت فولاد یک مصرف‌کننده بزرگ انرژی است که وابستگی زیادی به آن دارد. دود ناترازی انرژی در ایران بیش از همه در چشم صنایع می‌رود و هر گاه تأمین انرژی با مضیقه مواجه می‌شود، دولت برای اینکه مانع از قطع گاز و برق منازل شهروندان ایرانی شود، ناچار می‌شود که برق و گاز صنایع را جیره‌بندی کند.

وی افزود: ناترازی برق در شرایطی رخ می‌دهد که ایران گرفتار بحران آب است و بخش قابل توجهی از نیروگاه‌های برق-آبی با حداقل ظرفیت تولید کار می‌کنند. هزینه راه‌اندازی نیروگاه‌های حرارتی هم برای صنایع بالاست. از سوی دیگر فعالیت‌های حوزه صنایع فولادی طوری است که نمی‌توان آن را شیفتی کرد چراکه خط به طور مستمر فعال است؛ بنابراین مجموعه شرکت‌های فولاد در کشور باید توافق و مشارکت لازم را در بهینه‌سازی مصرف انرژی به‌ویژه برق داشته باشند تا خسارت حاکی از قطعی برق متوجه آنها نشود. قطعی برق، هم به ماشین‌آلات و هم به بازار مصرف خسارت وارد می‌کند.

خالقی در رابطه با تأمین گاز صنایع در نیمه دوم سال پیش‌بینی کرد: برای نیمه دوم سال معمولاً نگرانی برای بحث تأمین برق به‌ویژه برق-آبی واحدها وجود ندارد که اگر هم باشد بیشتر در زمان اوج مصرف مطرح است. شرکت گاز یا شرکت برق، تامین‌کننده انرژی‌اند که معمولاً دغدغه مهم‌شان تامین انرژی خانگی است که چنانچه نارضایتی عمومی به وجود نیاید صنایع بدون هیچ چالشی به روند خود ادامه می‌دهند اما چنانچه مصارف خانگی بالا رود؛ در اولین اقدام، قطع انرژی صنایع در اولویت قرار خواهد گرفت.

پایان پیام/ف 

کد خبر 1753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =