کد خبر 190
۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹

طرح‌های توسعه‌ای معادن خراسان شمالی در دست اجرا

طرح‌های توسعه‌ای معادن خراسان شمالی در دست اجرا

با توجه به فعال بودن ۱۵۷ معدن در استان خراسان شمالی، راه‌اندازی واحد فرآوری مواد معدنی، کمک شایانی به جلوگیری از خام‌فروشی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، براساس آمارهای رسمی سالانه پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تُن ماده معدنی از معادن خراسان شمالی استخراج می‌شود که بیشتر این مواد خام فروشی می‌شود و کارشناسان معتقدند که حذف این گروه اقتصادی در استان نگاه ویژه را می‌طلبد.

۶۸ ماده معدنی در کشور شناسایی شده است که ۲۸ مورد آن در خراسان شمالی نیز یافت می‌شود؛ استانی که با توجه به گستره و جمعیت کمتر آن در مقایسه با سایر استان‌های کشور باید از نظر درصد بهره‌مندی از مواد معدنی در جایگاه بالایی قرار داشته باشد.

با وجود این منابع زیرزمینی سالانه فقط پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن ماده معدنی از معادن خراسان شمالی استخراج می‌شود و از ۲۵۰ معدن ثبت شده، کمتر از نیمی از آن‌ها فعال و مابقی غیرفعال است.

کارشناسان اقتصادی خراسان شمالی نیز معتقدند که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه نجات معادن خفته و حذف دلالان و واسطه گران است و لازمه آن را هم ارایه تسهیلات و همکاری بانک‌های استان عنوان می‌کنند.

اما بهره‌مندی از این ظرفیت نیازمند ورود جدی دولت است؛ اینک این وظیفه مهم و اساسی بر عهده دولت سیزدهم بوده تا با ورود و جذب سرمایه‌گذار بتواند اشتغال و معیشت مردم استان محروم خراسان شمالی را متحول کند.

حال که خراسان شمالی امروز پنجشنبه (دوم تیرماه) میزبان آیت الله رییسی رییس جمهور مردمی و جهادی دولت سیزدهم است نیاز به بررسی این گره‌های اقتصادی این خطه از شمالشرق کشور است که باید مطرح و چاره اندیشی شود. 

علی‌اصغر رضازاده، معاون صنایع و معادن سازمان صمت خراسان در این رابطه گفت: معدن تاش در استان سمنان، متعلق به شرکت آلومینای ایران در جاجرم است که طی چند سال اخیر، با مشکلاتی مواجه شده و برداشت از آن متوقف شده است. در حالی که این معدن یکی از منابع تامین خوراک بوکسیت باکیفیت این شرکت بزرگ صنعتی است.

وی افزود: میزان بوکسیت مورد نیاز شرکت آلومینای جاجرم، ۴۵۰ هزار تن در سال برآورد شده است که این میزان از معدن بوکسیت جاجرم قابل تامین نیست. ضمن اینکه اختصاص خط ویژه اعتباری برای خرید ماشین‌آلات معدنی و ایجاد صنایع فرآوری مواد معدنی، از دیگر خواسته‌های حوزه معدنی از دولت سیزدهم است.

این مقام مسئول با اشاره به فعال بودن ۱۵۷ معدن در استان خراسان شمالی، تاکید کرد: راه‌اندازی واحد فرآوری مواد معدنی، کمک شایانی به جلوگیری از خام‌فروشی خواهد کرد.

رضازاده در ارتباط با حوزه اکتشافات معدنی، تصریح کرد: پهنه معدنی جنوب و بوکسیتی آزاد شده است و افراد که تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه معدن داشته‌اند، در سامانه کاداستر ثبت‌نام کرده‌اند.

معاون صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی اضافه کرد: صنایع مادر استان همچون آلومینا و فولاد، در حال طی کردن طرح‌های توسعه‌ای خود هستند که بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و نیازمند خط ویژه اعتباری جهت تکمیل هستند. از سوی دیگر، زیرساخت‌های لازم برای طرح تولید سولفات آمونیوم نیز آماده شده و نیازمند تامین اعتبار برای تکمیل نهایی است.

انتهای پیام/ ف

کد خبر 190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =