کد خبر 2043
۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰

اقدامات ذوب آهن در مدیریت مصرف آب

اقدامات ذوب آهن در مدیریت مصرف آب

خرید پساب شهرهای اطراف، احداث تصفیه خانه به روز و مجهز، بازچرخانی و تصفیه آب در سیکل‌های گردشی، تعویض برج‌های خنک کننده با برج‌های هیبریدی و تعویض برج‌های حرارتی به برج‌های خشک برای تولید برق از برنامه‌های ذوب آهن اصفهان برای کاهش مصرف آب است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، خرید پساب شهرهای اطراف، احداث تصفیه خانه به روز و مجهز، بازچرخانی و تصفیه آب در سیکل‌های گردشی، تعویض برج‌های خنک کننده با برج‌های هیبریدی و تعویض برج‌های حرارتی به برج‌های خشک برای تولید برق از برنامه‌های ذوب آهن اصفهان برای کاهش مصرف آب است.

 ایرج رخصتی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان از کاهش وابستگی این شرکت به زاینده رود به حد آب شرب در سال‌های آتی خبر داد.

 رخصتی با بیان این که ذوب آهن اصفهان از بدو تاسیس مدیریت مصرف آب را در دستور کار داشته است، گفت: به ویژه در دو دهه اخیر پیشرفت‌های خوبی در کاهش مصرف آب اتفاق افتاده است.

مدیرعامل شرکت افزود: با اجرای پروژه‌های مختلف و بازچرخانی آب، هیچ گونه خروجی پساب از کارخانه نداریم که خشک بودن لاگن‌های شرق جاده فولادشهر به زرین شهر گواه بر این امر است.

وی با بیان این که مصرف ۲۰ متر مکعب آب برای تولید یک تن چدن در این کارخانه به ۴ متر مکعب کاهش یافته است، گفت: برای مدیریت بهینه مصرف آب، تصفیه خانه مجهزی با به روزترین تجهیزات دنیا در دست احداث است که با بهره‌برداری از آن در سال آینده، پساب شهر و روستاهای فلاورجان تصفیه خواهد شد.

مدیرعامل ذوب آهن با تأکید بر تعامل حداکثری و همسویی با نیازهای جامعه و مدیریت بهینه مصرف آب، تصریح کرد: ذوب آهن از سال ۱۳۴۴ حق آبه تخصیص یافته‌ای دارد اما بر اساس مسئولیت اجتماعی خود کمتر از ۴۰ درصد از این حق آبه را استفاده کرده‌ایم و در چند سال آینده نیز برداشت آب از زاینده رود را به میزان آب شرب مورد نیاز کاهش خواهیم داد.

علیرضا رضوانیان معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت نیز با بیان این که ذوب آهن اصفهان برای جمع‌آوری و تصفیه پساب شهرهای اطراف بیش از دو هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: با این سرمایه‌گذاری، پساب‌های منطقه پس از جمع‌آوری به تصفیه‌خانه فیزیکی و پس از آن نیز به تصفیه خانه بزرگ و مجهز در دست احداث هدایت خواهد شد که این مقدار پساب بیش از نیمی از آب مورد نیاز کارخانه را تامین خواهد کرد.

وی این مقدار آب را در بهره‌برداری از فاز اول این تصفیه‌خانه قابل تحقق دانست و افزود: با بهره‌برداری از فازهای بعدی تصفیه‌خانه بزرگ ذوب آهن اصفهان، آب مورد نیاز کارخانه بدون وابستگی به زاینده رود تأمین خواهد شد.

مهدی دانشمند مدیر آبرسانی شرکت نیز، گفت: بازچرخانی و تصفیه آب در سیکل‌های گردشی برای کاهش مصرف آب موثر است. تعویض برج‌های خنک کننده با برج‌های هیبریدی و تعویض برج‌های حرارتی به برج‌های خشک برای تولید برق از برنامه‌های بلند مدت ذوب آهن اصفهان برای کاهش مصرف آب است.

مدیر آبرسانی شرکت با بیان این که برای کاهش مصرف آب، ذوب آهن برای اولین بار ده سال پیش پساب شهر زرین شهر را که ۶۰ لیتر بر ثانیه است به شرکت انتقال داد گفت: در طی قراردادی با شرکت آب و فاضلاب، پساب حدود ۱۱ روستای فلاورجان به تصفیه‌خانه فولادشهر انتقال یافته و پس از تصفیه به ذوب آهن منتقل خواهد شد.

دانشمند گفت: ۸۵ درصد فضای سبز کارخانه به صورت دیم است و ۱۵ درصد دیگر نیز به صورت قطره‌ای با پساب آبیاری می‌شود و سعی شده گونه‌های سازگار با آب کم در فضای سبز ذوب آهن، جایگزین شود.

پایان پیام/ف

کد خبر 2043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =