کد خبر 2073
۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ورشکستگی در کمین فولاد

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ورشکستگی در کمین فولاد

در شرایطی که عرضه بسیار فراتر از تقاضاست کنترل‌های دولت به غیر از ایجاد ورشکستگی نتیجه دیگری نخواهد داشت بزرگی حجم بازار فولاد آنقدر قوی است که به سادگی بانک‌ها را دچار مشکل خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازار امروز تحت دو فشار قرار دارد، فشار اول از سمت سفته‌بازهایی است که مواد اولیه یا محصول را به صورت مدت‌دار خریده‌اند و به صورت نقدی در بازار عرضه می‌کنند. کارخانه‌هایی که مشغول عرضه به صورت مدت‌دار هستند اگر به دنبال فروش نقدی باشند باید قیمت را بسیار پایین بیاورند در این صورت بازار به شدت عقب‌نشینی خواهد کرد و همه زنجیره فولاد زیر سوال خواهد رفت.
مسئله دوم انگیزه احتیاطی خریداران است که ناشی از روند کاهشی در بازار داخلی و بازار جهانی با چاشنی مسایل اجتماعی است. در نتیجه با اینکه پروژه عمرانی نیست تقاضای تجاری بازار هم به صفر می‌رسد. تنها راه برون رفت از مشکلات این است که دولت صادرات را به شدت تشویق کند و برای این کار باید پاداش صادراتی برای فولاد در نظر بگیرد و از طرف دیگر در بازار داخلی دست از کنترل‌های بی‌مورد و دخالت‌های بیجا در صنعت فولاد به‌خصوص توسط بورس کالا بردارد. در شرایطی که عرضه بسیار فراتر از تقاضاست کنترل‌های دولت به غیر از ایجاد ورشکستگی نتیجه دیگری نخواهد داشت بزرگی حجم بازار فولاد آنقدر قوی است که به سادگی بانک‌ها را دچار مشکل خواهد کرد. قبل از اینکه کار به اجبار بکشد بهتر است که دولت چاره اندیشی کند.

در ادامه به بررسی تغییرات قیمتی بازارهای فعال در زمینه آهن و فولاد پرداخته می‌شود.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۳۵ هزار و ۱۰۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند ثابت بوده است و در سه شرکت از ۵۰ تا ۱۵۰ تومان کاهش داشته است.قیمت میلگرد آجدار به تبعیت از این فضا در عمده مبادی فروش ثابت بود و چند شرکت نیز نوسانات جزئی داشتند.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در همه شرکت‌ها ثابت بوده است و تنها چند کارخانه در قیمت محصولات خود کاهش جزئی اعمال کردند.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی و کیلوفروشی نیز به همین ترتیب بود و غالبا ثابت اعلام می‌شد. شرکت‌ ظفر بناب نیز قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد و شرکت ذوب‌آهن در بخش شاخه‌ای از ۱۰ تا ۱۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

قیمت پروفیل آهن و لوله داربستی، لوله مبلی، گازی و ... نیز در عمده مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

گفتنی است انواع ورق سرد و گرم نیز مانند سایر محصولات فولادی چندان تغییری نداشت و قیمت ورق آهن، ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی ثابت اعلام شدند.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز یک هزار و ۹۷۹ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۴۰۸ هزار و ۲۰۸ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۷۹۹ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۰۸ هزار و ۱۰۱ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با کاهش ۳ هزار و ۷۲۳ واحدی، رقم ۹۵۱ هزار و ۹۷۹ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «خودرو»، «شبندر»، «شتران»، «حکشتی»، «شپنا»، «فملی» و «خساپا» بیشترین تاثیر را در روند متعادل شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «ثمسکن»، «شنفت»، «وپترو»، «سشمال» و «خفنر» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «غشان»، «غاذر»، «بموتو»، «غدشت» و «وآذر» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

در هفته گذشته، آهن اسفنجی در بورس کالا با کاهش بیش از ۹۰۰ تومان میانگین قیمت پایه روبرو شد. برای اولین بار شمش در بورس خریدار نداشت حتی عرضه‌های مدت‌دار هم با عدم استقبال روبرو شد. همچنین قیمت شمش در بازار حدود هر کیلو هزار تومان تمام شده ارزان‌تر از میانگین قیمت فروش در بورس است. در عین حال میلگردهای عرضه شده در بورس فروخته نشد. علت آن تفاوت قیمت بیش از ۱۰۰۰ تومان با بازار بود. با توجه به محدودیت‌هایی که بورس برای عرضه کارخانجات ایجاد کرده بدین صورت که شمش خود را باید از بورس تهیه کنند و باید محصول آن را نیز در بورس عرضه کنند باعث شده تا بازار به صورت دستوری از بازار واقعی فاصله زیادی بگیرد.

امروز در تالار حراج باز بورس کالا، قرار بود ۶۰۲ هزار تن محصول فولادی معامله شود که فقط ۲۰۰ هزار تن آن روی تابلو قرار گرفت.

در همین حال، ۲۰۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن روی تابلو قرارگرفت که از این حجم ۱۵۰ هزار تن معامله شد.

همچنین، ۱۸۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی به دلیل کمبود تقاضای لازم از روی تابلو معاملات بورس کالا حذف شد.

پایان پیام/ف

کد خبر 2073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =