کد خبر 2092
۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ادامه کم رونقیِ بازار

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ادامه کم رونقیِ بازار

امروز در بازار آهن حجم معاملات در کمترین حالت خود گزارش شد و معاملات رونق چندانی نداشت.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، هم‌اکنون دلار تحرک خاصی نداشته، اما از نظر سرمایه‌گذاران ممکن است به یک جهش قیمتی برسد. درحال حاضر ثبات قیمت دلار باعث ثبات در بازارهایی همچون طلا و کالاهای مهمی مانند فولاد شده است. همچنین بانک مرکزی اعطای وام را محدود کرده تا بتواند تا حدودی ورود پول به کالاها را محدود کند.

امروزه در زنجیره صنعت و معدن حتی وضعیت یک روز بعد را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و در شرایطی که برخی از معادلات اقتصادی در دنیا هم دستخوش نوسان شده‌اند، در هیچ کشوری چالش قیمت‌گذاری دستوری مانع فعالیت زنجیره فولاد نیست. با این حال، متاسفانه شیوه دستوری تعیین قیمت‌ها در صنایع فولادی کشور اجرا می‌شود و به‌ جرئت می‌توان گفت که بدون هماهنگی و وجود قیمت‌گذاری منطقی، زنجیره تامین به ثبات نخواهد رسید.

امروز بازار آهن در ثبات حداکثری و آرامش به سر برد و رخداد جدیدی در بازار مشاهده نشد، اما بازار ارز روندی افزایشی جزئی در پیش گرفت. از همین رو حجم معاملات نیز در کمترین حالت خود گزارش شد و معاملات رونق چندانی نداشت.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۳۵ هزار و ۱۵۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در همه شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند ثابت بوده است، اما برخی مبادی فروش کاهش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی را در لیست فروش خود اعمال کردند، از همین رو کف پیشنهادی قیمت میلگرد آجدار در محدوده ۱۵ هزار و ۵۰۰ الی ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان گزارش شد.

قیمت قوطی و پروفیل روز گذشته عمدتا ثابت اعلام شد اما نوسانات جزئی هم مشهود بود به این صورت که چند کارخانه کاهش ۱۰۰ تومانی داشتند. 

قیمت قوطی آهن ضخامت ۲ میلیمتر از کف ۲۱ هزار تومان تا محدوده ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان گزارش می‌شود.

قیمت روز لوله مانیسمان، گازی، مبلی و انواع لوله‌ها روز گذشته در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد. نبشی و ناودانی ایرانی با کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام قیمت شد و چند شرکت تغییر قیمت نداشتند.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در همه شرکت ها ثابت بوده است.

قیمت روز تیرآهن در شماری از مبادی فروش در بخش شاخه‌فروشی کاهش ۱۰ الی ۷۰ هزار تومانی داشت و در برخی مبادی فروش هم ثابت اعلام شد. همچنین شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد و شرکت ذوب‌آهن در بخش شاخه‌ای از ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان نوسان قیمت داشته است. 

قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی روند کاهشی داشت که حدود ۵۰ تومان اعلام شد، شماری از کارخانه‌ها نیز محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند.

همچنین نیمی از کارخانه‌های ورق سیاه با کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان اعلام قیمت کردند و بخشی از مبادی فروش نیز ثبات قیمت داشتند.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است.

بازار بورس

شاخص کل در زمان بسته شدن معاملات امروز ۲ هزار و ۲۳ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۴۰۶ هزار و ۱۸۶ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۵۳۹ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۰۸ هزار و ۶۴۱ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با افزایش یک‌هزار و ۱۹۵ واحدی، رقم ۹۵۳ هزار و ۱۸۲ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «کگل»، «شبندر»، «شتران»، «پارسان»، «وامید»، «شپنا» و «فملی» بیشترین تاثیر را در روند شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «فاما»، «رتاپ»، «وصنا»، «غشصفا» و «تایرا» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «غشاذر»، «وآذر»، «قنیشا»، «دکوثر» و «ساراب» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

به عقیده کارشناسان به نظر می‌رسد که عرضه زنجیره فولاد در بورس کالای ایران چندان کارساز نبوده و تا حدودی منجر به بهم‌ریختگی ساختار تعیین قیمت‌ها شده است. به منظور رفع ساختار شکل‌ گرفته فعلی و خروج از بحران‌ها در صنایع فولادی کشور، اصلاح و بازنگری کل زنجیره فولاد می‌تواند راهکاری مناسب‌تر باشد. قیمت‌گذاری‌های غیرکارشناسانه محصولات، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در زنجیره فولاد کشور به شمار می‌آید. این قیمت‌گذاری را گاهی افرادی انجام می‌دهند که کمتر در این حوزه به صورت مستقیم فعالیت می‌کنند. این شیوه قیمت‌گذاری زنجیره تامین و تولید را دچار اختلالات فراوانی می‌کند که در برخی از موارد، این اختلالات جبران‌ناپذیرند.

 امروز در تالار صادراتی کیش، قرار بود ۵ هزار تن محصول فولادی معامله شود که به دلیل نبود تقاضای لازم، بر روی تابلوی معاملاتی تالار صادراتی بورس کالا قرار نگرفت.

در همین حال، در ابتدا ۵ هزار تن شمش بلوم با قیمت پایه ۱۴۱ هزار ریال در تالار معاملاتی قرار گرفت ولی در ادامه به دلیل نبود تقاضای لازم، از تابلوی معاملات جذف شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =