کد خبر 2230
۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ تشدید عدم وجود تقاضا با شروع سرما

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ تشدید عدم وجود تقاضا با شروع سرما

هرچه به سمت فصل سرد پیش می‌رویم، احتمالا تقاضا نیز با کاهش بیشتری همراه خواهد بود؛ چراکه بازار ساخت‌وساز نسبت به ۶ ماه اول سال رونق بسیار کمتری دارد. با توجه به این موارد باید دید وقوع چه اتفاقی باعث افزایش تقاضا و رونق گرفتن بازار فولاد خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، هم‌اکنون دلار تحرک خاصی نداشته، اما از نظر سرمایه‌گذاران ممکن است به یک جهش قیمتی برسد. درحال حاضر ثبات قیمت دلار باعث ثبات در بازارهایی همچون طلا و کالاهای مهمی مانند فولاد شده است. همچنین بانک مرکزی اعطای وام را محدود کرده تا بتواند تا حدودی ورود پول به کالاها را محدود کند.

در بازار مقاطع تخت، نوسان قیمتی مشاهده نمی‌شود. درحال حاضر، قیمت ورق گرم در بازار آزاد به طور تقریبی ثابت بوده و تخفیفات جزئی حین خرید شامل حال خریدار می‌شود. منتهی در قیمت ورق گالوانیزه و روغنی، به علت افزایش قیمت پایه ورق گالوانیزه مبارکه، سایر کارخانه‌ها هم قیمت پایه خود را افزایش دادند و به مرز ۳۰ هزار تومان رساندند.

البته هرچه به سمت فصل سرد پیش می‌رویم، احتمالا تقاضا نیز با کاهش بیشتری همراه خواهد بود؛ چراکه بازار ساخت‌وساز نسبت به ۶ ماه اول سال رونق بسیار کمتری دارد. با توجه به این موارد باید دید وقوع چه اتفاقی باعث افزایش تقاضا و رونق گرفتن بازار فولاد خواهد شد.

گفتنی است در شرایط کنونی رشد مثبت نرخ دلار تا حدودی به تحریک متقاضیان سرمایه‌ای منجر شده است اما افت چشمگیر ساخت و سازها، تمایل برای استفاده از سیمان به جای میلگرد به کاهش تقاضای سرمایه‌ای منجر شده است. به همین جهت شاهد رکود تورمی در بازار داخلی هستیم، با این اوصاف تورم در مقاطع فولادی ممکن است به چالش‌هایی در تأمین نقدینگی و تأخیر در پرداخت حقوق و مطالبات نیروی انسانی منجر شود که نتیجه چنین شرایطی چیزی جز بحران نخواهد بود.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حدود ۳۶ هزار و ۲۰۰ تومان مبادله می‌شود.

در همین حال، تا این لحظه قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند، همچنین نوسانات قیمت میلگرد متعدد بود به طوری که شمار زیادی از کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت بودند و شماری از کارخانه‌ها با افزایش ۵۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام قیمت کردند. کف قیمت میلگرد روز گذشته حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ الی ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد

قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی تقریبا در همه کارخانه‌ها ثابت بود؛ اما قیمت ورق سیاه نوسات متعددی داشت به این صورت که غالب کارخانه‌ها ثابت بودند و برخی ضخامت‌های ورق سیاه فولاد مبارکه افزایش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت.

قیمت قوطی آهن تغییر قیمت چشمگیری نداشت و تنها پروفیل نیکان برخی ضخامت‌های خود را حدود ۱۰۰ تومان افزایش داد.

قیمت پروفیل تا این لحظه از سوی هیچ شرکتی اعلام نشده است. اما کف قیمت پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر حدود ۲۱ هزار و ۲۰۰ الی ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان و سقف قیمت آن نیز ۲۲ هزار و ۲۰۰ الی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد شد.

همچنین قیمت لوله مبلی، گازی، داربستی و سایر لوله‌ها بدون تغییر عرضه شدند. قیمت نبشی و ناودانی در شماری از مبادی فروش ۵۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشت اما عمدتا ثابت اعلام شد.

قیمت تیرآهن در تعدادی از کارخانه‌ها از جمله تیرآهن ذوب آهن اصفهان و ظفربناب حدود ۱۰۰ تومان افزایش داد و شرکت ذوب‌آهن در بخش شاخه‌ای قیمت محصولاتش را از ۳۰ تا ۳۰۰ هزار تومان گران کرد، تعدادی نیز بدون تغییر محصولات خود را عرضه کردند. 

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در همه شرکت‌ها بدون افزایش اعلام شده است.

بازار بورس

امروز شاخص کل بورس در زمان بسته شدن معاملات امروز ۴ هزار و ۱۹۹ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۴۰۹ هزار و ۴۰۴ واحد رسید. در ادامه شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات یک هزار و ۶۱۶ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۱۶ هزار و ۱۹۰ واحدی قرار گرفت.

همچین شاخص فلزات اساسی با کاهش ۹ هزار و ۳۴۳ واحدی، رقم ۹۵۸ هزار و ۵۰۱ واحد را نشان داد.

البته نمادهای «میدکو»، «کگل»، «فارس»، «وپاسار»، «فملی»، «رمپنا» و «شتران» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «دانا»، «شفارس»، «وبیمه»، «وساپا» و «ورنا» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند، ضمن ایکه نمادهای «ولملت»، «میدکو»، «کگل»، «بالبر» و «ساربیل» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

امروز در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا قرار بود 130 هزار و 700 تن محصول فولادی شامل ورق قلع اندود، گالوانیزه، ورق رنگی، ورق سرد و کنسانتره سنگ آهن معامله شود که تمام آن روی تابلوی معاملات قرار گرفت.

تمام حجم محصول فولادی موجود در تالار حراج باز بورس کالا، مربوط به کنسانتره سنگ آهن بود که خریداران تقاضای ۲۰۰ هزار تنی را برای این محصول به ثبت رساندند.

حالا با وجود تقاضای ۲ برابری، رقابت برای محصول بالا رفته و به احتمال زیاد در آمار نهایی شاهد رشد قیمت میانگین موزون این محصول نسبت به قیمت پایه خواهیم بود.

اما در بخش محصولات فولادی و ورق‌ها در تالار صنعتی بورس کالا، فقط ۱۸ هزار و ۱۰۰ تن روی تابلوی معاملات قرار گرفت و ۴۱ درصد از عرضه‌ محصولات به دلیل نبود تقاضا به تابلوی معاملات راه نیافت.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =