کد خبر 2284
۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰

ریزش 17 هزار واحدی بازار سرمایه در روز اول هفته

ریزش 17 هزار واحدی بازار سرمایه در روز اول هفته

بازار سرمایه اولین روز هفته را با ریزشی سنگین آغاز کرد به طوری که شاخص کل با ریزشی 17 هزار واحدی کانال 1.4 را از دست داد و مجددا وارد کانال 1.3 شد.

به گزارش آهن‌نیوز؛ شاخص کل بازار سرمایه، اولین روز هفته را با ریزش 17 هزار واحدی آغاز کرد و کانال 1 میلیون و 400 هزار واحدی را از دست  داد و در محدوده 1 میلیون و 380 هزار واحد آرام گرفت. همچنین شاخص هم وزن  با ریزشی 4 هزار واحدی به محدوده 413 هزار واحد رسید.

گفتنی است تا ساعت 12 روز جاری، ارزش معاملات حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان است که به نظر می رسد نسبت به روز های قبل با کاهش قابل توجهی روبرو باشد. همچنین لازم به توضیح است تا این لحظه (ساعت 12) ارزش معاملات خرد 2743 میلیارد تومان می باشد.

هر چند بازار امروز با گرایش نسبی منفی آغاز به کار کرد اما رفته رفته فشار فروش در  گروه خودرویی و نفتی‌ها افزایش یافت و شاهد عقب نشینی خریداران و نفوذ شاخص کل به کانال 1 میلیون و 300 هزار واحد بودیم.

سهام پالایشی زیان ده ترین صنعت بورس تهران شد اگر چه تقریبا در دو ماه گذشته و بالا رفتن تقاضای جهانی برای نفت، شاهد رشد قیمت نفت تا محدوده بالاتر از 100 دلار بودیم اما هم اکنون با توجه به تغییر و تحولات بین المللی، قیمت نفت هم اکنون در محدوده 80 دلار آرام گرفته است. بنابراین شاخص صنعت فرآورده های نفتی در هفته های اخیر پس از رشدی که داشتند، با افت  نزدیک ۴.۴  درصدی زیان ده ترین صنعت بورس تهران در این دوره زمانی بودند. لازم به ذکر است که سهام شرکت های پالایشی در این گروه حضور دارند.

قطع گاز، بلای جان صنایع پتروشیمی با سردتر شدن هوا، و کسری تراز گازی برای تامین گاز شهری، به نظر می رسد که در زمستان امسال نیز مشابه زمستان سال گذشته، شرکت گاز مجبور به قطع گاز صنایع پتروشیمی و پتروپالایشی شود و طبیعتا به دنبال این اقدام، سود سازی این شرکت ها با تهدید مواجه شوند.

بنابراین به نظر می رسد یکی از دلایل قرمزی تابلوی این گروه، که بر کلیت بازار اثر گذار است، قطع گاز این صنایع و طبیعتا افت سودسازی این شرکت ها باشد.

واکنش منفی گروه خودرویی در مقاومتگروه خودرویی، که در دوهفته¬ی گذشته و با توجه به خبرهایی که پیرامون این گروه در رسانه ها منتشرمی¬شد از جمله عرضه خودرو در بورس کالا و واگذاری سهام این گروه به بخش خصوصی، مورد توجه ترین گروه بازار بودند و سهامداران این گروه رشد های خوبی را تجربه کردند، به نظر می رسد با توجه به کلیت بازار و همچنین رسیدن سهام خودرویی به محدوده های مقاومتی، ترجیح دادند تا سهم خود را بفروشند.

بنابراین گروه خودرویی که در هفته های اخیر گروه پیشتاز بازار سرمایه بود، امروز با تابلویی قرمز نشان از برتری فروشندگان بر خریداران داشت.

هرچند می توان گفت با توجه به افزایش عرضه‌هایی که در هفته اخیر رخ داد و باوجود تاثیر مثبت جذب تقاضای خودرویی‌ها بر روند کلی بازار، بازار سرمایه یکی دو هفته نسبتا مثبت بود، اما همچنان نمیتوان از بازارسرمایه انتظار صعود قابل توجه و جهش جدی قیمت‌ها را داشت. می‌توان گفت که شاخص کل در یک مرز حساس درحال نوسان قیمتی است که فاصله گرفتن از این مرز در هر سمت می‌تواند به تشدید قدرت این روند کمک کند. البته بورس با ریسک‌ها و ابهامات بسیاری مواجه بوده و تا زمانی که این نااطمینانی‌ها برطرف نشوند، سرمایه از آن گریزان خواهد بود.

همچنین گفتنی است در شرایطی به استقبال نیمه دوم آذر ماه میرویم که بازدهی بازار سرمایه با توجه به رشد سکه، طلا، ارز و سایر بازارهای موازی رشد چشمگیری نداشته و با اتمام فصل و زمان انتشار گزارشات میاندوره‌ای یا صورت‌های مالی 9 ماهه باید منتظر ارائه گزارش و عملکرد تولید و فروش شرکتها و ارائه بودجه دولت در این مدت بود.

انتهای پیام/

کد خبر 2284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =