کد خبر 2324
۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ روند صعودی بازار به دنبال افزایش نرخ ارز

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ روند صعودی بازار به دنبال افزایش نرخ ارز

تغییرات نرخ ارز در بازار داخلی چندان نیاز به توصیف نداشته و تابلوها بیان‌گر واقعیت‌های موجود است؛ این افزایش قیمت‌های شارپی اخیر نرخ ارز اثرات مخرب خود بر بازار داخلی آهن و فولاد و بخش‌های زیربنایی را آرام آرام نشان خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بنا بر تحلیل کارشناسان بازار فولاد برای اینکه بتوان چشم‌انداز اصولی از بازار فولاد ارائه شود حداقل به سه مولفه نیاز است:
۱) روند نرخ جهانی فولاد
۲) روند نرخ ارز در بازار داخلی
۳) تقاضای صادراتی

روند نرخ صادراتی چه در حوزه سنگ آهن و چه در بخش قراضه فعلا صعودی دیده می‌شود یا حداقل تا روز جمعه صعودی بود.
تغییرات نرخ ارز در بازار داخلی هم چندان نیاز به توصیف نداشته و تابلوها بیان‌گر واقعیت‌های موجود است؛ نباید در شرایط فعلی چندان به عقب‌نشینی محسوس نرخ ارز در بازار داخلی خوشبین بود، بلکه این افزایش قیمت‌های شارپی اخیر نرخ ارز اثرات مخرب خود بر بازار داخلی و بخش‌های زیربنایی را آرام آرام نشان خواهد داد هر چند که در حوزه کالاهای سریع نقد شونده همانند طلا تاثیر این افزایش قیمت ارز به وضوح قابل لمس است.
در خصوص بهبود تقاضای فولاد در بازارهای صادراتی هنوز هرگونه اظهار نظری در این خصوص زود است و باید منتظر تحولات بازارها در هفته پیش روی میلادی ماند؛ کارشناسان همچنین معتقد اند که اثر تقاضای داخلی بر سمت و سوی تعیین قیمت‌ها ضعیف و تا حد زیادی در حاشیه است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان مبادله می‌شود. 

به دنبال بروز موجی از نوسانات افزایشی در بازار، نرخ میلگرد از کانال ۱۵ هزار تومان خارج شده و در کف کانال ۱۶ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام ‌شد که به میله گرد نورد کرمان تعلق دارد، آنچه از واقعیت اقتصادی کشور برمی‌آید به نظر می‌رسد بازار میلگرد یک گپ منفی تا کانال ۱۷ هزار تومان در پیش دارد که به تدریج و با ورود به دی ماه تخلیه خواهد شد.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در همه شرکت هایی که اعلام قیمت کرده‌اند ثابت بوده است.

قیمت تیرآهن نیز در اکثر کارخانه‌ها افزایش ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی داشت اما چند کارخانه نیز تغییر قیمت نداشتند. گفتنی است بیشترین نوسانات هم روی سایز ۱۴ و ۱۸ بود و بازارساز تمام تلاش خود را برای نوسان‌سازی روی این محصول به کار برد. شرکت‌ ظفر بناب نیز قیمت محصولات خود را ۲۰۰ تومان افزایش داد و شرکت ذوب‌آهن در بخش شاخه‍‌ای هنوز اعلام قیمت نکرده است.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است.

بازار بورس

شاخص کل بورس امروز در زمان بسته شدن معاملات ۲۰ هزار و ۱۲ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۴۰۹ هزار و ۳۷۳ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۶ هزار و ۱۵۳ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۲۰ هزار و ۳۹۹ واحدی قرار گرفت.

همچنین شاخص فلزات اساسی با رشد ۲۰ هزار و ۸۲۸ واحدی، رقم ۹۴۵ هزار و ۵۰۰ واحد را نشان داد.

علاوه بر این، نمادهای «فملی»، «فولاد»، «وبملت»، «میدکو»، «شستا»، «کگل» و «فارس» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند، ضمن اینکه نمادهای «بموتو»، «وبانک»، «ونفت»، «شگل» و «بکام» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «میدکو»، «غدشت»، «سکرما»، «وپترو» و «بدرخش» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

امروز در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا قرار بود ۲۳۷ هزار و ۷۱۰ تن محصول فولادی معامله شود که از این میزان، ۲۲۵ هزار و ۹۱۰ تن روی تابلوی معاملات قرار گرفت و فقط ۵ درصد از محصولات به تابلوی معاملات راه پیدا نکردند.

در همین حال، برای ۱۵۵ هزار و ۹۱۰ تن شمش بلوم، ۷۱۰ هزار ۹۴۵ تن تقاضا وجود داشت و قیمت میانگین ۱۴۰ هزار و ۷۶۰ ریال را روی تابلوی معاملات به ثبت رساند.

در ادامه ورق قلع اندود در حالی به طور کامل به تابلوی برخط معاملات بورس کالا راه پیدا کرد که ۷ هزار و ۷۰۰ تن تقاضا برای این محصول وجود داشت.

همچنین ۷۰ هزار تن تختال C بر روی تابلوی تالار حراج باز بورس کالا قرار گرفت، ضمن اینکه برای این محصول ۹۰ ‌هزار و ۵۰۰ تن تقاضا از سوی خریداران ثبت شد.

پایان پیام/ف

کد خبر 2324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =