کد خبر 234
۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵

تحلیلی بر نوسانات آهن‌آلات در بورس کالا

تحلیلی بر نوسانات آهن‌آلات در بورس کالا

یکی از اهداف عرضه آهن‌آلات در بورس کالا، کنترل قیمت و نیز کنترل میزان افزایش قیمت آهن‌آلات می‌باشد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، وجود محدودیت‌ها و دشواری‌های ساختاری متعدد در بازار کالاهای پایه که آهن‌آلات و مقاطع فولادی نیز دسته‌ای از آنها می‌باشند، گاهی خرید و فروش این کالاها را با مشکل جدی مواجه می‌کند که این محدودیت‌ها از طریق استفاده از ابزارهای نوین اقتصادی و ساختار مناسب و کارآمد قابل کنترل و کاهش هستند.

عوامل متعددی بر قیمت تمام‌شده محصولات فولادی اثر گذاشته که نوسانات نرخ ارز، تحریم‌های اقتصادی و قیمت مواد اولیه ازجمله این عوامل‌اند. همچنین وجود برخی کارخانجات که اقدام به تولید مقاطع فولادی با وزن‌هایی کمتر از وزن استاندارد می‌کنند، سبب گستردگی تنوع در قیمت محصولات شده و در نتیجه بستر مناسب برای برخی سودجویان را فراهم می‌سازند. بنابراین یکی از اهداف عرضه آهن‌آلات در بورس کالا، کنترل قیمت و نیز کنترل میزان افزایش قیمت آهن‌آلات است.

به منظور بررسی و مقایسه آمار معاملات مقاطع فولادی در بورس کالا، این آمارها در چند مقطع و با فاصله‌های زمانی متفاوت مورد ارزیابی قرار گرفته تا روند تغییرات قیمت، میزان عرضه و تقاضا، حجم معامله و نیز قیمت پایانی محصولات فولادی به خوبی نمایان شود.

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران امروز چهارشنبه ۸ تیرماه میزبان عرضه ۹۶ هزار و ۴۷۴ تن میلگرد، ۱۶ هزار و ۷۷ تن تیرآهن، ۸ هزار و ۲۰۲ تن نبشی و ناودانی و ۶ هزار و ۵۰۰ تن ورق گالوانیزه است. 

طبق گزارش‌های واصله، ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ تن خاک روی، ۱۲۰ تن بیلت مسی و ۱۰ کیلوگرم شمش طلا نیز در تالار مذکور عرضه می‌شود. 

تحلیلگران انتظار دارند رشد تولید جهانی سنگ آهن در سال‌های آینده تسریع شود و به رکودی که از زمان ثبت قیمت ۵۵ دلار در هر تن برای سنگ آهن به عنوان پایین‌ترین سطح یک دهه اخیر در سال ۲۰۱۵ رقم خورد، پایان دهد.

آهن اسفنجی بریکت سابقه معامله زیادی در بورس کالا ندارد؛ به طوری که در یک ماه گذشته تنها ۵۰۰ تن از این محصول به معامله رسیده است. البته، فعالان حوزه تولید شمش پایین آمدن زیاد قیمت شمش و کم شدن فاصله قیمتی شمش و آهن اسفنجی را علت خریداری نشدن این محصول می‌دانند.

از طرفی، براساس اطلاعیه‌های جدید مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران، آهن اسفنجی، مقاطع فولادی و دی اکتیل فتالات (DOP) ۸ شرکت برای عرضه در بازار اصلی پذیرش شدند.

پذیرش کالاها و محصول‌های مذکور پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و چهل و ششمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ششم تیرماه به تصویب رسید.

به این ترتیب، آهن اسفنجی شرکت فولاد هرمزگان جنوب راهی بازار اصلی بورس کالای ایران می‌شوند.

همچنین مقاطع فولادی مجتمع تولیدی و صنعتی فولاد دهشیر در بازار اصلی بورس کالا پذیرش شدند.

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به اینکه بورس کالای ایران در شفافیت قیمت برای فروش و ایجاد شرایط عادلانه برای تمامی متقاضیان خرید به طور یکسان نقش مهمی ایفا می‌کند، بیان کرد:  فضای شکل گرفته توسط بورس کالا باعث شده هم فروشنده و هم خریدار از یک فضای روشن جهت روند عدالت برای تامین خواسته شان بهره ببرند.

سعدمحمدی با بیان اینکه فضای شکل گرفته و روند رو به صعود فروش کالاها در بورس کالا بیانگر نقش پراهمیت و موثر در معاملات اقتصادی کشور است، درباره قیمت‌گذاری دستوری اظهار کرد: اقتصاد راه خودش را می‌رود. ما در دهکده جهانی به سر می‌بریم و بازارها فراتری از بازار ایران است. این قیمت‌ها، شرایط کیفیت و متقاضیان خرید هستند که تشخیص میدهند، شرایط معامله  را انتخاب کنند. 

با توجه به نوسانات قیمتی پیش آمده در بازار محصولات فولادی طی روزهای گذشته، باید منتظر ماند و دید استقبال از بازار در روزهای آینده چگونه خواهد بود.

پایان خبر/ ف

کد خبر 234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =