کد خبر 2460
۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ کاهش قیمت در بازار بعید است

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ کاهش قیمت در بازار بعید است

نگرانی درباره مساله افزایش نرخ ارز و جبران کسری بودجه در پایان سال از یک طرف و نیاز به نقدینگی فعالان بازار از طرف دیگر به تدریج منجر به محدود شدن عرضه فروش‌های اعتباری خواهد شد که بعید به نظر می‌رسد با وجود رکود، کاهش قیمتی در بازار باشد.

به گزارش آهن‌نیوز، بازار داخلی ایران درگیر دو مساله است اول مشکل عرضه و دوم تقاضای تورمی ناشی از احتمال افزایش نرخ ارز که دو دیدگاه در بازار به وجود آورده است، دیدگاه اول معتقد است که کارخانه‌ها موجودی انباشته شده خود را در هفته‌های گذشته در قیمت پایین به بازار عرضه کرده‌اند و انبارها با میانگین قیمت میلگرد ۱۷۵۰۰ تا ۱۸۰۰۰ تومان تمام شده هر کیلو پر شده بنابراین دیگر تا یک ماه آینده فضایی برای افزایش قیمت نیست و از یک ماه آینده با رفع مشکل گاز قیمت‌ها ثابت شده و یا تنزل خواهد یافت.
 دیدگاه دوم معتقد است که مشکل گاز به برق هم گسترش یافته و وزارت نیرو به بسیاری از کارخانه‌ها اخطار داده تا مصرف برق خود را تا مرز ۳۰ درصد کاهش دهند در نتیجه خلاء عرضه مواد اولیه و فولاد میانی تا ماه بهمن به درازا خواهد کشید. در این مدت موجودی‌های انبارها تخلیه خواهد شد. پس از شروع به تولید کارخانه‌ها، عرضه کالا در حجمی نیست که بازار را راضی نگه دارد.
فارغ از نگاه دو گروه فوق مساله نرخ ارز و جبران کسری بودجه در پایان سال است که عده زیادی از فعالان اقتصادی را نگران کرده است هر چه که قیمت ارز بالاتر می‌رود و عرضه مواد اولیه محدودتر می‌شود. نیاز به نقدینگی افزایش پیدا خواهد کرد در نتیجه به تدریج همراه با محدود شدن عرضه فروش‌های اعتباری نیز کاهش خواهد یافت. این دو امر روی نرخ ارز اثر خواهد گذاشت از یک طرف کاهش تولید کاهش صادرات را در پی دارد و از طرف دیگر حجم پول چاپ شده در ماه‌های پایانی سال به طور معمول رکورد خواهد زد بنابراین در صورت رفع مشکل محدودیت گاز احتمال بازگشت قیمت میلگرد به ۱۵ هزار تومان تمام شده ضعیف است هر چند که اقتصاد ایران بیشتر به معجزه شبیه است تا یک مقوله علمی.   

در ادامه به تغییرات قیمتی بازار آهن و فولاد فعال در کشور پرداخته شده است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۴۰ هزار و ۱۶۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در اکثر شرکتهایی که اعلام قیمت کردند ثابت بوده است و در پنج شرکت از ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش داشته است. اما شمار کثیری از مبادی فروش نیز قیمت میلگرد آجدار را ثابت اعلام کردند و کاهش جزئی هم مشاهده شد.

نرخ نبشی و ناودانی نیز در غالب حوزه‌ها روند ثابتی داشت.

قیمت روز قوطی آهن و قیمت لوله گازی، مبلی، داربستی و سایر لوله‌ها نیز به‌رغم افزایش قیمت در برخی کارخانه‌ها، ثبات قیمت نیز داشتند.

قیمت پروفیل تا اواسط روز از هیچ شرکتی اعلام نشده بود. قیمت پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر در ابتدای ماه آذر ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام می‌شد و تا پایان ماه این رقم به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

 قیمت روز تیرآهن در عمده کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما تیرآهن ذوب آهن اصفهان نوسانات پراکنده‌ای داشت که بین ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومان بود. هر شاخه تیرآهن ذوبی سایز ۱۴ در هفته اول آذرماه ۲ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان قیمت داشت اما تا پایان ماه نرخ این محصول به ۳ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان افزایش یافت. شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ۴۵۰ تومان افزایش داد و شرکت ذوب‌آهن در بخش شاخه‌ای هنوز اعلام قیمت نکرده است. 

قیمت انواع ورق‌ها نیز تقریبا ثابت بود اما قیمت روز ورق آهن افزایش ۳۰۰ تومانی داشت و انواع ورق سرد نیز تقریبا بدون تغییر قیمت عرضه شدند. قیمت روز ورق روغنی فولاد مبارکه ضخامت ۰/۵ میلیمتر که در ابتدای ماه ۳۳ هزار و ۳۵۰ تومان بود در پایان ماه ۳۷ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد.

بازار بورس

امرووز در بازار سهام بیشترین ورود پول حقیقی در نمادهای شتران، وپاسار، شپدیس، کویر، شبندر، کگل بوده و بیشترین خروج پول حقیقی نیز در سهم‌های شستا، فولاد، خودرو، خساپا، خچرخش، فباهنر رصد شد. در مجموع امروز بازار سهام ۳۸۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشت که ارزش معاملات خرد نیز ۶۵۰۴ میلیارد تومان برآورد شد.

در کل شاخص کل بازار سرمایه امروز در زمان بسته شدن معاملات ۴۱ هزار و ۸۰۲ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۵۳۸ هزار و ۳ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۱۰ هزار و ۵۵۲ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۵۶ هزار و ۲۷۴ واحدی قرار گرفت.

همچنین شاخص فلزات اساسی با رشد ۳۸ هزار و ۴۳۶ واحدی، رقم یک میلیون و ۴۴ هزار و ۴۰۸ واحد را نشان داد.

بورس کالا

صبح امروز در اطلاعیه عرضه بازار بورس کالا در مجموع حدود ۳۹ هزار و ۶۱۸ تن محصولات فولادی اعلام شده بود که در پایان معاملات ۳۳ هزار و ۵۲ تن شامل شامل تیرآهن، ناودانی، میلگرد ساده و کلاف و .... عرضه شد که با کاهش عرضه قابل ملاحظه‌ای مواجه هستند.

در این عرضه انواع تیرآهن با حجم ۶ هزار و ۲۵۶ تن عرضه شد که تیرآهن بال پهن با میانگین قیمتی ۲۰۰ هزار و ۴۸ ریال، تیرآهن بال پهن طول کوتاه با قیمت ۱۶۸ هزار و ۹۴۸ ریال، تیر آهن ۲۴ تا ۳۰ با قیمت ۱۷۵ هزار، تیرآهن ۲۷ و طول کوتاه ۲۷ به ترتیب با قیمت ۱۷۵ هزار ریال و ۱۶۰ هزار ریال به فروش رسید.

همچنین میلگرد کلاف ۶.۵ و ۵.۵ عرضه شده توسط ذوب آهن اصفهان با قیمت ۱۷۱ هزار و ۵۰۰ عرضه و میلگرد کلاف ۶.۵ عرضه شده توسط تولیدی فولاد سپید فراب کویر ۱۸۸ هزار و ۶۶ ریال فروخته شد.

انواع ناودانی ارائه شده در بورس کالای امروز که توسط ذوب آهن اصفهان و فولاد ناب تبریز عرضه شده بود به ترتیب برای ناودانی طول کوتاه ۲۰ با ۴۶ تن عرضه قیمت ۱۶۳ هزار ریال، ناودانی ۲۰ با ۲۳۰ تن عرضه و قیمت ۱۹۰ هزار ریال و ناودانی ۱۸ با ۱۰۰ تن عرضه با قیمت ۱۸۴ هزار و ۸۴۲ ریال به فروش رسید.

در بخش عرضه آهن اسفنجی در تالار صنعتی بورس کالای ایران در مجموع ۴۰ هزار تن شامل آهن اسفنجی بریکت با حجم عرضه ۲۰ هزار تن و قیمت پایه ۱۰۱ هزار ریال و ۲۰ هزار تن آهن اسفنجی با قیمت پایه ۸۶ هزار و ۹۹۷ ریال عرضه شد، که عرضه این محصولات با تقاضای سه برابری نسبت به حجم عرضه روبه رو شد و با همان قیمت پایه عرضه شده به طور کامل فروش رفت.

همچنین گندله سنگ آهن ۳۳۰ هزار تن عرضه شد که با ۱۲۱ هزار تن تقاضا روبه رو شده و با قیمت ۳۳ هزار و ۲۴۴ ریال به فروش رفت.

کد خبر 2460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =