کد خبر 2487
۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ فاصله قیمتی بورس کالا و بازار آزاد

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ فاصله قیمتی بورس کالا و بازار آزاد

هدف دولت ثابت نگه‌داشتن نرخ نیمایی است و دیگر به فاصله قیمتی بین نرخ ارز آزاد و نیمایی توجهی ندارد، که این خود باعث خواهد شد تا قیمت فولاد در بازار آزاد به شدت از قیمت در بورس کالا فاصله بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازار فولاد مانند سایر بازارها به شدت به نرخ دلار وابسته است و هر تغییر افزایشی یا کاهشی باعث تغییر در روند قیمت بازار فولاد می‌شود. در حال حاضر به نظر می‌رسد بازار فولاد قصد کاهش قیمت نداشته و امید به افزایش بیشتر نرخ دلار در بازار آزاد داشته باشد.

اما سوال اصلی اینجاست که آیا نرخ دلار باز هم افزایشی خواهد بود؟ جواب این سوال نامشخص است. زیرا از یک طرف متغیرهای کلان اقتصادی، پتانسیل افزایش بیشتر نرخ دلار را نشان می‌دهد. از طرف دیگر دخالت بانک مرکزی در بازار باعث کاهش نرخ ارز به‌صورت مصنوعی می‌شود.

اما در کل به نظر می‌رسد هدف دولت ثابت نگه‌داشتن نرخ نیمایی است و دیگر به فاصله قیمتی بین نرخ ارز آزاد و نیمایی توجهی ندارد، که این خود باعث خواهد شد تا قیمت فولاد در بازار آزاد به شدت از قیمت در بورس کالا فاصله بگیرد و باعث ایجاد تقاضای کاذب اضافی در بورس شود و در نهایت قیمت فولاد بی‌جهت بالاتر برود.

بازار آهن

امروز نرخ دلار تا این لحظه در بازار آزاد، حول و حوش ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله می‌شود که حدود ۲.۵ درصد افزایش قیمت نسبت به دیروز داشت.

قیمت میلگرد تا این لحظه در دو شرکت از ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش داشته است. قیمت متوسط میلگرد روز گذشته ۱۹ هزار و ۱۵ تومان اعلام شد که بیانگر افزایش ۱۲۵ تومانی نسبت به ابتدای هفته بود.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در همه شرکت‌هایی که اعلام قیمت کرده‌اند ثابت بوده است اما افزایش ۲۰۰ تومانی هم مشاهده شد.

قیمت روز قوطی و پروفیل در مقایسه با ابتدای هفته نیز افزایش داشت که بین ۵۰۰ الی هزار تومان برآورد شد، چند کارخانه هم ثبات قیمت داشتند.

 قیمت انواع لوله‌های داربستی، مبلی، گازی و ... هم با ثبات در برخی شرکت‌ها همراه بود و برخی نیز حدود ۵۰۰ الی هزار تومان نرخ محصولات خود را افزایش دادند.

تیرآهن نیز در بخش شاخه‌ای تا حدودی ثابت بود و در برخی شاخه‌ها افزایش ۱۰ الی ۱۵۰ هزار تومانی داشت. شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ۲۰۰ تومان افزایش داد و شرکت ذوب‌آهن در بخش شاخه‌ای هنوز اعلام قیمت نکرده است.

قیمت انواع ورق‌ها هم با نوسانات متعددی همراه بود به طوری که قیمت ورق سیاه در چند کارخانه ثابت بود و در چند کارخانه افزایش ۴۰۰ الی هزار تومانی داشت.

قیمت ورق گالوانیزه هم در اغلب کارخانه‌ها با افزایش ۱۰۰ تومانی همراه بود و ورق رنگی نیز با افزایش هزار تومانی اعلام قیمت شد.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است.

بازار بورس

امروز در بازار بورس شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی نوری، توسعه معادن و فلزات و ایران خودرو نسبت به سیار نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۱۲ هزار و ۸۲۹ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۵۷۶ هزار و ۳۹۶ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۴ هزار و ۳۰۰ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۶۷ هزار و ۵۴ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با رشد ۳ هزار و ۷۶۹ واحدی، رقم یک میلیون و ۶۲ هزار و ۵۶ واحد را نشان داد. در مجموع امروز در بازار سرمایه ۵۴۵ هزار معامله به ارزش ۵۹ هزار و ۷۹۹ میلیارد ریال انجام شد.

بورس کالا

 گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که خرید شمش توسط شرکت‌های تجاری ممنوع شده و تنها خرید به صورت نقدی امکان‌پذیر است که این امر به کاهش حجم تقاضا در این دور از عرضه منجر شده است. همچنین اعمال محدودیت حجمی برای هر کد خرید؛ جهت محصولات فولادی از بورس کالا ابلاغ شده است. اما با کاهش حجم عرضه‌ محصولات اولیه در بورس که از قطعی گاز ناشی می‌شود، در صورتی که بازار را دچار نوعی هیجان کند و این محصولات با استقبال بالایی روبه‌رو شوند احتمال دارد دوباره شاهد اوج‌گیری قیمت‌ها باشیم.

از طرفی معاملات شمش همانطور که دیروز پس از مشخص شدن حجم عرضه، عنوان شد؛ با این رقابت‌ها و این قیمت‌های معاملاتی؛ چه تایید بشنوند و چه تایید نشوند؛ متاسفانه فعلا آب پاکی را روی دست بازار ریخت، فعلا در کوتاه مدت با این وضعیت امیدی به بهبود بازار نیست؛ اما خُب بازارساز به نوعی فعلا مذبوحانه تلاش خودش را میکند اما در برابر روند بازار متاسفانه فعلا حرفی برای گفتن یا عمل موثری برای صورت دادن ندارد؛ بلای خانمان سوز دلار و تورم و کمبود مواد اولیه و انرژی در حال سوزاندن ریشه اقتصاد ما و قدرت خرید مردم ماست.صبح امروز در تالار صنعتی ۱۴۳ هزار و ۲۷۵ تن محصول فولادی شامل شمش بلوم، تختال C، ورق گالوانیزه G و ورق قلع اندود عرضه شد که در پایان روز و پس از معاملات از این حجم ۱۰۶ هزار و ۲۷۵ تن با حجم تقاضای ۲۴۶ هزار و ۶۵ تن فروش رفت.

از نکات قابل توجه بورس کالای امروز حذف تختال C که توسط فولاد هرمزگان جنوب در تالار حراج باز ارائه شده بود از تابلوی معاملات بود. در عین حال ورق گالوانیزه G عرضه شده توسط نورد گالوانیزه دشستان راد با توجه به حجم کم تقاضا نسبت به عرضه بود و فقط ۷ درصد بدون درصد تغییر نرخ فروش رفت. همچنین ورق قلع اندود عرضه شده توسط صنایع فولاد توان آور آسیا، فقط ۱۵۰ تن تقاضا در مقابل ۱۸۰۰ تن عرضه داشت که با همان قیمت ارائه شده ۳۷۹ هزار ریال مچ شد. مابقی محصولات عرضه شده به طور کامل مورد معامله قرار گرفت.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =