کد خبر 2543
۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ رکود اوجِ صعود بازار

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ رکود اوجِ صعود بازار

شرایط بازار فولاد همچنان در رکود است. این درحالی است که براساس اعلام انجمن جهانی فولاد، ایران در تولید فولاد در جایگاه هفتم ایستاد. ادامه‌دار شدن گرانی بازار فولاد؛ به این دلیل است که بازارهایی مانند فولاد دیرتر از سایر بازارها از رشد نرخ ارز تاثیر می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، دیروز طی جلسه حضوری رییس اتحادیه آهن فروشان قزوین؛ به اتفاق نماینده اصناف؛ با آقای سیاهکلی مرادی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی قزوین؛ دیدار و ضمن تقدیم نامه ضمیمه، جزییات مشکلات مالیاتی صنف تشرح گردیده و موضوع تاریخ انقضای توافقنامه "ضریب کاهشی " را مطرح و درخواست مساعدت و همکاری در تصویب دائمی این خواسته برحق صنف در لایحه بودجه ۱۴۰۲ را داشتند.
نماینده مجلس ضمن تایید این خواسته برحق صنف آهن؛ ضمن برقراری تماس تلفنی در حضور آنها، با معاونت کمیسیون اقتصادی مجلس، موضوع را مطرح و پیگیری این خواسته را جویا شدند. ضمن اینکه صحت درج این درخواست صنف آهن فروشان کشور در پیش‌نویس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ توسط آن معاونت محترم تایید شد؛ عنوان کردند که مراتب در دست پیگیری و طی مراحل قانونی است.
شایسته است که مدیران اتحادیه‌ها در تمامی شهرها یا استانهای کشور؛ این موضوع را حائز اهمیت شمرده و نسبت به پیگیری این خواسته از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهر خود اقدام نمایند.

آخرین تغییرات نرخ خرید قراضه‌ آهن نوع "ویژه" برخی از کارخانجات فولادساز ۱۱ دی ماه ۱۴۰۱ نیز منتشر شده که نشان می‌دهد میانگین نرخ حدود ۱۲،۴۷۰ تومان/کیلو و نسبت به حدود ۱۱۱ روز پیش که بررسی کردیم (۱۰،۱۳۰ ریال - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲)؛ حدود ۲،۱۴۰+ تومان (۲۳ درصد) افزایش قیمت را نشان می‌دهد.
قراضه آهن بنا بر گزارشات این سامانه نسبت به ابتدای سال (۱۱،۶۶۵ تومان - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴) در مجموع ‌افزایشی حول ۶.۹ درصد؛ معادل ۸۰۵+ تومان؛ را پشت سر گذاشته است.

امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو اعلام کرد: شرکت‌های فولادی که روز گذشته دلار خود را با پایه ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در نیما عرضه کرده بودند، بعضا موفق شده‌اند پس از رقابت، ارز خود را به قیمت ۳۳ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش برسانند.
ناترازی تجارت خارجی کشور در حوزه غیرنفت از دلایل این رقابت است و انتظار می‌رود با هدایت بخشی از تقاضای نیما به سوی اتاق مبادله ارز (بازار متشکل بر مبنای حواله)، وضعیت بهبود یابد.

اما شرایط بازار فولاد همچنان در رکود است. این درحالی است که براساس اعلام انجمن جهانی فولاد، ایران با سه پله ارتقا در تولید فولاد در جایگاه هفتم ایستاد. در بازار داخلی فولاد اما برخلاف بازارهای دیگر، گرانی اتفاق افتاده است؛ به این دلیل که بازارهایی مانند فولاد دیرتر از سایر بازارها از رشد نرخ ارز تاثیر می‌گیرند.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۴۰ هزارتومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند ثابت بوده است و در یک شرکت ۲۰۰ تومان کاهش داشته است. روز گذشته نیز روند افزایشی قیمت میلگرد آجدار تداوم داشت که حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان برآورد شد؛ اما برخی نوردسازان بارهای بورسی خود را ثابت و یا با کاهش قیمت عرضه می‌کنند.

 اگر چه در بازار تیرآهن نیز بین ۲۰ الی ۱۵۰ هزار تومان اصلاح قیمت مشاهده شد اما قیمت شاخه‌ای در کارخانه‌های فایکو و ظفربناب افزایش ۲۰ الی ۵۰ هزار تومانی داشت. 

در عمده شرکت‌های نبشی و ناودانی افزایش قیمت ۴۰۰ الی ۸۰۰ تومانی مشهود بود.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است. قیمت قوطی پروفیل نیز در عمده مبادی فروش اصلاح شد به طوری که حدود هزار تومان کاهش قیمت مشاهده شد اما چند شرکت نیز کماکان قیمت‌ها را افزایش داشتند. به عنوان مثال قیمت قوطی آهن ضخامت ۲ میلیمتر که روز پنجشنبه تا مرز ۳۰ هزار تومان افزایش یافته بود دیروز بین ۲۸ الی ۲۹ هزار تومان برآورد شد.

 قیمت لوله گازی، مبلی، صنعتی و سایر لوله‌ها نیز ثابت اعلام شد.

انواع ورق سرد و گرم نیز نوسانات متعددی داشت به طوری که قیمت ورق آهن کماکان در برخی بنگاه‌ها حدود ۳۰۰ الی هزار تومان افزایش قیمت داشت؛ قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی هم افزایشی بود.

بازار بورس

امروز در بازار سرمایه با توجه به افزایش نرخ بهره شاهد فشار فروش نسبی در مارکت بودیم و اکثر سهام در دامنه منفی در نوسان بودند. اما به نظر فردا بازار بهتری شاهد باشیم و مقداری فشار فروش گرفته شود و معاملات به سمت مثبت و صف خرید سوق پیدا کند. فعلا فروش منطقی نمی‌باشد. بیشترین ورود پول حقیقی مربوط به نمادهای خاور، خودرو، وسدید، گشان، کپشیر، وپاسار و بیشترین خروج پول حقیقی نیز از سهام بوعلی، فارس، فملی، شپنا، فولاد، خساپا بود. 

طبق آمار بررسی شده بازار، امروز 778 میلیارد تومان خروج پول حقیقی ثبت شده و ارزش معاملات خرد نیز 7415 میلیارد تومان بود.

در مجموع در انتهای معاملات امروز شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات ۲۶ هزار و ۱۱۹ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۵۶۴ هزار و ۳۷۵ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۴ هزار و ۶۳۱ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۴۶۴ هزار و ۳۷۵ واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص فلزات اساسی با کاهش ۲۱ هزار و ۶۹۸ واحدی، رقم یک میلیون و ۶۰ هزار و ۷۱۶ واحد را نشان داد.

بورس کالا 

 امروز ۱۱ دی ۱۴۰۱، هیچ اطلاعیه عرضه‌ای از محصولات فولادی در تالار صنعتی بورس کالای ایران منتشر نشد، گه دلیل مشخصی برای این عدم عرضه وجود ندارد.

این در حالی است که دیروز بیش از ۲ میلیون و ۱۴۳ هزار تن محصول فولادی فولادی (شامل تیرآهن، میلگرد، شمش بلوم و ناودانی) و سنگ آهن عرضه شده بود که در نهایت به دلیل نبود تقاضا بیشتر محصولات از جمله ناودانی، سنگ آهن دانه‌بندی، کنسانتره سنگ آهن و سنگ اهن کلوخه از تابلوی معاملات بورس کالا حذف شد. همچنین عرضه شمش بلوم نیز با کاهش ۹۰ درصدی در عرضه مواجه شده و از ۳۴ هزار و ۶۵۰ تن محصول عرضه شده در اطلاعیه صبح فقط ۳ هزار و ۵۵۰ تن توسط مجتمع ذوب آهن پاسارگاد عرضه شد.

کد خبر 2543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =