کد خبر 2575
۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ سرگردانی بازار در رکود

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ سرگردانی بازار در رکود

میزان مصرف آهن و فولاد به دلیل تاخیر در اجرای سیاست‌های دولت در زمینه ساخت مسکن بیشتر نشده است و اینکه رکود بازار تا چه زمانی ادامه دارد یا قیمت‌ها تغییر کند مشخص نیست.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، تلاطمات بازار آهن بسیار زیاد است. قیمت این محصول پرطرفدار و پرکاربرد، در گروی سطح عرضه و تقاضا تغییر می‌کند. مقوله عرضه و تقاضا هم تحت تأثیر عوامل متنوعی شکل می‌گیرد. برای نمونه، تصمیم‌های سیاسی و اقتصادی درونی و کشورهای دیگر روی آن اثر می‌گذارد. نرخ تورم، رونق صنایع و بازار مسکن یا افت و فرودشان هم از عواملی است که نمی‌گذارد، مسیر قیمت‌گذاری آهن به‌شکل کیلویی یا در هر قالب دیگری بی‌سروصدا و آرام پیش برود. 

در ساخت آلیاژهای آهنی، پای عناصر بسیاری به‌میان است. این مسائل نشان می‌دهند که پیش‌بینی و قیمت‌گذاری در بازار آهن، چقدر پرچالش و البته پیچیده است. بازارهای جهانی و نوساناتی که تصمیمات دولت‌ها و سیاست‌های اقتصادی‌شان روی قیمت‌ها می‌گذارد، یک‌بار قیمت محصولاتی نظیر آهن را از بیرون تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. یک‌بار هم عوامل داخلی به‌میان می‌آیند و روی قیمت‌گذاری اثرات شدیدی می‌گذارند. 

 رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد نیز در رابطه با شرایط این روزهای بازار مقاطع فولادی اظهار کرده: رکود در بازار آهن‌آلات حاکم است و در چند هفته گذشته شاهد افزایش قیمت‌ها مانند کالاهای دیگر در کشور بوده‌ایم. درواقع قیمت آهن‌آلات به جهت تغییر نرخ ارز صعودی شده است و بعضی اقلام با بهای حدود یک هزار و ۵۰۰ تومان تا دو هزار تومان بیشتر عرضه می‌شود. با این وجود فعالان این بازار، رکود در صنعت ساختمانی را عامل مهمی برای کم رونق بودن این بازار می‌دانند و مدعی‌اند نوسانات نرخ ارز تاثیر زیادی در کاهش مشتری نداشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در همین رابطه گفت: «درحقیقت میزان مصرف آهن و فولاد به دلیل تاخیر در اجرای سیاست‌های دولت در زمینه ساخت مسکن بیشتر نشده است و اینکه رکود بازار تا چه زمانی ادامه دارد یا قیمت‌ها تغییر کند مشخص نیست.» 

در ادامه به بررسی بازارهای فعال در زمینه آهن و فولاد کشور پرداخته شده است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حدود ۳۹ هزار و ۶۵۰ تومان مبادله می‌شود که نسبت به دیروز ۳ درصد کاهش داشته است.

قیمت میلگرد تا این لحظه در اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند ثابت بوده است و در پنج شرکت از ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومان کاهش داشته است. قیمت میلگرد آجدار نیز حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان در اغلب شرکت‌ها اصلاح داشت و برخی نیز تغییر قیمت نداشتند.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی در عمده مبادی فروش تغییر قیمت نداشتند اما نبشی اشتهارد و نستا حدود ۵۰۰ تومان قیمت‌ها را اصلاح کردند.

همچنین قیمت روز قوطی آهن در اکثر شرکت‌ها ثابت بود و کاهش ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومانی در کارخانه‌های پروفیل صدرا، نیکان و یاران مشاهده شد.

شرکت ظفر بناب قیمت تیرآهن کیلویی خود را ثابت اعلام کرد و قیمت شاخه‌ای نیز از ۳۰ تا ۱۱۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است.

قیمت روز لوله داربستی، مانیسمان، مبلی و انواع لوله نیز غالبا ثابت اعلام شد اما در چند شرکت کاهش قیمت ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومانی مشهود بود.

انواع ورق‌ها نیز به همین شکل بودند، طوری که اصلاح ۱۰۰ الی هزار تومانی دربرخی سایزهای ورق سیاه فولاد مبارکه و اکسین مشاهده شد و چند کارخانه نیز تغییر قیمت نداشتند. 

قیمت ورق روغنی، گالوانیزه و رنگی هم عمدتا ثابت بودند.

بازار بورس 

 روند بازار امروز پس از عرضه صف خرید خودرو شاهد فشار فروش نسبی در مارکت بود. از طرفی شاخص هم در محدوده مقاومت 1600 می‌باشد. به نظر درصدی از سهام را سیو سود کردن منطقی است.

همچنین در بازار سرمایه نمادهای خودرو، خساپا، حکشتی، وبملت، خبهمن، وپارس و فارس تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشت. در مقابل کگل، فملی، نوری، فولاد، پارس و وبانک تاثیر منفی بر شاخص بورس به همراه داشت.
نمادهای خودرو، خگستر، خساپا، شتران، خبهمن و فولاد پر تراکنش‌های بازار بودند. 

شاخص کل بورس امروز در زمان بسته شدن معاملات یک هزار و ۹۱۰ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۵۹۱ هزار و ۳۷۳ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۲ هزار و ۲۸۱ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۷۵ هزار و ۴۱۷ واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص فلزات اساسی با کاهش ۸ هزار و ۴۰۶ واحدی، رقم یک میلیون و ۷۳ هزار و ۱۹۸ واحد را نشان داد.

همچنین در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۱ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۲۹۶ تومان رسید که نسبت به دو روز معاملاتی گذشته ۱۲ هزار و ۲۱ تومان معادل ۰.۱ درصد کاهش یافت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۳۷۷ تومان رسیده است.

بورس کالا

امروز ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ طبق اطلاعیه سازمان بورس کالا قرار بود در مجموع ۱۳ هزار و ۴۰۰ تن محصول فولادی عرضه شود که با کاهش جزئی ۱۳ هزار و ۳۵۰ تن محصول با حجم تقاضای ۱۱ هزار و ۳۵۰ تن عرضه شد. 

از دو محصول عرضه شده امروز، یکی ورق گالوانیزه G با ۱۱ هزار و ۶۰۰ تن و با میانگین قیمت پایه ۲۹۲ هزار و ۹۶۹ ریال بود که ۱۱ هزار و ۵۵۰ تن با حجم تقاضای ۱۱ هزار و ۲۰۰ و میانگین قیمت پایه ۲۹۷ هزار و ۴۴۷ ریال مورد معامله قرار گرفت البته لازم به ذکر است که از ۴ شرکت عرضه کننده این محصول در معاملات امروز عرضه شرکت مجتمع فولادی روی اندود کاوه حذف شد.

محصول بعدی نیز ورق قلع اندود با ۱۸۰۰ تن حجم و ۳۷۹ هزار ریال قیمت پایه بود که تمام حجم عرضه شده در اطلاعیه صبح روی تابلوی معاملات آمد ولی با حجم پایین تقاضا ۱۵۰ تنی نسبت به عرضه ۱۸۰۰ تنی روبه رو شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =