کد خبر 2603
۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ تولیدکنندگان در پی مواد اولیه

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ تولیدکنندگان در پی مواد اولیه

هم‌اکنون تقاضا در بازار وجود دارد، اما میزان تولید در سطح پایینی قرار دارد. این روزها شاهد تقاضای ۴۰‌ هزار تنی آهن اسفنجی در بورس کالا هستیم که به نوعی خود این میزان تقاضا کم‌سابقه بوده است.

بر اساس روال سال‌های گذشته در روزهای سرد زمستانی که همواره میزان تقاضای محصولات فولادی فروکش می‌کرد، قیمت محصولات نیز سیر نزولی به خود می‌گرفت، این درحالی است که در سردترین ماه سال شاهد افزایش تقاضا و افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار به دلیل کمبود عرضه هستیم.

جهاندار شکری مدیرعامل ذوب‌آهن بیستون درباره وضعیت این روزهای وضعیت بازار فولاد عنوان کرد: این روزها فولادسازان و نوردکاران با مشکل تامین انرژی روبه‌رو شده‌اند. فولادسازان صددرصد و نوردکاران ۵۰‌ درصد گاز آنها قطع شده، این درحالی است‌که با ۵۰‌ درصد نمی‌توان خط تولید نوردکار را راه‌اندازی کرد، زیرا روش کار این‌گونه نیست که بتوان میزان کار را کاهش داد یا خط تولید را از کار انداخت، زیرا به راحتی نمی‌توان خط تولید را دوباره راه‌اندازی کرد.

وی همچنین با اشاره به دستوری بودن قیمت‌ها در بازار عنوان کرد: مشکل دیگر فولادسازان دستوری بودن قیمت‌ها حتی در بورس کالاست. اینکه در هر کجا قیمت را مشخص می‌کنند، به معنای دستوری شدن خواهد بود.

مدیرعامل ذوب آهن بیستون در ادامه با اشاره به نوسان نرخ ارز عنوان کرد: زمانی که ارز گران می‌شود، سرمایه به سمت خرید و فروش می‌رود و بالطبع تقاضا نیز افزایش پیدا می‌کند. هم‌اکنون تقاضا در بازار وجود دارد، اما میزان تولید به دلایل عنوان شده در سطح پایینی قرار دارد. این روزها شاهد تقاضای ۴۰‌هزار تنی آهن اسفنجی در بورس کالا هستیم که به نوعی خود این میزان تقاضا کم‌سابقه بوده است. این روزها هم میزان تقاضا و هم قیمت‌ها در حال افزایش هستند. قیمت آهن اسفنجی نسبت به قیمت پایه در بورس کالا، شاهد افزایش ۴۵‌ درصدی بوده است.

اما این روزها روند اصلاح قیمت آهن‌آلات با نزدیک شدن به پایان هفته در مسیر اصلاح تثبیت شد؛ به این صورت که تقریبا در کلیه زیرمجموعه‌های بازار قیمت‌ها کاهش یافت و برخی از مبادی فروش هم بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان مبادله می‌شود که نسبت به دیروز تغییر چندانی نداشته است.

قیمت میلگرد تا این لحظه در اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند در دو شرکت از ۳۰۰ تا ۷۵۰ تومان کاهش داشته است. کف قیمت میلگرد آجدار نیز به کانال ۱۸ هزار تومانی وارد شد؛ بر همین اساس روز گذشته نیز قیمت میلگرد حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان اصلاح شد.

 قیمت تیرآهن شاخه‌ای بین ۲۰ الی ۱۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت و چند بنگاه نیز تغییر قیمت نداشتند؛ قیمت ورق آهن نیز عمدتاً با کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود. شرکت ظفربناب نیز قیمت کیلویی خود را ثابت اعلام کرد و قیمت شاخه‌ای هم تا این لحظه قیمت اعلام نکرده است.

انواع ورق سرد نیز روند کاهشی داشت به این صورت که کاهش ۱۰۰ تومانی در ورق گالوانیزه اعلام شد.

قیمت ورق روغنی کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت و ورق رنگی هم با کاهش ۳۰۰ تومانی همراه بود.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در همه شرکت‌هایی که اعلام قیمت کرده‌اند در مسیر اصلاح قرار داشت، بر همین اساس حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش قیمت گزارش شد و شمار زیادی نیز تغییر قیمت نداشتند.

قیمت روز پروفیل در عمده کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی هم در چند کارخانه مشهود بود؛ به همین ترتیب قیمت انواع لوله‌های مبلی، داربستی، گازی و ... نیز بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

بازار بورس 

 روند بازار امروز در بازار سرمایه بدین ترتیب بود که اکثر سهام بازار شرایط خوبی نداشتن و  در دامنه منفی و یا صفر تابلو در نوسان بودن، فقط سهام خودرویی بخصوص خودرو و خساپا شاهد عرضه تقاضای سنگینی بودیم اما به نظر بازار ریزش خاصی ندارد و فقط مقداری به اصلاح نیاز دارد.

امروز بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وپاسار، حکشتی، وبملت، وتجارت، وسینا، وطوبی بود و بیشترین خروج پول حقیقی نیز از سهام شپنا، فارس، خاور، فملی، وغدیر، کرمان ثبت شد. همچنین امروز ۴۷ میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشتیم و ارزش معاملات خرد نیز ۶۰۹۵ میلیارد تومان بود.

شاخص کل بورس امروز در زمان بسته شدن معاملات ۱۲ هزار و ۱۹۶ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۵۷۹ هزار و ۱۵۷ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۲ هزار و ۲۱۷ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۴۷۳ هزار و ۱۹۹ واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص فلزات اساسی با کاهش ۱۸ هزار و ۸۴۶ واحدی، رقم یک میلیون و ۵۴ هزار و ۳۵۲ واحد را نشان داد.

بورس کالا

 امروز ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱ در اطلاعیه عرضه بورس کالا در تالار صنعتی و بخش محصولات فولادی، قرار بود ۲۶۵ هزار و ۷۵ تن کالا شامل تیرآهن، میلگرد، تختال SM، نبشی، ناودانی و ریل آهن عرضه شود اما با کاهش ۶۶ درصدی فقط ۸۹ هزار و ۹۱۷ تن در تابلوی معاملات بورس کالا معامله شد.

بیشترین ریزش حجم عرضه در معاملات امروز مربوط به میلگرد بود که از ۱۹۹ هزار و ۳۲۸ تن موجود در اطلاعیه صبح ۶۲ درصد کاهش داشت و ۷۴ هزار و ۵۲۰ تن با تقاضای ۵۱ هزار ۵۴۷ تن و میانگین قیمتی ۱۷۸ هزار و ۸۸۶ ریال فروش رفت.

حجم عرضه ۱۳ هزار و ۲۲۱ تنی تیرآهن با تقاضای بیش از دو برابری که ۳۳ هزار و ۴۸ تن بود با قیمت میانگین موزون ۱۷۹ هزار و ۷۹۲ ریال به طور کامل مچ شد.

همچنین در عرضه امروز ۵۰ هزار تختال SM با میانگین قیمتی ۱۴۹ هزار و ۷۰۰ ریال توسط فولاد مبارکه عرضه شده بود که به طور کامل از تابلوی معاملات بورس کالای ایران حذف شد.

۵۰۰ تن ناودانی با حجم تقاضای ۵۲۵ تن و میانگین قیمت پایه ۱۹۱ هزار و ۶۲۲ ریال با کاهش ۳۰ درصدی عرضه نسبت به اطلاعیه صبح مورد معامله قرار گرفت.

نبشی نیز جز محصولات امروز بود که به ترتیب با حجم عرضه و تقاضای هزار و ۲۷۶ تن و هزار ۶۲۵ تن و میانگین قیمت پایه ۱۸۴ هزار و ۲۰۲ ریال در تابلوی معاملات بورس به فروش رفت.

امروز آخرین کالا مربوط به ریل آهن بود توسط ذوب آهن اصفهان به حجم ۴۰۰ تن و پایه قیمتی ۳۷۵ هزار ریال عرضه شده بود که به طور کامل مچ شد.

پایان پیام/ف

کد خبر 2603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =