کد خبر 2651
۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

گزارش آهن‌­نیوز از وضعیت صنعت فولاد؛

نیازهای اولیه کارخانجات فولادسازی تأمین نمی‌­شود

نیازهای اولیه کارخانجات فولادسازی تأمین نمی‌­شود

به عقیده مهندسان معدن، تولیدات شرکت­‌های استخراج و فراوری مواد معدنی، حجم مورد نیاز کارخانجات فولادساز را تأمین نمی‌­کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، کارخانه‌­های ذوب فلز به ویژه کارخانه‌­های فولادساز برای ذوب ­سنگ آهن از کوره‌­های متفاوتی استفاده می‌­کنند که کوره بلند یکی از قدیمی‌­ترین آنها است و یکی از اصیل‌­ترین روش‌­های جداسازی سنگ آهن محسوب می‌­شود.

 با اینکه استفاده از کوره بلند یک روش قدیمی محسوب می‌­شود ولی به گفته­ مهندسان، کیفت جداسازی کوره­‌های بلند بهتر از کوره‌­های جدید است و در ضمن، در مناطقی که آب کمتر است کارایی بهتری از خود نشان می‌­دهند. ‌در اکثر کشورها مانند آمریکا، انگلیس و روسیه کوره­‌های بلند خود را حفظ کرده‌­اند اما ایران تنها سه کوره بلند دارد.

کارخانه­‌های فولادساز برای ساختن کوره­ بلند نیاز به زمان بیشتری نسبت به کوره‌­های جدید دارند و این درحالی است که سرانه مصرف کوره‌­های بلند کشورمان حداکثر 15 هزار تن است و برای مصرف بیشتر نیاز به کوره­‌های جدید با ظرفیت بیشتر احساس می‌­شود.

کمبود مواد و خدمات اولیه برای فولادسازی

به عقیده مهندسان معدن، شرکت‌­های استخراج و فراوری مواد معدنی، آنچه تولید می‌­کنند حجم مورد نیاز کارخانجات فولادساز را تأمین نمی‌­کند زیرا همان­طور که اشاره شد، ظرفیت کوره‌­های بلند حداکثر تا 15 هزار تن در سال است و برای تولید بیشتر نیاز به کوره‌­های بلند بیشتری وجود دارد.

یک کارخانه فولادساز نیاز به یک سری مواد و امکانات اولیه مانند تأمین برق دارد اما بیشتر مواقع، دولت توانایی تأمین برق این نوع کارخانجات را ندارد. بر این اساس این مجموعه‌­ها تمایل پیدا می­‌کنند که به سمت هلدینگ شدن گام بردارند و همه­ بخش‌­های آن مانند معدن و اکتشافات، نیروگاه تأمین برق و ... از بخش‌­های ذی‌­نفع آن باشد و خود در انتهای خط تولید قرار بگیرد.

مقرون به صرفه نیست

به علت نواسانات بورس جهانی، با فرض اینکه همه­ مواد اولیه یک کارانه فولادساز موجود باشد، گاهی اوقات قیمت تمام شده­ فولاد نسبت به خرید مواد اولیه طبق بورس جهانی مقرون به صرفه نیست و براین اساس فولادساز به این نتیجه می‌­رسد که اگر خود وارد عرصه خرید معدن شود مقرون به صرفه‌­تر است.

 از طرفی دیگر قیمت سنگ آهن بسیار متغیر است و این حوزه نیاز به یک بنگاه تعیین قیمت دارد تا کنترلی روی قیمت سنگ آهن داشته باشد و طبق آنالیزهای تعیین شده، قیمت‌گذاری کند.

کیفیت مواد اولیه مانند آهن، که فولادسازها از مناطق مختلف خریداری می‌­کنند متفاوت است و این تفاوت در کیفیت، فولادسازها را مجبور به تغییر تنظیم دمای کوره می‌کند؛ اما اگر فولادسازها از معدن آهن زیرمجموعه خود استفاده کند و آن را مطابق کوره خود فرآوری کنند، دیگر نیازی به تنظیم مکرر دمای کوره نخواهند داشت.

انتهای پیام/

کد خبر 2651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =