کد خبر 2734
۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در گفتگو با آهن‌نیوز:

بورس؛ حیاط‌خلوت غیرشفاف / آهن را چه کسی می‌خرد، چه کسی می‌فروشد؟

بورس؛ حیاط‌خلوت غیرشفاف / آهن را چه کسی می‌خرد، چه کسی می‌فروشد؟

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران عرضه زنجیره فولاد در بورس کالا را غیرشفاف دانسته و افزود: عملکرد بورس کالا مورد تایید اتحادیه آهن و فولاد تهران نیست.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در گفتگو با آهن نیوز با بیان این که در همه جای دنیا بورس دارای تعریف و عملکرد منحصر به فرد و درستی است گفت: بسیاری از کشورها دارای بورس واقعی بوده و هست اما آن چیزی که در کشورمان به عنوان بورس تعریف شده نه تنها از هیچ‌گونه عملکرد صحیحی برخوردار نیست بلکه بویی از شفافیت نبرده است.

وی با انتقاد از عملکرد بورس فلزات پیش از این و بورس کالا در زمان فعلی ادامه داد: عملکرد بورس به هیچ عنوان مورد تایید اتحادیه آهن و فولاد نبوده و نیست چرا که غیر شفاف بوده و دارای مکانیزم علمی نیست.

رستگار در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که مبدع و ایجاد کننده بورس؛ پیش از این توسط اتحادیه آهن و فولاد صورت گرفته است یادآور شد: این در حالی است که با گذر زمان؛ نه تنها بورس فلزات از این اتحادیه جدا شده و هیچ اطلاعات دقیقی از عملکردش در اختیار اتحادیه آهن و فولاد قرار نگرفته است بلکه تبدیل به حیاط خلوت برخی برای پیشبرد اهدافشان شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در پاسخ به این سوال که عرضه زنجیره فولاد در بورس کالا؛ منجر به کاهش دست‌های پشت پرده یا واسطه‌گری و دلالی شده است اذعان کرد: با عرضه زنجیره فولاد در بورس نه تنها دست واسطه گران کوتاه نشده بلکه ما معتقدیم خود بورس واسطه شده و یک تعداد خاصی که حق واسطه‌گری ندارند واسطه شده‌اند.

وی با تاکید بر این که در حالی از منظر قانون؛ اتحادیه مسئولیت توزیع را برعهده دارد اما بورس این مسئولیت را گرفته است خاطرنشان کرد: مسئله این است که ما بورس را یک بنگاه اقتصادی می‌دانیم که باید براساس مبانی قانونی رفتار کند اما نه تنها؛ عملکرد آن مورد تایید ما نیست بلکه هیچ گونه شفافیتی در فعالیتشان دیده نمی‌شود.

رستگار با تاکید بر این که به هیچ عنوان رفتار بورس مورد تائید این اتحادیه نیست ادامه داد: هرگز هیچ‌گونه هماهنگی از سوی بورس با فعالان زنجیره آهن و فولاد انجام نشده و مشخص نیست آهن را چه کسانی می‌خرد یا می‌فروشند و مکانیزم تعیین قیمت چیست؟ یا سود حاصل از این معاملات در جیب چه کسانی می‌رود؟

وی تاکید کرد: بارها از مسئولان خواسته‌ایم به مشکلات عرضه زنجیره فولاد در بورس دقت نظر بیشتری داشته باشند اما تا به امروز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

انتهای پیام/

کد خبر 2734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =