کد خبر 2794
۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
اختیار و روش قیمت‌گذاری با بورس کالاست

عضو شورای عالی بورس کالا در رابطه با تغییر قیمت پایه ارز از نیما به توافقی توسط بورس کالا گفت: در واقع اختیار قیمت‌گذاری و روش قیمت‌گذاری با بورس کالاست، مگر اینکه ستاد تنظیم بازار براساس مجوزی که از شورای هماهنگی اقتصادی دولت و ستاد هماهنگی سران قوا گرفته، ورود کند.

احسان دشتیانه، مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس و عضو شورای عالی بورس کالا در گفت‌وگو با خبرنگار آهن‌نیوز در رابطه با مصوبه اخیر بورس کالا که قیمت پایه ارز را از نیما به نرخ توافقی تغییر دادند و با توجه به این که انتقادات زیادی از سمت فعالان صنعت فولاد به دنبال داشت، در پاسخ به این سؤال که صدور این نوع مجوز از سمت بورس کالا امکان‌پذیر بوده و آیا بدون اطلاع وزارت صمت و اقتصاد بود پاسخ داد: اساسا همین که تفکر بر این است که بورس کالا باید اطلاع بگیرد، یعنی هنوز قانون توسعه ابزار مالی را در کشور نمی‌شناسیم.

عضو شورای عالی بورس کالا در ادامه افزود: ماده ۱۸ قانون توسعه ابزار مالی می‌گوید، کالایی که در بورس پذیرفته می‌شود از شمول قیمت‌گذاری خارج است، باید هم این اتفاق در بورس کالا بیفتد. وزارت اقتصاد که نقشی در بورس کالا ندارد و وزیر اقتصاد یکی از اعضای شورای عالی بورس هستند، در واقع اعضای شورای عالی بورس مشخص هستند، که متشکل از وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس, پنج نفر خبره و رئیس اتاق بازرگانی یک نهاد فراقوه‌ای معاون دادستان یا دادستان هستند. در واقع اختیار قیمت‌گذاری و روش قیمت‌گذاری با بورس کالاست، مگر این که ستاد تنظیم بازار براساس مجوزی که از شورای هماهنگی اقتصادی دولت و ستاد هماهنگی سران قوا گرفته، ورود کند که در این موضوع هم بحث‌هایی بینشان بود. از آن منظر, یعنی فقط ستاد هماهنگی اقتصادی، دولت است که می‌تواند به این موضوع ورود کند.

وی بیان کرد: این بحث اصلا چه پیامدی دارد؟! وقتی قیمت پایه با قیمت بازار خیلی فاصله داشته باشد رقابت زیاد می‌شود. در نظر بگیرید یک کالایی را وقتی که سی درصد در یک روز رقابت شود هجمه برای خرید آن هم زیاد می‌شود. هجمه خرید غیر استفاده‌ای و ترید و بازرگانی در نتیجه رقابت، هیجان کاذب بیشتر ایجاد می‌شود. براساس این مصوبه قرار شد بورس کالا این قیمت را با مکانیزم تفاوت بین قیمت ارز توافقی و ارز نیما، به قیمتی که معامله می‌شود نزدیک‌تر کند، که این هیجان و این فاصله و این رقابت تکرار نشود، مثلا این هفته سی درصد رقابت شد. در بورس‌های دنیا نمی‌آیند یک کالایی که رقابت می‌شود و یک قیمتی کشف می‌شود، دوباره هفته‌ی بعد برگردند به قیمت قبلی، منتهی در بورس کالا گاهی این اتفاق می‌افتد. بورس کالا آمد با این مکانیزم هیجان کاذب را از بین ببرد و به نظر بنده تصمیم درستی بود و حالا اگر این تصمیم به هرحال به خاطر ورود ستاد تنظیم بازار فعلا متوقف شده بحث دیگری است.

مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس در رابطه با اینکه آیا بکارگیری این مصوبه برای ثبات بازار در بخش ارز مؤثر است، اظهار داشت: بیایم سراغ خود ارز، باید قیمت ارز مشخص‌تر و واقعی‌تر شود و این بلاتکلیفی چند نرخی در ارز، بازار را اذیت می‌کند که اجرای این مصوبه باعث می‌شود این شبهه‌ها و ابهامات برطرف شود.

دشتیانه در رابطه با مصوبه صدور گواهی صادرات از بورس کالا که این موضوع هم با انتقاداتی مواجه شده بود و این که آیا بورس کالا در این زمینه می‌تواند خصوصا از لحاظ بررسی کیفیت و سلامت کالاها صاحب نظر باشد، بیان کرد: قانون احکام توسعه دائمی کشور می‌گوید هیچ مانعی نباید برای صادرات ایجاد شود. یعنی هیچکس نباید مانع صادرات شود. در حال حاضر عرضه مکفی در بورس کالا را شرط صادرات کردند. بحث کیفیت نیست، بحث عرضه کافی در بورس کالاست. اگر کالا در رینگ صادراتی عرضه شود در واقع بورس کالا کیفیت کالا را بررسی می‌کند بخاطر این که پذیرش کند. ولی بحث سپردن گواهی صادرات از منظر کیفیت و... نیست. عرضه مکفی در بورس کالا شرط صادرات است. البته در دوره‌های مختلف فرق می‌کند. یک جایی محدود می‌کنند و در جایی آزاد می‌کنند که وزارت صمت یک تعامل خوبی با بورس کالا در این زمینه دارد.

مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس و عضو شورای عالی بورس کالا در پایان، در رابطه با امکان تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا ۱۴۰۴ با وجود محدودیت‌های حالِ حاضر کشور گفت: باید زیرساخت‌ها فراهم شود، با زیرساخت‌های فعلی برق و گاز و محدودیت‌هایی که وجود دارد خیر امکان‌پذیر نیست.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =