کد خبر 2801
۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ رکوردشکنی قیمت میلگرد

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ رکوردشکنی قیمت میلگرد

بنا بر شنیده‌های بازار؛ متوسط نرخ امروز این بازار حول و حوش ۲۰ هزار ۳۴۰ تومان بود که توام با افزایش قیمت متوسط و تقریبی ۶۵۰ تومان نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته رصد شد که این رقم بالاترین نرخ متوسط میلگرد در سال ۱۴۰۱ و در طول تاریخ در بازار میلگرد در ایران بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، همانطور که از روند نوسانات نرخ آهن آلات در بازار روز گذشته برمی‌آید کلیه محصولات به طور میانگین افزایش حدود ۱۰۰۰ تومان را تجربه کردند. روند صعودی قیمت دلار نشانگر تلاش‌های بی‌نتیجه رئیس کل بانک مرکزی است که گویا پس از تثبیت جزئی نرخ دلار مجددا فنر قیمتی آن در رفت طوری که با توجه به تکمیل تقریبی جدول رده‌بندی قیمت‌های امروز بازار میلگرد آجدار استاندارد در بازه قیمتی عمدتا حدود ۱۹،۷۰۰ تومان بود که تا حول و حوش ۲۰،۹۰۰ تومان؛ بنا بر شنیده‌های بازار؛ متوسط نرخ امروز این بازار حول و حوش ۲۰،۳۴۰ تومان توام با افزایش قیمت متوسط و تقریبی ۶۵۰ تومان نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته رصد شد که این رقم بالاترین نرخ متوسط میلگرد در سال ۱۴۰۱ و در طول تاریخ در بازار میلگرد در ایران بوده است.

 از طرفی هزینه گازطبیعی مصرفی زنجیره فولاد کشور از سنگ آهن تا محصولات فولادی در سال ۱۴۰۱ و با احتساب نرخ ۵۰۰۰ تومانی خوراک معادل ۲۳.۹ همت (۰.۸۴ میلیارد دلار) بوده که این رقم بر اساس بودجه ۱۴۰۲ به ۴۳.۴ همت افزایش میابد (۸۲%+ افزایش).
اگر سقف قیمت گازصادراتی ایران به ترکیه معادل ۴۰ سنت دلار/مترمکعب را برای خوراک در نظر بگیریم، این رقم با ضرایب امسال برابر ۵۴.۶ همت (۱.۹۱B$) و با ضرایب بودجه سال آینده ۷۰.۷ همت خواهد بود (۲.۴۸B$).
کامودیتی محاسبات با فرض سقف قیمت گازطبیعی صادراتی ایران به ترکیه انجام شد. مشخص است که اگر یارانه‌ای در بخش انرژی نباشد، انتظار تنظیم بازار با نرخ کمتر از دنیا و بازگشت ارز نیما ۲۸۵۰۰ هم که درخواست دولت است، منطقی نخواهد بود.

اما با تمام این تفاسیر دو احتمال متضاد برای هفته‌های پیش رو دیده می‌شود: احتمال اول نگاه به کاهش قیمت دارد چون انتظار دارد با افزایش عرضه آهن اسفنجی قیمت شمش کاهش یابد. از سوی دیگر تقاضا با توجه به پایان سال نزولی خواهد بود.

احتمال دوم معتقد است قیمت امروز شمش با اسفنجی زیر ده هزارتومانی است ولی بالا رفتن قیمت گاز در بودجه پایه آهن اسفنجی را بالا می‌برد بنابراین قیمت آهن اسفنجی کاهش جدی نخواهد داشت. از سوی دیگر قیمت شمش در بازار جهانی رو به بالاست در صورت نزول قیمت در بازار داخلی، افزایش قیمت و حجم صادرات آن را جبران می‌کند.
فارغ از آنکه کدام احتمال درست است عامل تعیین کننده همچنان نرخ ارز است. اگر روند دلار افزایشی باشد تقاضای احتیاطی بازار را تحت فشار خواهد گذاشت و قیمت را علیرغم رکود بالا خواهد برد. در شرایط فعلی روند عرضه و تقاضای دلار و قیمت آن عامل تأثیرگذار قوی بر بازار است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۴۵ هزار تومان مبادله می‌شود.

در بازار میلگرد تا این لحظه قیمت محصولات اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند، ثابت گزارش شد اما چهار شرکت، قیمت محصولات خود را از ۲۰۰ تا ۶۰۰ تومان افزایش دادند. قیمت روز میلگرد آجدار روز گذشته در عمده مبادی فروش به طور متوسط افزایشی بین ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان را تجربه کرد. محدوده قیمت‌های پیشنهادی میلگرد عمدتا بین ۱۹ هزار و ۷۰۰ الی ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد و نرخ متوسط این محصول هم ۲۰ هزار و ۳۴ تومان برآورد شد. این رقم بالاترین قیمت متوسط میلگرد در سال جاری و همچنین در طول تاریخ در بازار میلگرد ایران بوده است.

انواع ورق‌ها نیز روز گذشته با افزایش چشمگیری اعلام قیمت شدند؛ به طوری که قیمت روز ورق آهن عمدتا با فزایش ۲۰۰ الی هزار تومانی همراه بود،

قیمت روز ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و رنگی هم بین ۳۰۰ الی هزار تومان افزایش قیمت داشت.

قیمت روز پروفیل نیز مانند سایر محصولات فولادی رو به افزایش بود، به طوری که افزایش ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ تومانی در عمده مبادی فروش مشهود بود، قیمت قوطی آهن ضخامت ۲ میلیمتر کیلویی بین ۳۰ الی ۳۱ هزار تومان اعلام شد، همچنین قیمت لوله مانیسمان، داربستی و سایر لوله‌ها نیز بین ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

قیمت روز تیرآهن نیز در عمده کارخانه افزایشی بود و هر شاخه تیرآهن حدود ۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. در بخش کیلویی نیز قیمت محصولات با ۲۵۰ تومن افزایش اعلام شد.

قیمت روز نبشی و انواع ناودانی نیز در چند کارخانه ثابت بود و برخی کارخانه‌ها هم بین ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشت.

بازار بورس

در جریان معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهم‌های فروژ، شبندر، غزر، خپویش، فسرب، گدنا بوده و بیشترین خروج پول حقیقی نیز از نمادهای حکشتی، خاور، فملی، فولاد، خساپا، وبصادر ثبت شد.

همچنین امروز ۳۷۲ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار صورت گرفت و ارزش معاملات خرد نیز ۸۱۱۳ میلیارد تومان بود.

در مجموع در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس ۴ هزار و ۶۵۲ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۶۵۲ هزار و ۹۲۳ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۲ هزار و ۱۷ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۵۱۹ هزار و ۹۳۸ واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص فلزات اساسی با کاهش ۳ هزار و ۲۱۲ واحدی، رقم یک میلیون و ۱۴۰ هزار و ۲۷۳ واحد را نشان داد.

بورس کالا

امروز یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ مطابق یکشنبه‌های هفته‌های گذشته اطلاعیه بورس کالای ایران خالی از عرضه محصولات فولادی است. برحسب روال که روز یکشنبه، روز عرضه آهن اسفنجی است اما امروز هم خالی از عرضه است اما بر خلاف همیشه عرضه این محصول دیروز شنبه اول بهمن به مقدار ۴۷ هزار تن عرضه شد که از این مقدار ۳۷ هزار تن مربوط به آهن اسفنجی و ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت بود که به طور کامل با تقاضای بالا به ترتیب با قیمت‌های ۸۹ هزار و ۵۹۴ ریال و ۹۵ هزار و ۸۶۶ ریال به فروش رفت.

همچنین دیروز علاوه بر آهن اسفنجی محصولات نورد فولادی شامل تیرآهن، شمش بلوم، میلگرد (میلگرد ساده صنعتی و میلگرد کلاف) و ورق گالوانیزه خودرو؛ و سنگ آهن شامل گندله سنگ آهن، کنسانتره سنگ آهن، سنگ آهن کلوخه و سنگ آهن دانه‌بندی عرضه شد. عرضه آهن اسفنجی که به دلیل قطعی گاز تعداد زیادی از کارخانجات تولیدکننده آهن اسفنجی، پس از حدود یکماه در هفته گذشته از سرگرفته شده، هنوز تا حجم عرضه ابلاغی وزارت صمت فاصله زیادی دارد!
قیمت میانگین موزون هر کیلو آهن اسفنجی در معاملات اخیر به ۱۱۶۵۴ تومان رسید که ۷ درصد (حدود ۹۴۰ تومان) کمتر از قیمت کشف شده هفته قبل است. دلیل اصلی کاهش قیمت میانگین معاملات امروز آهن اسفنجی، معاملات آهن اسفنجی میانه با عرضه سلف توسط ایمیدرو بود که در قیمت پایه حدود ۹ هزار تومان انجام شد. موعد تحویل این معامله، ۲۰ اسفندماه است که انتظار می‌رود محدودیت‌های گازی تا آن موقع مرتفع شده و تلاطم بازار فولاد از این بابت کمتر شود.

اما در تالار صادراتی کیش امروز ۲۸ هزار تن شمش بلوم با قیمت پایه ۱۷۹ هزار ریال توسط فولاد خوزستان عرضه شد و با شرایط تسویه نقدی، تحویل در بندر امام و به صورت رقابتی با ۱۸% افزایش قیمت نسبت به نرخ پایه، یامیانگین قیمت ۲۰۵۰۰ تومان معامله شد.
افزایش قیمت شمش صادراتی امروز در بورس کالا نشات گرفته از قیمت ارزنده ارز دلار و شرایط خاص داخلی کشور بود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =