کد خبر 2904
۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ زلزله خریداران را به بازار کشاند

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ زلزله خریداران را به بازار کشاند

بررسی‌ها نشان می‌دهد دلیل افزایش تقاضای مقاطع فولادی در ایران در مقابل کاهش تقاضای جهانی مربوط به زلزله اخیر خوی است به طوری که نهادهای دولتی خریدار اصلی مقاطع فولادی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، دلار امروز نوسان چندانی نداشت و در پایه ۴۴ قرار گرفت و با قیمت ۴۴ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشته است در حالی که قیمت برخی‌ مقاطع فولادی ثابت و برخی دیگر روند صعودی را طی کردند. البته نکته قابل توجه در بازار پروفیل اینکه اکثر شرکت‌ها فروش خود را متوقف کردند و قیمت محصولات خود را اعلام نکردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد دلیل افزایش تقاضای مقاطع فولادی در ایران در مقابل کاهش تقاضای جهانی مربوط به زلزله اخیر خوی است به طوری که نهادهای دولتی خریدار اصلی مقاطع فولادی شده‌اند –سیمان و میلگرد برای بازسازی مناطق زلزله زده رایگان اعلام شده است و باید دید این موضوع در روزهای آینده چه تاثیری بر بازار فولاد می‌گذارد.

در سال‌های اخیر، میزان ساخت و ساز در کشور ایران با افزایش قابل توجهی روبرو شده است. در پی این مسئله، استفاده از مصالح و تجهیزات مختلف رواج یافته و همین موضوع باعث شده تا شاهد افزایش تولید این محصولات نیز باشیم.

مصطفی عبدالهی، عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در رابطه با افزایش قیمت مقاطع می‌گوید: مشکلات تامین مواد اولیه برای مقاطع نوردی باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

 سید رسول خلیفه سلطانی با بیان اینکه هم اکنون تعداد زیادی از واحدهای فولادی کوچک و متوسط به ویژه در بخش خصوصی به دلیل عدم دسترسی به مواد اولیه با قیمت مناسب تعطیل هستند و یا با حداقل ظرفیت فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: در سال جاری و علی رغم تصریح قانون بودجه بر ضریب ۱۰ درصدی نرخ گاز برای سایر صنایع به جز احیاء، این ضریب برای واحدهای ذوب فولاد (قوسی و القایی) ۳۰ درصد اعمال شد که موافقت کلی مجلس با عدم افزایش ضریب نرخ گاز فولاد در بودجه ۱۴۰۲ مطرح شده و نایب رئیس مجلس و رئیس کمیسیون صنایع و معادن قول دادند اعمال ضریب ۱۰ درصدی نرخ گاز برای واحدهای ذوب و نورد را به طور جدی پیگیری کنند تا در قانون بودجه سال آینده به گونه‌ای نگارش و ابلاغ شود که قابل تفسیر دلخواه برای سازمان‌ها و نهادهای مختلف نباشد. 

بازار آهن

طبق این گزارش، بازار میلگرد روز گذشته عمدتا ثابت و آرام بود و غالب کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت میلگرد آجدار را عرضه کردند اما در این میان برخی از مبادی فروش حدود ۵۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند و معامله‌ای هم اگر مشاهده شد به صورت توافقی بود. گفتنی است برخی از شرکت‌ها نیز حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

قیمت تیرآهن هم به تبعیت از فضای کلی بازار عمدتا ثابت اعلام شد اما تیرآهن ذوبی در برخی سایزها کاهش ۲۰ الی ۶۰ هزار تومانی داشت، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه‌ای از ۱۳۰ تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت مشاهده می‌شود.

قیمت نبشی و قیمت ناودانی هم در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد و تنها کارخانه نسبتا کاهش ۳۰۰ تومانی داشت.

همچنین در بازار پروفیل تا این لحظه قیمت محصولات از سوی اکثر شرکت‌ها اعلام نشده است اما افزایش ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومانی و کاهش ۲۰۰ تومانی هم در چند شرکت مشاهده شد.

قیمت روز لوله داربستی، مانیسمان و سایر لوله‌ها هم ثابت اعلام شد.

علاوه بر این، در بازار نبشی قیمت محصولات اکثر شرکت ها اعلام نشده است.

 قیمت ورق سیاه در برخی کارخانه‌ها با کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بود اما عمده شرکت‌ها تغییر قیمت نداشتند.

قیمت ورق گالوانیزه هم غالبا بدون تغییر بود، ورق روغنی با کاهش قیمت ۱۰۰ تومانی همراه بود و قیمت ورق رنگی نیز ثابت اعلام شد.

بازار بورس

این گزارش حاکی است، فارس به عنوان یکی از شاخص سازان و غول‌های بورسی کمترین ریزش را از سقف زمستانی خود تجربه کرد و تنها یک درصد اُفت را داشت. بعد از آن دو نماد وغدیر و پارسان با اُفت ۵ درصدی از سقف زمستانی خود قرار داشتند. شتران، پارس، وامید و فملی نیز اُفت ۶ درصدی را از سقف زمستانی خود تجربه کردند. فولاد و کچاد به ترتیب با منفی ۸ و منفی ۷ درصد در رتبه‌های بعدی بدین لحاظ قرار داشتند. شبندر اُفت ۱۰ درصدی و تاپیکو و شپنا با اُفت ۱۱ درصدی از سقف زمستانه داشتند. شستا و کگل نیز به ترتیب با اُفت‌های ۱۳ و ۱۴ درصدی در رتبه‌های دوم و سوم بیشترین اُفت از سقف زمستانه در بین شاخص سازان بورسی را داشتند. اما اولین نماد در بین شاخص سازان که بیشترین اُفت را از سقف زمستانه داشته میدکو بوده است که بیش از ۲۰ درصد ریزش را تجربه کرده است.  

در مجموع شاخص کل بورس امروز در زمان بسته شدن معاملات ۲ هزار و ۵۰۶ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۵۳۹ هزار و ۶۸۳ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۵ هزار و یک واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۴۷۹ هزار و ۶۳۹ واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص فلزات اساسی با کاهش ۷ هزار و ۲۴ واحدی، رقم یک میلیون و ۶۴ هزار و ۴۴۴ واحد را نشان داد.

بورس کالا

همچنین، طبق اطلاعیه عرضه بازار بورس کالای ایران امروز قرار بود ۱۳۲ هزار و ۷۶۰ تن محصول فولادی شامل شمش بلوم، تختال C و ورق گرم HR در تالار صنعتی و تالار حراج باز عرضه شود که در پایان معاملات این مقدار عرضه به ۴۶۰ هزار ۴۴۰ تن به واسطه حداکثر افزایش عرضه ورق گرم HR فولاد مبارکه افزایش پیدا کرده و با تقاضای ۵۸۶ هزار و ۹۷۰ تن روبه‌رو شد.

گفتنی است ورق گرم HR عرضه شده توسط فولاد مبارکه اصفهان ۴ هزار و ۶۷۸ درصد افزایش عرضه داشته و به مقدار ۳۳۷ هزار و ۰۴۰ تن عرضه شد و تقاضای ۳۹۸ هزار و ۸۶۰ تن داشت که به با همان قیمت پایه اطلاعیه عرضه به مبلغ ۱۸۶ هزار و ۸۹۹ ریال به فروش رفت.

 همچنین تختال C نیز که در اطلاعیه عرضه به مقدار ۴۰ هزار تن و با قیمت پایه ۱۸۱ هزار و ۲۰۰ ریال توسط فولاد خوزستان و در تالار حراج باز عرضه شده بود با همان مقدار عرضه و قیمت با تقاضای ۲۹ هزار تنی مورد معامله قرار گرفت. 

شمش بلوم هم در معاملات امروز کاهش ۲/۷ درصدی در عرضه داشته و به مقدار ۸۳ هزار ۴۰۰ تن عرضه شده و ۱۵۶ هزار و ۱۱۰ تن تقاضا داشت و با کاهش جزئی در قیمت پایه به مبلغ ۱۶۳ هزار ۴۳۰ ریال به فروش رفت.

پایان پیام/ف

کد خبر 2904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =