کد خبر 3158
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

کارشناس بازار سرمایه؛

صندوق فولاد؛ ساختارهای مالی و اداری را اصلاح کند

صندوق فولاد؛ ساختارهای مالی و اداری را اصلاح کند

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ در حال حاضر صندوق حمایت از بازنشستگان و کارکنان فولاد، با منابع خوب و البته گرفتاری هایی که در پرداخت های خود دارد، لازم است که اصلاح ساختار مالی و اداری را در کنار ورود به بورس کالا در شرکت های تابعه دنبال کند.

چندی پیش سرپرست صندوق بازنشستگی و کارکنان فولاد، با اشاره به زیان ده بودن شرکت های زیرمجموعه و تابعه خود از جمله شرکت زغال کرمان ، دخانیات ایران و سنگ آهن مرکزی، پیشنهادی را در خصوص ورود این کارخانجات و عرضه دارایی ها در بورس کالا جهت برون رفت از وضعیت موجود مطرح کرد.

بر همین اساس و جهت بررسی ابعاد این موضوع، هومن عمیدی، کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با آهن نیوز، گفت:  باید دقت کرد که شرکت های مورد اشاره به چه میزان زیان ده بوده و آیا به شکل دستوری در حال فروش هستند یا خیر ؟ همچنین از آنجایی که نرخ فروش محصولات شان با نرخ های بازار آزاد و رقابتی فاصله دارد، می تواند در نتیجه  ورود آنها به بازار بورس کالا و فروش رقابتی مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه سیاست گذاری های بالادستی می تواند در کاهش زیان شرکت های زیرمجموعه موثر باشد، تصریح کرد: قطعا مدیران صندوق بازنشستگی فولاد برحسب آمار فروش شرکت های تابعه خود و جلوگیری از اجحاف در حق شرکت های یاد شده و استفاده از نرخ آزاد برای فروش محصولاتشان، چنین تصمیمی گرفته اند و باید توجه کنند که ورود شرکت ها به بورس کالا و عرضه محصولات و حتی خرید سهمیه ها در بورس کالا می تواند به رشد سودآوری و کاهش زیان شرکت ها کمک کند.

عمیدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که به نظر می رسد، چنین تصمیمی باید در همه شرکت ها عملیاتی شود و شرکت ها و واحد های تولیدی و صنعتی برای محصولات خود در بورس کالا پذیرش گرفته و آن ها را دربورس ارائه کنند اذعان کرد: خصوصا اگر محصولی اختلاف قیمتی زیادی از طریق فروش در بورس کالا با نرخ های تکلیفی داشته باشد، اگرچه این موضوع نیز به وضعیت شرکت ها و نرخ فروش آن ها بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست گذاری سهامداران عمده نیز در کاهش زیان شرکت ها می تواند موثر باشد، اگر شرکتی در حال زیان دهی است، طرح های توجیهی اقتصادی مناسب می تواند منجر به سودآوری شده و یا با افزایش سرمایه و ایجاد و راه اندازی طرح ها، به سودآوری در آن ها کمک کرد.

این کارشناس بورس در پایان گفت: در حال حاضر صندوق حمایت از بازنشستگان و کارکنان فولاد، با منابع خوب و البته گرفتاری هایی که در پرداخت های خود دارد، لازم است که اصلاح ساختار مالی و اداری را در کنار ورود به بورس کالا در شرکت های تابعه دنبال کند. این امر می تواد به کاهش هزینه و راه اندازی طرح ها، توسعه و نیز سود آوری شرکت ها منجرشود.

انتهای پیام/

کد خبر 3158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =