کد خبر 3264
۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با آهن‌نیوز:

دولت راهکاری جز تعیین فرمانده‌محوری برای موضوعات راهبردی ندارد

دولت راهکاری جز تعیین فرمانده‌محوری برای موضوعات راهبردی ندارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از سیاست‌های غلط دولت گذشته این بود که گفتند ما که گاز داریم، بنابراین به صنایع هم گاز بدهیم اما از سوی دیگر، پالایشگاه نساختیم و اینها سیاست‌هایی بود که در هشت سال گذشته نسبت به آن بی‌تفاوت بودند.

فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آهن‌نیوز گفت: تحریم چیزی است که دشمن برای شکست مقاومت جمهوری اسلامی ایران به کار می‌برد. در طول این سالها تحریم فروش نفت و تحریم‌هایی که در صنعت کشتیرانی و بیمه و خیلی چیزهای دیگر بوده باعث شده درآمد کشور پایین بیاید، وقتی درآمد پایین بیاید، هزینه‌کرد برای توسعه هم کم می‌شود.

وی افزود: طبق قانون برنامه پنج ساله ششم، لایحه بودجه باید چهارده و نیم درصد از فروش نفت را به وزارت نفت یا شرکت ملی نفت می‌دادیم تا خودش را اداره کند اما وقتی فروشمان پایین آید، ۱۴ و نیم درصد تخصیص یافته هم کم می‌شود. پس یک عامل اصلی کمبودها چه در حوزه نفتی و چه گاز برای عدم سرمایه‌گذاری به موقع در بالادستی نفت و گاز آنهم به دلیل تحریم و فروش کم بوده است.

وی با اشاره به مشکلات دولت در راه‌اندازی میادین گازی گفت: اگر پول هم داشته باشیم و بخواهیم برای توسعه میادین سرمایه‌گذاری کنیم حداقل چهار پنج سال طول می‌کشد. از طرف دیگر مصرف را بالا بردیم یعنی مردم بدانند یکی از شاخص‌های کمبود برق و گاز رشد صنعتی ماست. یعنی کشور رشد کرده و صنایع فولاد، آلومینیوم، مس و سیمان رشد کرده‌اند و طبیعتاً آنها برای توسعه و تولید نیازمند برق هستند و این برق با گاز تامین می‌شود.

رویای آشتی با غرب

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: یکی از سیاست‌های غلط دولت گذشته این بود که گفتند ما که گاز داریم، بنابراین به صنایع هم گاز بدهیم اما از سوی دیگر، پالایشگاه نساختیم و اینها سیاست‌هایی بود که در هشت سال گذشته نسبت به آن بی‌تفاوت بودند. آنها فکر کردند می‌روند با غرب آشتی می‌کنند و تحریم حل می‌شود؛ برای همین پالایشگاه نساختیم، پس گازوئیل هم به اندازه کافی تولید نمی‌کنیم و سوخت مایع به اندازه کافی تولید نمی‌شود که به نیروگاه‌ها در مواقع لزوم سوخت مایع بدهیم. از طرفی باید روی مازوت کار می‌کردیم و گوگردزدایی می‌کردیم که برای محیط‌زیست مشکل ایجاد نکند که آن هم انجام ندادیم و دلیل همه اینها این است ما انسجام مدیریت نداشتیم و برای کارهای راهبردی یک فرمانده‌محوری انتخاب نکردیم.

عباسی گفت: متاسفانه بین وزارت‌خانه‌هایمان رقابت بوده و وزرا و معاونین وزیر بخشی‌نگر بودند و هر کدام فکر می‌کردند باید تلاش کنند و برای حوزه خودشان بودجه بگیرند تا مدیریت آنها راحت‌تر باشد و برای همین نگاه کلان نداشتند، از طرف دیگر بحث رفاه در جامعه بالا رفته و چون منابع عظیم گاز داشتیم آمدیم و شعارهای محیط زیست دادیم تا جنگل‌ها را حفظ کنیم و محرومیت‌زدایی کنیم. وزرای صنعت و معدن ما باید قبل از هر چیزی با وزیر نفت و وزیر نیرو هماهنگ می‌شدند و با کمک بانکها تامین مالی می‌کردند تا وسایل گرمایشی و سرمایشی خانگی که راندمان بالا داشته باشد تولید می‌کردند اما این کار را نکردند و با بخاری‌های غیراستاندارد انرژی بیشتری را هدر می‌دهیم. از طرف دیگر فرهنگ مصرف بی‌رویه در بین مردم وجود دارد. این فرهنگ غلطی بدمصرفی نهادینه شده است.

نظام حقوق و دستمزد را عادلانه کنید

وی با اشاره به اینکه خوب است مردم از مواهب طبیعی و ثروت‌های خدادادی استفاده کنند، افزود: اما این مصرف باید به اندازه باشد. قیمت نامناسب حامل‌های انرژِی نکته دیگری است که البته من طرفدار گرانی که روح و روان مردم را آزار می‌دهد و حتی باعث ناراحتی اعصاب می‌شود نیستم بلکه معتقدم که دولت، نظام حقوق و دستمزد را عادلانه کند و  بعد قیمت‌های حامل انرژی را واقعی کند. حتماً باید قیمت‌های حامل‌های انرژی واقعی باشد تا بدهی‌های وزارت نیرو به تولیدکنندگان برق پرداخت شود. نمی‌شود قیمت یک کیلو پرتقال با قیمت کیلووات ساعت برق را حساب کرد. اکنون قبض برق برای اکثر خانه‌ها از قیمت میوه‌ای که در هفته ممکن است مصرف کنند بسیار پایین‌تر است و از قیمت اسباب‌بازی بچه بسیار پایین‌تر است؛ خب این برق سرمایه ملی است.

عباسی خاطرنشان کرد: موافق عرضه مجانی هیچ چیز نیستم بلکه موافقم که افراد، کم‌مصرف کنند تا کمتر پول دهند. اگر فردی مستمند است باید تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی باشد و یا یارانه صحیح و عادلانه بگیرد. چیزی را نباید مجانی کنیم چون هر چیزی که رایگان شد، مفسده ایجاد می‌کند. چه دلیلی دارد به افراد صدقه بدهیم. خب اگر فردی درآمد پایین دارد درآمدش را اصلاح کنیم و یا او را با یارانه یا با تسهیلاتی که نهادهای حمایتی می‌دهند حمایت کنیم تا روند تصحیح شود.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه اقتصاد را می‌توان درست کرد، خاطرنشان کرد: دولت هر کار اقتصادی که می‌خواهد انجام دهند حتماً پیوست فرهنگی و اجتماعی همراهش باشد. روشن کردن ذهن مردم از ضروریات کارهای دولت‌هاست. ما اگر به مردم راست بگوییم، مردم این حرف را به تدریج باور می‌کنند نه اینکه تا ما چیزی را مطرح می‌کنیم می‌گویند حتماً می‌خواهند بلایی سرمان بیاورند. مردم کشورشان را دوست دارند و همکاری می‌کنند اما اگر بخواهیم شوک وارد کنیم که ما همیشه باشیم و مدیریت کنیم این روند طولانی نخواهد بود.

عباسی درباره سند راهبردی برنامه پنج ساله توسعه کشور نیز خاطرنشان کرد: افرادی که این اسناد را نوشتند انگار در دوران دیگری سیر می‌کردند. تحریم و کاهش پول نفت را ننوشتند؛ کاهش درآمدهای دولت و فرارهای مالیاتی و تورم را ندیده‌اند. امروز باید فرض را بر این بگیریم که مثلاً ما تا ۵۰ سال دیگر تحریم هستیم بنابراین خودمان را تنظیم کنیم که یک برنامه اقتصاد مقاوتی برای ۵۰ سال آینده داریم نه اینکه منتظر شکلات گاززده آنها باشیم. این مشکلی بوده که ما ظرف ۱۰ سال گذشته با آن مواجه بودیم.

انتهای پیام/

کد خبر 3264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =