کد خبر 3336
۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

کارشناس بومی‌سازی شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگوی اختصاصی با آهن‌نیوز مطرح کرد:

بومی‌سازی بیش از ۹۰ درصد قطعات ضروری در فولاد مبارکه

بومی‌سازی بیش از ۹۰ درصد قطعات ضروری در فولاد مبارکه

کارشناس بومی‌سازی شرکت فولاد مبارکه گفت: حدود ۹۰ درصد قطعات و مواد مصرفی فولاد مبارکه از داخل کشور تأمین می‌شود و حدود ۱۰ درصد مابقی، هنوز بومی‌سازی نشده که یا جزو مواردی هستند که میزان مصرف کمی داشته یا تکنولوژی‌شان هنوز وارد کشور نشده است.

 حسین ایزدی، کارشناس بومی‌سازی شرکت فولاد مبارکه در گفت‌گو با خبرنگار آهن‌نیوز با بیان اینکه واحد بومی‌سازی در شرکت فولاد مبارکه، سال ۱۳۹۰ ایجاد شده است افزود: اما پیش از راه‌اندازی این واحد، واحد مهندسی معکوس وجود داشت که در زمینه بومی‌سازی قطعات و دفترچه کردن قطعات فعالیت می‌کرد اما در سال ۹۰ این امر به صورت مدون‌تر پیگیری شد.

وی در رابطه با توسعه بومی‌سازی در فولاد مبارکه در سال‌های اخیر گفت: در داخل فولاد مبارکه، فعالیت‌های بسیار زیادی در رابطه با بومی‌سازی انجام شده که نقشه‌برداری کردن و مهندسی معکوس از قطعات یکی از آن پارامترهاست که بعد از آن دریافت بیشترِ پارامترها برای بومی‌سازی از شرکت‌های دانش بنیان استفاده کردند. کددهی و ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در لیست تأمین‌کنندگان فولاد مبارکه، یکی از قابلیت‌های فولاد مبارکه است که این شرکت‌ها از آن بهره‌مند می‌شوند و فولاد مبارکه نیز با توجه به ورود شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته است خیلی از مسائل و مشکلاتش را حل کند.

کارشناس بومی‌سازی شرکت فولاد مبارکه افزود: حدود نود درصد قطعات و مواد مصرفی فولاد مبارکه در داخل کشور تأمین می‌شود و در حدود ۱۰ درصد هنوز بومی‌سازی نشده که یا جزء مواردی هستند که میزان مصرف کمی دارند یا تکنولوژی‌شان هنوز وارد کشور نشده اما با این وجود به صورت گام به گام پیش می‌رویم تا در آن‌ها نیز به ساخت داخلی نائل شویم.

ایزدی در ادامه بیان کرد: در مجموع، بیشتر قطعات شرکت در حال حاضر از داخل کشور تأمین می‌شود و برای این مهم شرکت فولاد مبارکه توسعه‌ی بومی‌سازی را جزء اهداف شرکت قرار داده و شاخص‌هایی هم برای مشخص کردن روند بومی‌سازی در شرکت مشخص کردند. در حقیقت یک روال سیستماتیکی برای مشخص کردن این روند دارند و روند مبهمی برای شرکت نیست که قابل رصد نباشد.

کارشناس بومی‌سازی شرکت فولاد مبارکه در رابطه با قطعات و تجهیزات اساسی که تاکنون در این شرکت توسط نخبگان داخلی بومی‌سازی شده و کشور را از قید وابستگی رها کرده، اظهار داشت: تعداد قطعات و موادی که در این رابطه‌اند تعداد زیادی هستند. مثلاً از مواد مصرفی، خیلی از انواع نسوزها، خیلی از قطعات ویژه ریخته‌گری, کاتالیست‌های احیا مستقیم از مواردی بود که کاملاً خرید داخلی می‌شود و از خارج اصلا واردات نداریم. در رابطه با قطعات وارداتی دیگر هم با توجه به تکنولوژی و روش‌های ساخت‌شان گام به گام پیش می‌رویم برای مثال می‌توان از صفحات مسی نام برد که مثلاً نمونه‌های خارجی تست شده، نمونه‌های داخلی هم با مقیاس خیلی زیاد در حال خرید است، تا گام به گام به کیفیتی که شرکت KME آلمان دارد، برسیم.

پایان پیام/ ف

کد خبر 3336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =