کد خبر 3373
۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱

گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب شهرک‌های فناور

گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب شهرک‌های فناور

معاون وزیر صمت در جریان سفر به استان زنجان، ضمن بررسی مشکلات ۷ واحد صنعتی در این استان، گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب شهرک‌های فناور را از برنامه‌های مهم این وزارتخانه عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز، «علی رسولیان» معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در ادامه سفر به استان زنجان پس از مراسم کلنگ‌زنی طرح توسعه شهرک صنعتی اشراق شروع و آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی به شهرک‌های صنعتی اشراق، نوآوران و شهید شهریاری از طرح پساب تصفیه خانه شهر زنجان در ستاد تسهیل و رفع موانع این استان زنجان شرکت کرد.

این ستاد با حضور استاندار زنجان، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی زنجان، مسئولان شورای ادارای استان و فعالان اقتصادی در محل استانداری زنجان تشکیل شد. در این نشست مشکلات مربوط به هفت واحد صنعتی بررسی و برای رفع موانع آنها تصمیمات استانی و ملی به تصویب رسید.

همچنین در این نشست، «علی رسولیان» معاون وزیر صمت از ارائه برنامه‌های ویژه برای حمایت از شرکت دانش‌بنیان و فن‌آور در کشور خبر داد و گفت: طی دو سال گذشته تعطیلی واحدها ۱۸ درصد بود که این روند هم اکنون به ۱۳ درصد رسیده و نرخ کاهشی داشته است.

وی افزود: طرح افزایش تولید یکی از برنامه‌های مهم وزارتخانه برای واحدهایی است که زیر ظرفیت تولید کار می کنند که امسال یک هزار و ۷۰۰ واحد با فعالیت زیر ۵۰ درصد در داخل شهرک‌ها فعالیت خود را به بالای ۵۰ درصد رساندند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ادامه داد: در حال حاضر ۸۵۷ شهرک و ناحیه صنعتی فعال در کشور وجود دارد که نزدیک به ۵۰ هزار و ۱۵ واحد تولیدی در آنها فعالیت می‌کند.

وی اضافه کرد: در این واحدها بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و ۱۳ درصد این واحدها تعطیل است.

اخذ مجوز راه‌اندازی ۴۰ شهرک فناور در کشور

رسولیان یکی از برنامه‌های مهم این وزارتخانه را گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب شهرک‌های فناور عنوان کرد و یادآور شد: در این خصوص مجوز ۴۰ شهرک در سطح کشور اخذ شده که یکی از شهرک ها به زنجان اختصاص دارد و با کمک‌های استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مکان یابی آن انجام شده است و کار آن را از ابتدای سال آینده شروع می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد عمده ما توسعه شهرک‌های دانش بنیان، تولیدات پاک و صنایعی است که آلودگی کمتری دارد.

۲۰ هزار هکتار زمین صنعتی آماده واگذاری

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه توسعه شهرک‌های صنعتی را یکی از ضرورت‌های کنونی جامعه دانست و تاکید کرد: خوشبختانه متقاضیان این موضوع در طول یک سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: تقاضای زیادی برای سرمایه‌گذاری صنعتی وجود دارد که برای پاسخ دادن به آنها باید زیرساخت‌های لازم از جمله زمین، آب، گاز و برق تامین شود.

رسولیان اضافه کرد: هم اکنون نزدیک به ۲۰ هزار هکتار زمین صنعتی آماده واگذاری در سطح کشور است که در برخی از مناطق کاستی ها و تقاضاهایی وجود دارد که باید زمین و زیرساخت های مورد نیاز را فراهم می‌کردیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۶ هزار هکتار زمین به شهرک‌های صنعتی کشور اضافه شد و نیازهای ما را در مناطق مختلف تامین کرد، افزود: امسال هم در برخی از نقاطی که کسری زمین وجود داشت حدود ۲ هزار هکتار زمین جدید اضافه شد که از جمله آنها در استان زنجان است که ما نیازمند افزایش مساحت شهرک های صنعتی بودیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خوشبختانه در این استان ۲۰۰ هکتار زمین به شهرک‌های صنعتی آن اضافه شد، گفت: در حال حاضر یک هزار و ۳۰۰ پروژه در حال اجرا در کشور داریم که هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تمامی زیرساخت های شهرک های صنعتی کشور لحاظ شده است.

گفتنی است در جریان سفر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به زنجان، عملیات اجرایی طرح توسعه شهرک صنعتی اشراق زنجان کلید خورد و مطالعات و عملیات اجرایی طرح‌آبرسانی به شهرک‌های صنعتی اشراق، نوآوران و شهید شهریاری از طرح پساب تصفیه خانه شهر زنجان نیز آغاز شد.

کد خبر 3373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =