کد خبر 3515
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸

گزارش اختصاصی آهن‌نیوز از بازار آهن

بررسی سه ضلع تاثیرگذار کاهش قیمت در بازار آهن

بررسی سه ضلع تاثیرگذار کاهش قیمت در بازار آهن

عضو هیات مدیره اتحادیه صنفی آهن و فولاد تهران گفت: وقوع برخی اتفاقات از جمله برطرف ‌شدن محدودیت گاز در صنایع کشور، ریزش حباب نرخ ارز ۶۰ هزار تومانی و همچنین مصوبه اخیر بورس کالا مبنی برتعیین نرخ آهن در بورس کالا بر اساس ارز نیمایی از جمله از دلایل کاهش قیمت آهن در این روزها باشد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت بسیاری از مقاطع فولادی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون تا دوبرابر و حتی بیشتر هم رشد داشته که همین امر روی قیمت نهایی ساخت و ساز مسکن و صنایع وابسته نیز تاثیر بسزایی داشته است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت تیرآهن سنگین ۱۸ ذوب آهن، با طول ۱۲ متر و وزن ۲۲۸ کیلوگرم که در ۶ تیر ماه ۱۴۰۱ در محدوده قیمتی ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان بود در ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ به ۳۱ هزار و ۶۵۱ تومان رسیده است. قیمت تیرآهن ذوب آهن با طول ۱۴ متر و وزن ۱۵۵ کیلوگرم و با سایز ۱۴ از ۶ تیر ماه ۱۴۰۱ تا ۱۱ اسفند ماه جاری ۱۴ هزار و ۶۸۶ تومان رشد داشته و تقریبا ظرف ۸ ماه دوبرابر شده است.

همچنین در چند ماهه اخیر قیمت میلگرد، این کالای اساسی در ساخت‌وساز با رشد قابل توجهی همراه بوده است؛ به گونه‌ای که قیمت میلگرد ۱۲ ذوب‌آهن اصفهان شاخه آجدار A۳ با وزن ۱۱ کیلوگرم از ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان در تیرماه امسال به ۳۳ هزار و ۳۵۸ تومان رسیده و با ۱۵ هزار و ۳۵۸ تومان رشد قیمتی مواجه شده است.

در این میان نرخ لوله ۱۰ میلی که تیر ماه امسال در محدوده قیمتی ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود در ۱۱ اسفند ماه به ۶۰ هزار و ۹۲ تومان رسیده و با ۲۷ هزار و ۵۹۲ تومان رشد همراه شده است.

در این مدت قیمت توری حصاری (فنس) هم تغییر داشته و مفتول ۲.۱۰ که در تیر ماه امسال رقمی به ارزش ۲۷ هزار تومان نرخ‌گذاری شده بود در ۱۱ اسفند ماه به ۴۰ هزار و ۸۲۶ تومان رسید، یا قیمت قوطی ۳۰×۲۰ تولیدی با ورق فولاد مبارکه با ضخامت ۲ میلیمتر و وزن ۹.۵ کیلوگرم از ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان در ۲۷ تیر ماه ۱۴۰۱ به ۴۰ هزار و ۳۶۷ تومان در ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ رسیده است.

سه فاکتور تاثیرگذار بر کاهش قیمت آهن

محمدصادق چیت‌ساز، عضو هیات مدیره اتحادیه صنفی آهن و فولاد تهران در رابطه با آخرین قیمت مقاطع فولادی و آهن در هفته گذشته به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: وقوع برخی اتفاقات از جمله برطرف ‌شدن محدودیت گاز در صنایع کشور که منجر به افزایش تولید شده، ریزش حباب نرخ ارز که تا ۶۰ هزار تومان بالا رفته بود و همچنین مصوبه اخیر بورس کالا مبنی بر این که نرخ آهن در بورس کالا بر اساس ارز نیمایی باید تعیین شود، می‌تواند از دلایل کاهش قیمت آهن در این روزها باشد.

میزان کاهش قیمت‌ هر کیلوگرم میلگرد در بازار در هفته جاری حدود ۲ تا ۴ هزار تومان به ثبت رسید، این درحالی است که در اخرین عرضه هفته گذشته در روز ۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲۲ هزار میلگرد در بورس کالا عرضه شد و تمام آن به فروش رسید و با توجه به رفع محدودیت گاز، این قیمت میلگرد از هر کیلو ۳۴ هزار تومان به ۲۶ هزار ۷۰۰ تومان به طور میانگبن رسیده است. به عبارتی کسی که تا چند روز پیش ظرفیت مشخصی میلگرد خریداری کرده در هر کیلو حدود ۴ هزار تومان کاهش قیمت داشته که چیزی حدود ۱۰۰ میلیون تومان زیان کرده است.

در رابطه با نرخ تیرآهن، با نزدیک شدن به پایان هفته گذشته شاهد فروکش کردن نوسانات التهابی در برخی از زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی بودیم به این صورت که بسیاری از مبادی فروش به اصلاح قیمت‌ آهن آلات اقدام کردند و شماری از کارخانه‌ها ثبات قیمت داشتند طوری که تا شاخه‌ای ۲۰۰ هزار تومان کاهش در قیمت صورت گرفته و تیرآهن نیمه سبک ذوبی شاخه‌ای سایز ۱۴، به مبلغ ۵ میلیون ۳۲۰ هزار تومان و سایز ۱۶، ۶ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان خرید و فورش شد

در مورد قوطی پروفیل، در هر کیلو هزار تا هزار و ۵۰۰ تومان کاهش قیمت ثبت شد.

ممنوعیت صادرات شمش فولادی توسط شرکت‌های سودجو

شمش صادراتی ایران روز سه شنبه هفته گذشته با احتساب هر تن ۵۷۷ دلار به علاوه هزینه‌های صادراتی به خارج از کشور صادر شد.

گفتنی است نامه وزارت صمت به گمرک در تاریخ ۸ اسفند سال جاری نشان می‌دهد که برخی از شرکت‌ها، شمش فولادی را از تالار داخلی بورس کالا تحت عنوان مواد اولیه و استفاده در فرآیند تولید خریداری کرده‌اند، اما در ادامه آن را جهت صادرات به بنادر ارسال کرده‌اند. وزارت صمت در نامه خود خواستار جلوگیری از صادرات این شرکت‌ها شده است.
مدیران شرکت‌های بزرگ فولادی اخیراً عنوان کرده بودند که فلسفه تعیین کف عرضه برای شمش در تالار داخلی بورس کالا، تأمین نیازهای کشور است و برخی از تجار یا نوردکاران نباید اقدام به صادرات شمشی کنند که در تالار داخلی عرضه شده است.

وضعیت مطلوب صادرات فولاد کشور در بهمن ۱۴۰۱
صادرات در ماه بهمن ۱۴۰۱ بهتر از دی‌ماه بوده که عمده دلیل آهن رفع تدریجی بحران قطعی گازطبیعی بوده و مجددا به بالای ۱.۱ میلیون تن در ماه رسیده است (۰.۵۵ میلیارد دلار).
همچنین با اتصال گازطبیعی واحدها و بهبود قیمت‌های جهانی، انتظار تداوم روند صادرات فولاد کشور به صورت پیوسته تا خرداد ۱۴۰۲ قابل تصور است.
در ادامه و در تیرماه ۱۴۰۲، بایستی در انتظار محدودیت‌های برق و اثرات آن بروی تولید و صادرات فولاد باشیم.

پایان پیام/ ف

کد خبر 3515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =